Despre A-Z.pdf |
Despre
ascultare
Nimic
nu atarna asa de greu ca pacatul si neascultarea. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Ascutlarea,
ca stare a inimii, este singura deosebire esentiala intre vederea din
lume si cea de dincolo de lume. (Rafail Noica)
Noi
credem, dupa cum credeau Sfintii Parinti, ca, daca Domnul Insusi nu
il calauzeste pe calea ascultarii, incepatorul nu va putea sa invete
nimic de la oameni; chiar de ar avea inaintea lui pe Sfintii Apostoli
insisi, ar arunca cu pietre in ei. (Sf. Ignatie Briancianinov)
Ascultarea
este moartea mandriei si invierea smereniei. (Sf. Ioan Scararul)
Ascultarea
este scara cea mai scurta catre cer. (Sf. Vasile cel Mare)
Acela
care nu implineste poruncile lui Hristos sa nu se socoteasca a nu se
fi lepadat de El. Fiindca orice calcare de porunca, orice neascultare
sunt o lepadare de Hristos. (Sf. Simeon Noul Teolog)
Ascultarea
inseamna a nu te mai increde in tine toata viata, orice bine ai
savarsi. (Sf. Ioan Scararul)
Acela
care asculta si pune in practica cele ce invata isi zideste casa pe
piatra. Daca insa ascultam si nu urmam ceea ce ascultam, este zidire
pe nisip. (Fericitul Augustin)
Cel
ce nu asculta poruncile Parintelui sau se face calcator al
fagaduintei de a implini cele mai inalte legaminte. Iar cel ce-si
insuseste ascultarea si-si injunghie voia cu sabia smeritei cugetari
a implinit dupa puterea sa pe cele fagaduite lui Hristos inaintea
multor martori. (Teodor Edeseanul)
Ascultarea
cu infranare supune fiarele. (Avva Antonie)
Ascultarea
este giuvaier al monahului. Cel ce a castigat-o va fi auzit de
Dumnezeu si va sta cu indrazneala langa Cel ce s-a rastignit, caci
Domnul, Cel ce s-a rastignit, S-a facut ascultator pana la moarte.
(Avva Iperehie)
Ascultarea
cea adevarata este rasplatita cu ascultare. Caci daca cineva Il
asculta pe Dumnezeu si Dumnezeu il asculta pe el. (Avva Mios)
Sa
stim ca ascultarea este cea dintai dintre toate virtutile de inceput,
caci inlatura cu adevarat mandria si ne aduce smerita cugetare. (Sf.
Diadoh)
Despre
blandete
Cel
bland pentru Dumnezeu este mai intelept decat inteleptii si cel
smerit cu inima e mai puternic decat cei puternici, caci poarta jugul
lui Hristos. (Sf. Marcu Ascetul)
Sa
biruim prin blandete pe cei care ne-au ofensat; sa-i castigam prin
evlavia noastra! Sa lasam sa-i pedepseasca cugetul lor si nu mania
noastra. (Sf. Grigorie Teologul)
Blandetea
este cel dintai rod al bunatatii. (invatatura de credinta ortodoxa)
Blandetea
este asezarea nemiscata a sufletului, care ramane acelasi la cinste
si la necinste. (Sf. Ioan Scararul)
Rautatea
se inmoaie si se potoleste cu blandetea, iar nu cu alta rautate. (Sf.
Ioan Hrisostom)
Daca
vrei sa biruiesti iutimea, castigandu-ti blandetea si indelunga
rabdare, adu-ti aminte de Domnul Iisus Hristos. (Sf. Efrem Sirul)
Dumnezeu
odihneste in inimile celor blanzi, iar sufletul tulburat este scaun
pentru diavoli. (Sf. Ioan Scararul)
Blandetea
vine dintr-un suflet marinimos si dintr-o cugetare sanatoasa. (Sf.
Ioan Hrisostom)
Blandetea
este stanca de care se sparg toate valurile grele ale vietii. Prin ea
se intareste rabdarea, usa intelepciunii duhovnicesti. (Sf. Ioan
Scararul)
Prin
bunavointa si blandete veti castiga inimile oamenilor, mult mai mult
decat tot felul de cunostinte, de lumini si stiinte. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Despre
cunoastere
Cu
cat cineva e mai neatent cu sine insusi, cu atat se socoteste pe sine
mai placut lui Dumnezeu. Dar acela ce se sileste sa se curete de
patimi, acela se rusineanza sa-si ridice ochii sai la Dumnezeu, caci
se vede pe sine ca pe unul ce sta foarte departe de El. (Avva Isaia
Pustnicul)
Studiul
cunoasterii de noi insine sa-l punem mai presus de orice alt studiu.
Cea mai folositoare dintre toate cunostintele este aceea care ne da
notiuni drepte despre noi insisi si ne invata sa ne conducem. (Sf.
Ambrozie)
Om
este acela care se cunoaste pe sine. (Avva Pimen)
Se
cunoaste pe sine insusi indeosebi acela care se socoteste pe sine
nimic. (Sf. Ioan Hrisostom)
Nu-i
nimic mai bun decat sa-ti cunosti neputinta si necunostinta. (Sf.
Petru Damaschin)
Nu
e nimic mai usor decat sa te inseli pe tine insuti si, infumurandu-te
cu slava desarta, sa te socotesti ca esti ceva, fiind nimic. (Sf.
Grigorie Teologul)
Vrei
sa-l cunosti pe Dumnezeu? Cunoaste-te mai intai pe tine insuti. (Avva
Evagrie Ponticul)
Cel
ce s-a invrednicit sa se vada pe sine este mai presus de cel ce s-a
invrednicit sa vada ingeri. (Sf. Isaac Sirul)
Cine
cunoaste pe Dumnezeu si se cunoaste pe sine nu invinuieste pe nimeni
pentru pacatele sale. (Sf. Antonie cel Mare)
Sufletul
nu se poate intinde niciodata dupa cunostinta lui Dumnezeu, daca
Dumnezeu nu se atinge de el. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Calea
spre cunostinta este neprihanirea si smerenia, fara de care nimeni nu
va vedea pe Domnul. (Cuviosul Isihie Sinaitul)
Cunostinta
sporeste pe masura ce fiecare se preface, intrand in unire cu harul
indumnezeitor. Intr-o persoana desavarsita nu va mai ramane loc
pentru “inconstient”. Totul va fi patruns de lumina dumnezeiasca.
(Sf. Simeon Noul Teolog)
Asa
cum o albina inteleapta culege mierea din flori, astfel si tu, prin
lectura buna, dobandeste-ti leac pentru suflet. (Sf. Efrem Sirul)
Inima
curata aduce mintea in stare de a cunoaste pe Dumnezeu. Curatia
inimii este temeiul cunostintei noastre duhovnicesti. (Sf. Simeon
Noul Teolog)
Nu
putem ajunge la adevarata cunostinta, cata vreme patima curviei
zaboveste in ascunzisurile sufletului. (Sf. Simeon Noul Teolog)
Despre
cunostinta lui Dumnezeu
Nu
pot fi iertate din inima greselile cuiva, fara cunostinta adevarata.
Caci aceasta ii arata fiecaruia toate greselile cate le face. (Sf.
Marcu Ascetul)
Precum
trupul, iesind din pantecele maicii, nu poate sa se hraneasca, fiinda
inca nedesavarsit, tot asa si sufletul, cand iese din trup, daca nu
si-a agonisit prin buna vietuire cunostinta de Dumnezeu, nu poate sa
se mantuiasca sau sa se uneasca cu Dumnezeu. (Sf. Antonie cel Mare)
Cunostinta
de Dumnezeu este pomul vietii, de care, impartasindu-se, cel curat
ramane nemuritor. (Sf. Talasie Libianul)
Sufletul
care nu si-a agonisit cunostinta de Dumnezeu nu poate sa se
mantuiasca sau sa se uneasca cu Dumnezeu. (Sf. Antonie cel Mare)
Despre
cunostinta
Cunostinta
lucrurilor foloseste omului in vreme de ispita si de trandavie. Dar
in vreme de rugaciune, il pagubeste. (Sf. Marcu Ascetul)
Pe
cel ce se mandreste cu cunostinta, judecata cea dreapta il va parasi.
(Sf. Maxim Marturisitorul)
Definitia
cunostintei: a te uita pe tine cand te gandesti la Dumnezeu. (Sf.
Diadoh al Foticeei)
Calea
spre cunostinta este smerenia. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Nerecunoasterea
este o orbine de bunavointa a sufletului. (Sf. Antonie cel Mare)
O
buna nestiinta este mai buna decat o rea stiinta. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Cel
care crede ca stie tot nu are dragoste. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Raul
se naste din nestiinta, iar binele care mantuieste sufletul este
cunoasterea lui Dumnezeu. (Sf. Antonie cel Mare)
Atata
timp cat nu ne eliberam de lucrurile din afara de Dumnezeu, nu putem
sa primim in noi cunostinta lui Dumnezeu. (Sf. Vasile cel Mare)
Cunostinta
lui Hristos ne vine prin curatia sufleteasca. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Daca
esti iubitor de invatatura, fa-te iubitor si de osteneala. Caci
simpla cunostinta ingamfa pe om. (Sf. Marcu Ascetul)
Zidirea
ne duce ca de mana la cunoasterea lui Dumnezeu. (Sf. Ioan Hrisostom)
Din
nestiinta se naste raul, si sufletul, necunoscand pe Dumnezeu si
binele, va iubi pacatul si-l va infaptui. (Sf. Antonie cel Mare)
Nu
este cu putinta a-L cunoaste pe Dumnezeu fara credinta. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Maracinii
rautatii si nestiintei impiedica cunostinta duhovniceasca. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Viata
de aici e un somn adanc al nestiintei. (Clement Alexandrinul)
Cunostinta
fara faptele care urmeaza din ea nu e singura, chiar daca e
adevarata. Caci fapta este intarirea oricarui lucru. Adeseori, din
negrija pentru fapte, se intuneca cunostinta. Caci lucrurile a caror
implinire a fost nesocotita, s-au sters in parte si din amintire.
Scriptura de aceea ne indeamna sa dobandim cunostinta lui Dumnezeu,
ca sa-I slujim Lui cum se cuvine prin fapte. (Sf. Marcu Ascetul)
Despre
curatie
Sufletul
cel curat are puterea ca sa vada in el insusi - ca intr-o oglinda -
pe Dumnezeu. (Sf. Atanasie cel Mare)
Oricat
de mici sunt pacatele, ele pateaza consiinta, iar constiinta trebuie
sa fie mereu curata, dar se pateaza totusi zilnic si atunci in toate
zilele trebuie s-o curatim. (Sf. Vasile cel Mare)
Curatia
nu vine numai din a nu face rele, ci si din a stinge cu totul relele,
prin implinirea cu grija a celor bune. (Sf. Diadoh al Foticeei)
Cel
ce vrea sa-si curete inima sa cheme necontenit pe Domnul Iisus
Hristos impotriva vrajmasilor spirituali. (Cuv. Isihie Sinaitul)
De
curatia inimii este stans legata virtutea fecioriei. Prin curatia
inimii se intelege lipsa oricarui pacat, dar mai ales a pacatului
desfranarii. (Sf. Ioan Hrisostom)
Toti
oamenii iubesc curatenia launtrica. Cu toate acestea nu se pot
curati. De aceea trebuie sa ne cercetam cum si prin ce putem ajunge
la curatenia inimii. Desigur ca nu altfel decat prin Cel ce s-a
rastignit pentru noi. (Sf. Macarie cel Mare)
Curatia
este pazita de smerenie, infranare, rugaciune necontenita si
meditatie duhovniceasca. (Cuv. Teognost)
Inima
curata este aceea care nu mai este atrasa de nimic din lumea aceasta.
In ea venind Domnul, Isi scrie Legile Sale ca intr-o tablita. (Sf.
Maxim Marturisitorul)
Nu
putem ajunge la adevarata curatie daca n-am ajuns mai intai, in inima
noastra, la adevarata smerenie. (Cuv. Casian)
Curatia
nu vine numai din a nu mai face cele rele, ci si din a stinge cu
totul relele, prin implinirea cu grija a celor bune. (Sf. Diadoh al
Foticeei)
Viata
necurata impiedita intelegerea adevarurilor inalte. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Nu
ma temeam de necuratia hainei, ci de necuratia poftei. (Fericitul
Augustin)
Viata
necurata impiedica intelegerea lucrurilor duhovnicesti. (Sf. Efrem
Sirul)
Despre
deznadejde
Alunga
cainele deznadejdii cu piatra nadejdii. (Cuviosul Teognost)
Ca
sa nu pacatuiesti e nevoie de teama judecatii lui Dumnezeu. Pentru ca
cel ce a pacatuit sa nu cada in deznadejde, e folositoare nadejdea
spre milostivirea lui Dumnezeu. (Sf. Vasile cel Mare)
Mai
cumplit lucru este a deznadazdui decat a pacatui. Cel ce si-a pierdut
nadejdea a pierdut totul. Si Iuda si Petru au pacatuit; cel dintai a
cazut in deznadejde si si-a curmat viata, celalalt s-a ridicat prin
nadejde, a plans si astfel a fost iertat de Domnul. (Cuv. Ioan
Carpatiul)
Cand
dispare nadejdea, iubirea piere. (Sf. Ioan Scararul)
Mania
distruge nadejdea. (Sf. Ioan Scararul)
Tine
mintea ta in iad si nu deznadajdui. (Cuv. Siluan Athonitul)
Descurajarea
este inselaciunea diavolului. Caci a zice: “Am pacatuit si deci nu
mai am nadejde de a ma indrepta” este inselaciune. (Cuv. Siluan
Athonitul)
Iuda
a jignit pe Domnul mai putin vanzandu-L, decat indoindu-se de
bunatatea Lui; el a pierdut nu atat din pricina nelegiuirii sale, cat
din pricina deznadejdii sale. (Fericitul Augustin)
Cine
deznadajduieste de mila lui Dumnezeu Il necinsteste, la fel cu cel ce
se indoieste de existenta Lui. (Fericitul Augustin)
Sa
stii ca e gand diavolesc acela care-ti spune: “Unde ai sa fugi? Nu
ai pocainta, nu vei primi iertare!” (Avva Isaia Pustnicul)
Cu
masura pacatelor noastre masurati-va smerenia voastra; marginiti-va
mandria, dar nu masurati cu ea milostivirea lui Dumnezeu, care e
nemarginita. (Sf. Ioan Hrisostom)
A
gresi e lucru omenesc, a deznadajdui e lucru dracesc. (Sf. Nil
Sinaitul)
Nici
cu succesele sa nu te lauzi si nici in vremea greselilor sa nu te
deznadajduiesti. (Sf. Efrem Sirul)
Oricate
pacate ar avea cineva si oricat de mari ar fi, milostivirea lui
Dumnezeu e si mai mare pentru ca, dupa cum El insusi este infinit,
asa si mila Lui este infinita. (Sf. Tifon Zadonaschi)
Despre
ganduri
Precum
focul nu poate zabovi in apa, tot asa nici gandul urat in inima
iubitoare de Dumnezeu. (Sf. Marcu Ascetul)
De
vin asupra noastra ganduri fara voie, sa fim siguri ca iubim cauzele
lor; iar de vin ganduri cu voie, iubim si lucrurile spre care se
indreapta. (Sf. Marcu Ascetul)
Cugetul
bun se pastreaza prin rugaciune, iar rugaciunea curata prin cugetul
bun. (Sf. Marcu Ascetul)
Nimic
nu tulbura ochiul atat de mult ca un cuget rau. (Sf. Ioan Hrisostom)
Mustrarea
cugetului este o doctorie a dragostei lui Dumnezeu pentru vindecarea
sufletului nostru. (Clement Alexandrinul)
Constiinta
curata ridica sufletul, iar gandul murdar il doboara la pamant. (Sf.
Talasie Libianul)
Dupa
cum gerul ingheata trupul, tot asa si un cuget rau ingheata sufletul.
(Sf. Ioan Hrisostom)
Radacinile
gandurilor sunt pacatele vazute, pe care le savarsim cu mainile, cu
picioarele si cu gura. (Sf. Marcu Ascetul)
Sa
nu dispretuiesti a avea grija de ganduri. Caci lui Dumnezeu nu I se
ascunde nici un gand. Cand vezi vreun gand ca-ti fagaduieste slava
omeneasca, sa stii sigur ca-ti pregateste rusine. (Sf. Marcu Ascetul)
Mai
intai sa avem gand curat in mintea noastra, fiindca radacina
lucrurilor primeste sfatul cel din inima. (Sf. Vasile cel Mare)
Cugetul
intinat asemenea unei lampi a carei claritate este intunecata de
murdarii ne face sa vedem lucrurile neclar si intunecat. (Avva
Dorotei)
Pe
cel osandit mai mult il va tortura cugetul ca a pierdut cerul decat
cele mai infioratoare chinuri ale iadului. (Sf. Ioan Hrisostom)
Cel
purtat de ganduri e orbit de ele. El vede lucrarile pacatului, dar
pricinile lor nu le poate vedea. (Sf. Marcu Ascetul)
Se
poate intampla ca unul, implinind pe fata o porunca, sa slujeasca in
ascuns patimei si, prin ganduri pacatoase, sa strice fapta buna. (Sf.
Marcu Ascetul)
Din
inima impatimita de placere rasar ganduri si cuvinte spurcate. Iar
din fum cunoastem materia care mocneste inauntru. (Sf. Marcu Ascetul)
Sa-ti
fie urate gandurile iubitoare de trup, pentru ca ele in aceeasi vreme
corup si spurca sufletul. (Sf. Nil Sinaintul)
Un
gand care zaboveste arata impatimirea omului. Iar daca e alungat
repede, arata razboi si impotrivire. (Sf. Marcu Ascetul)
Gandurile
rele sunt dusmanii lui Dumnezeu. Ele impiedica sa se faca voia Lui.
(Sf. Marcu Ascetul)
Smulge
gandurile rele din alte ganduri. (Sf. Nil Sinaitul)
Cel
ce ocroteste un sarpe in san si un gand rau in inima va fi omorat.
(Sf. Teodor Studitul)
Noi
devenim imparati, daca ne stapanim gandurile rele. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Razboiul
dracilor prin mintea noastra, prin ganduri, e mai periculos ca
razboiul acelora prin lucruri. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Sa
nu ingadui niciodata sa intre in inima ta vreun gand care sa manie pe
Dumnezeu. (Avva Siluan)
Gandurile
rele sunt avutii rele; cel ce nu se leapada de ele nu va ajunge la
cunostinta. (Sf. Talasie Libianul)
Fii
portarul inimii tale ca sa nu intre nimeni intr-insa. Zi mereu
gandurilor care vin: “Esti tu dintre ai nostri sau dintre vrajmasii
nostri?” (Iosua V,13); (Avva Stratighie)
Sufletul
patimasului e fabricat de ganduri rele. (Sf. Talasie Libianul)
Asa
cum nu tii o scorpie in san, tot asa sa nu tii un gand rau in inima
ta. (Avva Evagrie Ponticul)
Gandul,
cuvantul si fapta trebuie sa actioneze in chip vrednic de numele de
crestin. (Sf. Grigorie d Nyssa)
Sa
nu te gandesti sa neglijezi vreodata gandurile, caci nici un fel de
gand nu se poate ascunde de Dumnezeu. (Sf. Marcu Ascetul)
Fiecare
pacatuieste din cauza ca, in vremea navalirii gandurilor rele, nu le
respinge indata. (Avva Serin)
De
nu ne vom indeletnici cu Dumnezeu, vom fi atrasi de momelile
gandurilor. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Precum
fara corabie nu e cu putinta a trece marea, asa fara chemarea lui
Iisus Hristos e cu neputinta a izgoni momeala gandului rau. (Cuviosul
Isihie Sinaitul)
Nu
se formeaza norii fara miscarea vanturilor, nici patima nu se naste
fara ganduri. (Sf. Marcu Ascetul)
“Gandul
lui Hristos” (Filip. II,5) il are cel ce cugeta ca El si prin toate
Il cugeta pe El. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Precum
gradinarul, daca nu pliveste buruienile, ineaca legumele, asa si
mintea, daca nu curateste gandurile, pierde cunostinta adevarului.
(Sf. Talasie Libianul)
Dupa
cum nu e bine sa lasi sa creasca iarba pe straturi impreuna cu
legumele, tot asa e rau sa lasi sa creasca in suflet gandul viclean.
(Sf. Efrem Sirul)
Asa
cum sarpele scos dintr-o gaura intunecoasa la lumina cauta sa fuga si
sa se ascunda, tot astfel si gandurile rele, fiind date pe fata
printr-o sincera recunoastere si marturisire, vor fugi de la om.
(Avva Moise)
Inima
ni se acreste de veninul gandurilor rele. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Lucrurile
de cate te rusinezi in fata oamenilor, sa socotesti ca e rusine sa te
gandesti la ele. (Avva Isaia Pustnicul)
Duhul
Sfant, afland mintea golita de pofte si ganduri rele, o umple de
cunostinta tainelor dumnezeiesti. (Sf. Talasie Libianul)
Cel
ce s-a predat pe sine gandurilor rele e cu neputinta sa se curateasca
de pacate dupa omul din afara. (Cuv. Filotei Sinaitul)
Aduna-ti
mintea si pazeste-ti gandurile; si pe care le vei afla patimase,
razboieste-te. (Sf. Talasie Libianul)
Daca
ai aruncat materia si te-ai lepadat de lume, leapada-te acum si de
gandurile rele. (Sf. Talasie Libianul)
Sa
nu zici: cum se va deda saracul placerii, neavand cele ce
pricinuiesc? Caci cineva poate sa se dedea placerii prin ganduri in
chip si mai ticalos. (Sf. Marcu Ascetul)
Samanta
patimilor sunt gandurile rele. In minte seamana diavolul aceasta
blestemata samanta. (Sf. Antonie cel Mare)
Ridica-ti
adesea mintea spre rugaciune si distruge gandurile care se apropie de
inima. (Sf. Talasie Libianul)
Gandurile
bune sunt asemenea pietrelor scumpe si margaritarelor; gandurile
necurate sunt pline de oase de morti, de toata necuratia si putoarea.
(Sf. Macarie cel Mare)
Obisnuieste-ti
urechea sa auda des cuvinte duhovnicesti si mintea ta se va departa
de ganduri necurate. (Sf. Talasie Libianul)
Nu
atacul gandului este pacat, ci convorbirea mintii, care vorbeste
prieteneste cu el. (Sf. Marcu Ascetul)
Nu
putem cugeta la Dumnezeu, daca n-am iesit din cele multe. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Dracii
razboiesc sufletul mai ales prin ganduri, nu prin lucruri. (Avva Ilie
Ecdicul)
Stapaneste-ti
mania si pofta si te vei izbavi de ganduri rele. (Sf. Talasie
Libianul)
Toata
lupta omului trebuie sa se dea in minte; el trebuie sa nimiceasca
padurea gandurilor rele care-l inconjoara. (Sf. Macarie cel Mare)
Nu-ti
hrani prea mult trupul tau si gandurile spurcate se vor imputina in
tine. (Avva Evagrie Ponticul)
Gandurile
rele nu ne stapanesc prin forta lor, ci prin putinatatea credintei
noastre si prin lipsa implinirii poruncilor lui Dumnezeu. (Sf. Marcu
Ascetul)
Cei
ce vorbesc dulce cu patimile prin ganduri, dar nu vin la
incuviintare, se aseamana cu cei ce lasa fiara sa intre inauntrul
tarinii. (Avva Ilie Ecdicul)
Gandul
patimas este izvorul si pricina stricaciunii in trup. Cine vegheaza,
insa, il alunga. (Cuv. Ioan Carpatiul)
Mintea
lucrata de dragostea dumnezeiasca produce ganduri despre Dumnezeu.
(Sf. Talasie Libianul)
Dupa
cum nu poti impiedica vantul sa sufle in pieptul deschis, tot asa nu
poti opri navala gandurilor; pentru ca sufletul omenesc, dupa insusi
firea lui (in urma caderii in pacat a stramosilor), este deschis
pentru actiunile raului. (Avva Pimen)
Despre
infranare
Inceputul
rodirii este floarea si inceputul faptuirii este infranarea. (Sf.
Vasile cel Mare)
Infranarea
este un nume de obste, care se adauga la numele tuturor virtutilor.
(Sf. Diadoh al Foticeei)
Infranarea
si umilinta cea din afara a trupului sunt pazitoarele comorilor
dumnezeiesti dinlauntru. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Pazeste
infranarea totdeauna, ca sa nu cazi, prin neegalitate, in cele
contrare. (Sf. Talasie Libianul)
Amesteca
infranarea totdeauna cu simplitatea si insoteste adevarul cu smerita
cugetare si te vei vedea sezand la masa cu dreptatea. (Avva Ilie
Ecdicul)
Omul
nu este menit sa fie rob stomacului si patimilor legate de cele de
sub pantece, ci pentru a realiza lucruri mari. (Sf. Vasile cel Mare)
Precum
tacerea la vreme este frana maniei, asa mancarea cu masura este frana
poftei, iar rugaciunea de un singur gand, a gandurilor neasezate.
(Avva Ilie Ecdicul)
Cei
ce doresc mai mult decat le trebuie sunt mai nenorociti decat
cersatorii. (Sf. Ioan Hrisostom)
Daca
nu primesti infranarea, nu poti primi nici mangaierea ei, caci cel ce
nu se satura de la hrana si bautura e purtat de manie fara randuiala;
unul ca acesta se aseamana cu o corabie purtata de valuri, al carei
carmaci este diavolul. (Sf. Ioan Damaschin)
Cel
ce nu se stapaneste pe sine cum va putea sa conduca pe altii cu
randuiala. (Sf. Ioan Hrisostom)
Somnul
prea mult e o piedica pentru neprihanire. (Cuv. Teognost)
Despre
ispite
Cel
ce vrea sa biruiasca ispitele fara rugaciune si rabdare nu le va
departa de la sine, ci mai tare se va incalci cu ele. (Sf. Marcu
Ascetul)
Fugi
de ipita prin rabdare si rugaciune. Caci daca i te impotrivesti fara
acestea, vine asupra-ti si mai navalnic. (Sf. Marcu Ascetul)
Daca
n-ar exista satana care ne ispiteste si ne stamtoreaza, atunci nu
s-ar vadi cine este plin de osardie si cine este lipsit de buna
iscusinta sau lenes. (Sf. Nil Sinaitul)
Prin
puterea Sa, Hristos a biruit pe ispititorul; il putem birui si noi cu
puterea si cu numele lui Iisus.
Numele
lui Iisus e mai puternic decat otelul, mai tare decat granitul. Nu
exista scut mai puternit, nu exista o arma mai puternica in razboiul
duhovnicesc decat rugaciunea lui Iisus. (Avva Iov)
Despre
lacomia pantecelui
Pentru
noi, insa, care cautam hrana cea cereasca, este nevoie sa stapanim
peste stomacul cel de sub cer. (Sf. Clement Alexandrinul)
Cine
este prea gras nu va putea niciodata sa treaca pe poarta cea stramta
a cerului. (Sf. Grigorie de Nyssa)
Imbuibarea
este material pentru poftele josnice si pentru viermii pacatelor.
(Sf. Ioan Hrisostom)
Trupul
este ca un cal furios si care nu se imblanzeste decat cu micsorarea
hranei. (Fericitul Augustin)
Stapaneste-ti
pantecele ca sa nu te stapaneasca el pe tine. (Sf. Ioan Scararul)
Nimic
nu ajuta mai mult la sanatate, nimic la agerimea simturilor, nimic la
alungarea bolilor, cum ajuta cumpatarea in mancare. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Daca
vrei sa birui lacomia pantecelui, iubeste cumpatarea si fii cu frica
de Dumnezeu si vei birui. (Sf. Efrem Sirul)
Precum
pamantul gras si umed naste viermi, asa si imbuibarea cu mancaruri si
bauturi este cuib cald pentru patimi si pentru viermii ispitelor.
(Sf. Ioan Hrisostom)
De
bucate numai atat sa ne silim cat sa traim, nu ca sa ne facem robi
poruncilor poftei. Primirea hranei cu masura si socoteala da trupului
sanatate si nu-i ia sfintenia. (Sf. Casian Romanul)
Hraneste-ti
trupul, dar nu-l omori prin lacomie. (Sf. Ioan Hrisostom)
Prea
multa hrana naste in suflet suferinta, uitarea si slabirea mintii.
(Sf. Clement Alexandrinul)
Stomacul
si mancarea sunt la fel: absorb ce se varsa in ele fara sa se sature.
Una consumand prin digestie, cealalta prin saratura, poftind mereu si
neinchizandu-si gura. (Sf. Nil Ascetul)
Sa
nu se amageasca nimeni cu saturarea pantecelui si sa nu se lase furat
de placerea gatlejului. Sa nu ne facem robi pornirilor poftei; masura
si socoteala dau trupului sanatate si sfintenie. (Sf. Casian Romanul)
Pe
Adam neinfranarea pantecelui l-a scos din rai. (Sf. Ioan Hrisostom)
Lipsa
de masura este un rau in toate privintele, dar se vadeste indeosebi
cand este vorba de mancare. (Sf. Clement Alexandrinul)
Dumnezeul
unora este banul, Dumnezeul altora este pantecele. Si oare nu sunt
acestia idolatri, ba chiar si mai rau decat aceia? (Sf. Ioan
Hrisostom)
Despre
lacrimi si plans
Sa
plangem pe masura faradelegii; pentru o rana adanca sa fie o
tamaduire adanca si indelungata; pocainta nu trebuie sa fie mai mica
decat nelegiuirea. (Sf. Ciprian)
Nu
numai ca nu plangem faptele savarsite de noi, ci mai si inmultim ceea
ce ar trebui sa plangem. (Sf. Grigorie Teologul)
Plansul
tau sa corespunda cu pacatele tale. Daca a ta cadere nu este mare,
iti sunt de ajuns lacrimile; daca insa este mare, trebuie sa fie un
rau de lacrimi. Daca esti curat, atunci imprumuta-ti lacrimile altuia
si plange impreuna cu fratele pacatele lui. Dar, o! De-am plange noi
numai pentru pacatele noastre! (Sf. Ioan Pustnicul)
Rugaciunea
imputernicita de lacrimi scoate afara din suflet toate gandurile care
o dusmanesc. (Avva Ilie Ecdicul)
Lacrimile
in vremea rugaciunii sunt o frumoasa baie, iar dupa rugaciune sa tii
minte pentru ce ai plans. (Sf. Nil Sinaitul)
Smerenia
este mama lacrimilor si a cumpatarii. (Sf. Ioan Hrisostom)
Sa
plangem, fratilor! Ochii nostri sa verse lacrimi inainte de a trece
acolo unde lacrimile noastre vor arde trupurile noastre. (Sf. Macarie
cel Mare)
Socoteste
postul drept arma, rugaciunea putere, lacrimile baie. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Cel
ce spune ca-si plange pacatele sale si continua sa le faca se inseala
singur pe sine. (Avva Isaia Pustnicul)
Sufletul
apasat de necazuri se ridica spre Dumnezeu prin lacrimile pocaintei.
(Sf. Ioan Scararul)
David
a pacatuit numai o data si a plans totdeauna, iar tu pacatuiesti
totdeauna si nu plangi niciodata. (Fericitul Augustin)
Ferice
de cel care isi plange cu adevarat pacatele. (Avva Isaia Pustnicul)
Dupa
cum bucuria lumeasca este amestecata cu tristete, tot asa lacrimile
dupa Dumnezeu odraslesc o bucurie permanenta si nevestejita. (Sf.
Ioan Hrisostom)
Sf.
Apostol Pavel a plans trei ani zi si noapte indreptand lipsurile
altora (Fapte 20,31) iar noi nu plangem nici pentru ale noastre.
Despre
lene si lucrurile lumii
Trei
sunt lucrurile in jurul carora se invarteste tot ce-i lumesc:
mancarea, avutia si slava. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Orice
lucru din lume care este iubit ingreuneaza inima, o stapaneste si
nu-i ingaduie sa se inalte. (Sf. Macarie cel Mare)
Nu
vorbiti cu gura de Iisus Hristos, cata vreme doriti cu sufletul dupa
cele lumesti. (Sf. Ignatie Teoforul)
Noi
nu putem zice ca lucrurile pamantesti sunt ale noastre, fiindca nu le
putem duce cu noi; dincolo ne insotesc numai virtutile. (Sf.
Ambrozie)
Sa
nu ne entuziasmam pentru cele ale lumii acesteia, ci sa petrecem tot
timpul vietii in trezvie. (Sf. Ioan Hrisostom)
Veacul
acesta si cel viitor sunt doi dusmani. Cel dintai spune: desfranare,
iubire de argint, inselaciune. Celalalt spune: leapada acestea. Nu
putem fi prieteni si ai unuia si ai altuia. (Sf. Clement Romanul)
Sa
nu te atraga la pamant dorul celor trecatoare de tine, cel ce cugeti
cele ceresti. Caci, daca se leaga ceva pamantesc, esti ca vulturul
care are piciorul prin in lat. (Cuv. Teobnost)
Viata
din lumea aceasta n-are mai mult pret decat visele. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Cine
a renuntat la lume este mai presus de onorurile ei si decat imparatia
ei. Cine se inchina lui Dumnezeu si lui Hristos nu doreste
imparatiile lumesti. (Sf. Ciprian)
Sa
taiem funiile ce ne infasoara, caci astfel sunt toate lucrurile
pamantesti. (Sf. Ioan Hrisostom)
Cel
ce a gustat din cele nadajduite arunca cele de fata. Caci tot dorul
si l-a golit in acelea. (Sf. Talasie Libianul)
Sa
nu te indulceasca veseliile pamantesti care sunt vremelnice, acestea
sunt undita care ademeneste si prinde sufletul ca pe un peste. (Sf.
Nil Ascetul)
Oamenii
care s-au dedat mult grijilor vietii sunt asemenea pasarilor satule,
care in zadar mai poarta aripi, caci se tarasc pe pamant laolalta cu
dobitoacele. (Sf. Vasile cel Mare)
Nimeni
nu se poate apropia de Dumnezeu daca nu se va departa de lume. (Sf.
Isaac Sirul)
Lumea
este mormantul Domnului. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Pentru
cel credincios nu exista in lumea aceasta o casa si o patrie
adevarata, ci pretutindeni este numai o pribegie si un surghiun. (Sf.
Tihon)
Cauza
tuturor relelor prezente este alipirea de lucrurile prezente. (Sf.
Ioan Hrisostom)
Ar
fi o nebunie sa ne gandim ca e cu putinta sa ne desfatam cu lumea si
cu imparatia lui Hristos. (Fericitul Augustin)
Lumea
aceasta este asemenea unei corabii, admirabil infrumusetata, dar
primejdioasa la calatorie. (Sf. Filaret al Moscovei)
Dumnezeu
il iubeste pe acela pe care lumea il uraste. (Sf. Tihon)
Cine
s-a lepadat de lumea aceasta trebuie sa creada cu tarie si sa-si mute
gandurile intr-o alta lume prin Duh. Acolo trebuie sa umble si sa se
bucure. (Sf. Macarie cel Mare)
Ce
sunt lumea si cele lumesti? Inteleg pacatul, alipirea de cele
trecatoare si patimile. (Sf. Simeon Noul Teolog)
O,
omule, tu pretuiesti ceea ce are cineva aici? Gandeste-te la ceea ce
duce cu sine. (Fericitul Augustin)
Lumea
simte o placere sa te abata de la calea cea dreapta, dar niciodata nu
te va duce catre scop, stie sa trezeasca setea, dar nu poate sa
sature sufletul, fagaduieste totul, dar spre sfarsit in cea mai mare
parte iti ia inapoi totul. (Sf. Filaret al Moscovei)
Despre
lene
Orice
placere trupeasca vine dintr-o lenevire de mai inainte. Iar lenevirea
se naste din necredinta. (Sf. Marcu Ascetul)
De
nimeni nu se apropie diavolul asa de lesne ca de cel ce traieste in
trandavie si lene. (Sf. Tifon)
Odihna
si trandavia sunt pierzarea sufletului si pot sa-i faca rau mai mult
decat demonii. (Sf. Ioan Scararul)
Daca
vrei sa birui lenea, fa orice lucru, cat de mic, sau invata si
roaga-te fara incetare. (Sf. Efrem Sirul)
Lenea
este nascatoare de viclenie. (Sf. Vasile cel Mare)
Fara
lucru sa nu fie nimenea, ca lenea povatuieste la tot raul. (Cuv.
Paisie Velicicivski)
Lenea
e mama viciilor, pentru ca ea rapeste bunatatile pe care le ai, iar
pe cele pe care nu le ai nu ingaduie sa le dobandesti. (Sf. Nil
Sinaitul)
Nepasatorul
s-a vandut multor stapani; asa cum il poarta, asa umbla. (Sf. Talasie
Libianul)
Lenea
schimba duhul in carne, iar carnea in putrezire. (Pateric)
Trandavia
este moartea sufletului. (Fericitul Ieronim)
Nu
se cuvine a milui si a ajuta pe acela care poate lucra si sade
nelucrator. (Sf. Epifanie)
Cel
ce nu lucreaza, desi ar putea lucra, desigur ca prin trandavia sa va
deveni iscoditor. (Sf. Ioan Hrisostom)
Lenesul
nu poate deveni credincios. (Didascalia)
Ostenelile
sunt pretutindeni calauzele celor buni. (Sf. Ioan Hrisostom)
Pamantul
nelucrat se umple de maracini si sufletul nepasator de patimi. (Sf.
Talasie Libianul)
De
nu lucreaza cineva, nu are pe Hristos in sine! (Avva Ilie)
Lenea
se naste din necredinta. (Sf. Marcu Ascetul)
Nici
unul dintre cei care cred in Dumnezeu nu trebuie sa stea fara lucru.
(Constitutiile apostolice)
Despre
mandrie
Mandria
este mama viciilor, din pricina careia si diavolul s-a facut diavol,
nefiind astfel mai inainte. (Sf. Isaac Sirul)
Mandria
este lipsa cunoasterii lui Dumnezeu. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Mandria
este primul pui al diavolului. (Avva Evagrie Ponticul)
Mandria
este iubirea de sine pana la dispretuirea lui Dumnezeu, smerenia este
iubirea lui Dumnezeu pana la dispretuirea de sine. (Fericitul
Augustin)
Este
mai buna infrangerea cu smerenie, decat biruinta cu mandrie.
(Pateric)
Cand
patimile s-au potolit, vine mandria, iar aceasta se intampla fiindca
n-au fost taiate pricinile. (Cuv Isihie Sinaitul)
Toate
pacatele sunt urate inaintea lui Dumnezeu, dar cel mai uracios pacat
este mandria. (Sf. Antonie cel Mare)
Daca
va incepe sa te stapaneasca mandria, adu-ti aminte cum din cauza ei
pier toate roadele virtutii si ea va fugi de la tine. (Avva Isaac
Pustnicul)
Nu
te ridica la inaltime, ca sa nu cazi in adancime. (Sf. Grigorie
Teologul)
Mandria
este defaimare de Dumnezeu, iar trufia este defaimare de oameni. (Sf.
Teofilact)
Mandria
este intaia nascuta a mortii. Ea a omorat pe ingeri in cer si pe Adam
pe pamant. (Sf. Grigorie Dialogul)
Slava
desarta este alungata de lucrarea in ascuns, iar mandria de vointa de
a pune pe seama lui Dumnezeu toate ispravile. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Cand
cazi, suspina, iar cand sporesti, nu te ingamfa. (Sf. Nil Sinaitul)
Pe
cel smerit multi il iubesc, iar pe cel mandru si infumurat il urasc
si oamenii care au acelasi duh de mandrie. (Avva Iacov)
Sa
gresesti si sa gandesti multe despre tine este mai rau decat pacatul
insusi. (Sf. Ioan Hrisostom)
Multi
au dezbracat toate hainele de piele. Dar pe cea de pe urma, cea a
slavei desarte, numai cei ce au dispretuit-o pe maica ei, adica
dorinta de a-si placea lor. (Avva Ilie Ecdicul)
Trufia
produce o cugetare confuza, intruct ea consta in doua nestiinte: a
ajutorului lui Dumnezeu si a neputintei proprii. (Sf. Isaac Sirul)
Cel
ce se mandreste cu darurile naturale, adica cu mintea ascutita, cu
usurinta priceperii, cu iuteala judecatii si cu alte capacitati
capatate fara munca, acela nu va primi niciodata bunatatile
supranaturale. Caci cel ce este necredincios in cele putine va fi
necredincios si plin de slava desarta si in cele multe. (Sf. Ioan
Scararul)
Stralucirea
fulgerului arata de mai inainte bubuitura tunetului, iar slava
desarta, prin aparitia ei, vesteste mandria. (Sf. Nil Sinaitul)
Mare
este inaltimea smeritei cugetari; adanca este prapastia inaltei
cugetari si de aceea va sfatuiesc sa o iubiti pe prima, sa nu cadeti
in cea de-a doua. (Avva Isidor)
Tu,
Doamne, Te impotrivesti celor mandri. Dar ce mandrie mai mare ar
putea exista decat afirmatia prosteasca ca as fi din fire ceea ce
Esti Tu? (Fericitul Augustin)
Trei
gropi ne sapa noua demonii: intai dau lupta impotriva noastra pentru
a ne opri de a face binele; al doilea, daca nu reusesc, cauta sa ne
abata si sa faptuim binele fara Dumnezeu; daca nici asa nu reusesc,
intrebuinteaza a treia groapa: ne lauda pentru binele faptuit, ca sa
ne umflam de mandrie. (Sf. Ioan Scararul)
Mandria
este ca o umflatura a sufletului plina de noroi; daca e coapta, se
sparge si pricinuieste multa scarba. (Sf. Nil Ascetul)
Mandria
este o otrava care ucide nevinovatia. (Fericitul Augustin)
Mandria
este semnul osandei. (Evagrie Ponticul)
Dupa
cum cineva nu nimiceste numai un madular al trupului, ci intreg
trupul, asa si mandria nu strica numai o parte a sufletului, ci
intreg sufletul. (Sf. Casian Romanul)
Doboara-ti
gandul inaltarii mintii inainte de a te dobori el pe tine. (Sf. Efrem
Sirul)
Despre
manie
Hrana
focului sunt lemnele, iar hrana celui manios este mandria mintii.
(Sf. Efrem Sirul)
Curateste-ti
mintea de manie, de amintirea raului si de ganduri urate. Atunci vei
putea cunoaste salasluirea lui Hristos in tine. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Gandurile
unui om manios sunt pui de vipera care devoreaza inima celui care
le-a nascut. (Sf. Nil Sinaitul)
Nu
este asa de mare folosul de pe urma postului, cat e de mare paguba
maniei. (Avva Moise)
Maniosii
nu pot ajunge la cunoasterea lucrurilor duhovnicesti si la lumina
Dumnezeiasca. (Sf. Casian Romanul)
Mania
este impletita cu amintirea raului. Cel ce tine minte raul este
nelegiuit. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Mania
este ciuma rugaciunii. (Avva Evagrie Ponticul)
Manie
este o betie. Nenorocirea acelora care sunt beti fara sa se fi
imbatat de vin. (Sf. Vasile cel Mare)
Maniosul
este un epileptic sufletesc. (Sf. Ioan Scararul)
Manie
este o firma care arata ce este omul, chiar impotriva lui. (Sf.
Grigorie Teologul)
Mania
este semnul vadit al celor ce nu cinstesc pe Dumnezeu. (Sf. Antonie
cel Mare)
Mania
este in om o groapa pentru el; cine si-a frant mania a trecut aceasta
groapa. (Sf. Efrem Sirul)
Mania
este un primejdios sfatuitor pentru oricine. Tot ce se intreprinde la
manie nu e niciodata chibzuit. (Sf. Grigorie Teologul)
Manie
este avocatul poftei. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Mania
nu trebuie sa fie cu cei ce se roaga. Ea este veninul serpilor. (Avva
Evagrie Ponticul)
Mania
orbeste ochii sufletului si nu-l lasa sa vada Soarele Dreptatii. (Sf.
Casian Romanul)
Mania
se da pe fata mai mult si mai des ca oricand atunci cand auzim
cuvinte de contradictie, de demascare si de ponegrire din partea
aproapelui. Toate acestea nu-l atata pe adevaratul crestin, asa cum
laudele de la altii nu-i inalta inimia. (Sf. Marcu Ascetul)
Maniosul
nu poate deosebi lucrurile rele de cele buna. (Sf. Casian Romanul)
Ce
poate fi mai manios decat un om manios fara incetare? (Sf. Ioan
Hrisostom)
Mania
obisnuieste mai mult decat celelalte patimi sa tulbure si sa
zapaceasca sufletul. (Sf. Diadoh al Foriceei)
Duhul
Sfant fuge din credinciosii maniosi. (Sf. Casian Romanul)
Daca
cineva s-ar infrana de la mancaruri si bauturi, dar prin gandurile
sale ar intarata mania, acela se aseamana cu o corabie ce calatoreste
pe mare avand pe dracul carmaci. (Avva Evagrie Ponticul)
Niciodata
si nicaieri nu gaseste diavolul un loc mai propriu si mai potrivit
pentru el ca si mania si dusmanie. (Sf. Ioan Hrisostom)
Cel
ce se manie si tine minte raul, oricat ar iubi rugaciunea, nu este
nevinovat. Caci este asemenea celui ce vrea sa aiba vederea agera,
dar isi tulbura ochiul. (Avva Evagrie Ponticul)
Nu
este biruinta mai mare decat sa-ti birui mania si iutimea. (Sf.
Tihon)
E
mai bine sa tai mania printr-un zambet, decat sa te infurii ca o
fiara neimblanzita. (Sf. Efrem Sirul)
A
te mania este in fire omului, dar ca sa inabusi mania este in firea
crestinului. (Fericitul Ieronim)
Nu
ingadui maniei sa se ridice pana la gatlejul tau. (Avva Isidor)
Maniosul,
chiar de ar scula vreun mort, nu este primit de Dumnezeu. (Avva
Agaton)
Unde
sunt rautatea si mania, acolo nu vine in zadar duhul blandetii. (Sf.
Ioan Hrisostom)
Iubirea
este fraul maniei. (Avva Evagrie Ponticul)
Mania,
cand este supusa si ascultatoare fata de minte, este asemenea
cainelui langa cioban. (Sf. Vasile cel Mare)
O
mare linistita e o priveliste placuta, dar o stare pasnica a duhului
e si mai placuta. (Sf. Nil Sinaitul)
Nimic
nu umple cugetul de necuratie ca mania. (Sf. Ioan Hrisostom)
Cel
ce se manie isi omoara sufletul. (Sf. Efrem Sirul)
Cel
mandru este si manios. (Sf. Teofilact)
Mania
este un foc. Mania este o betie mai cumplita decat cea a vinului.
(Sf. Ioan Hrisostom)
Scopul
diavolului este ajutat foarte mult de mania noastra. Mania este vinul
serpilor. (Avva Evagrie Ponticul)
Despre
minte
Mintea
se arata in suflet, iar natura in trup. Mintea indumnezeieste
sufletul, iar natura e revarsata in trup. In tot trupul este natura,
dar nu in tot sufletul minte. De aceea tot sufletul se mantuieste.
(Sf. Antonie cel Mare)
Asa
cum, sparta, o conducta de apa nu poate sa tina apa in ea, tot astfel
un ochi desfatat in placeri nu poate sa tina mintea curata. (Sf.
Efrem Sirul)
Precum
trupul are ca lume lucrurile, asa si mintea are ca lume ideile. Si
precum trupul se desfraneaza cu trupul femeii, asa si mintea se
desfraneaza cu ideea femeii. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Inima
curata, care vede pe Dumnezeu, nu o pot face virtutile singure fara
venirea Duhului Sfant, asa cum fierarul nu poate curati fierul numai
cu uneltele sale fara ajutorul focului. (Sf. Simeon Noul Teolog)
Precum
trupul fara suflet este mort, asa si sufletul fara puterea mintii
este nelucrator si nu poate mosteni pe Dumnezeu. (Sf. Antonie cel
Mare)
Mintea
curata este scaun al lui Dumnezeu. (Avva Evagrie Ponticul)
Mintea
devine oarba prin trei patimi: iubirea de argint, slava desarta si
iubirea de placeri. (Sf. Marcu Ascetul)
In
lucrurile in care zaboveste mintea , in acelea se si largeste. (Sf.
Maxim Marturisitorul)
Locul
mintii sanatoase este cunostinta si frica de Dumnezeu. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Daca
mintea nu s-a desfacut din toate ale simturilor, nu se poate sui pe
inaltimile duhovnicesti. (Avva Ilie Ecdicul)
Necuratia
mintii consta in cunostinta mincinoasa, ignorarea a ceva din cele
universale , in ganduri patimase si in consimtirea la pacat. (Sf.
Maxim Marturisitorul)
Mintea
desavarsita este aceea care s-a imbatat de cunostinta, iar sufletul
desavarsit este acela care s-a tesut cu virtutile. (Sf. Talasie
Libianul)
Mintea
cea curata vede lucrurile drept. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Mintea
iese afara din sine si asa se uneste cu Dumnezeu, devenita mai presus
de minte. (Sf. Grigorie Palama)
Sufletul
primeste cunostinta celor dumnezeiesti pe masura curatiei mintii.
(Sf. Talasie Libianul)
Precum
ochiul este atras de frumustea celor vazute, la fel mintea curata
este atrasa de cunostinta celor nevazute. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Nu
va inceta minta sa se invarteasca in jurul placerilor, pana ce nu se
va indeletnici cu contemplatia. (Sf. Talasie Libianul)
Loc
sfant si locas al lui Dumnezeu este si mintea omului, in care demonii
si gandurile patimase pustiesc sufletul, asezand idolul pacatului.
(Sf. Maxim Marutirisitorul)
Cand
mintea se intineaza, se pateaza impreuna cu ea si lucrarea. (Sf.
Maxim Marturisitorul)
Mintea
se intineaza si ramane neroditoare atunci cand vorbeste cuvinte
lumesti. Cu cat suntem mai atenti la minte, ne luminam si cu cat
suntem mai neatenti, ne intunecam. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Mintea
se face straina de cele ale lumii atunci cand isi taie orice atractie
fata de cele simtite. (Sf. Talasie Libianul)
Despre
moarte
Aducerea
aminte de moarte este o moarte in fiecare zi. Aducerea aminte de
moarte e un suspin de fiecare ceas. (Sf. Ioan Scararul)
Nu
toata poftirea mortii este buna. Caci sunt unii care, gresind
neincetat din forta deprinderii, o doresc pe aceasta cu smerenie. Si
sunt iarasi altii care nu vor sa se pocaiasca, si acestia o cer din
deznadejde. Si sunt iarasi altii care nu au frica de moarte, deoarece
se socotesc pe ei nepatimasi, din mandrie. In sfarsit, sunt unii care
cer plecarea de aici prin lucrarea Duhului Sfant.
Frica
de moarte il intristeaza pe omul osandit de constiinta sa; dar cel
care are in el o buna marturisire, acela doreste cu aceeasi pasiune
si moartea, si viata. (Sf. Ioan Scararul)
Nestiind
locul si vremea in care ne asteapta moartea, o vom astepta in orice
vreme si in orice loc. (Fericitul Augustin)
Asteapta
totdeauna moartea, dar nu te teme de ea. (Sf. Nil Sinaitul)
Numai
cel ce a inteles intr-adevar ce este hotarul acestei vieti, poate
pune hotar greselilor sale. (Sf. Isaac Sirul)
Dreptii
n-au nici o moarte, ci o trecere la viata de veci. (Sf. Atanasie cel
Mare)
Toti
iubitorii de argint, iubitorii de slava si iubitorii de placeri
traiesc asa, pentru ca se tem sa nu moara in graba. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Priveste
in morminte si vezi, oare poti deosebi cine a fost sluga si cine a
fost stapan? (Sf. Vasile cel Mare)
Nu
este alta nastere a mortii decat pacatul. (Sf. Grigorie de Nyssa)
Cine
se gandeste necontenit ca trebuie sa moara, acela toate le
dispretuieste cu multa usurinta. (Fericitul Ieronim)
Ce
este moartea decat ingroparea pacatelor? (Sf. Ambrozie)
Cei
ce se tem de moarte sunt cei ce nu cred in Inviere. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Cel
ce se teme de moarte, nu este slobod, ci rob al tuturor. (Sf.
Teofilact)
Nu-i
cu putinta sa se teama de moarte si de judecata din urma este un leac
bun impotriva pacatului. (Sf. Ioan Hrisostom)
Aceasta
o sustin tare, aceasta am invatat-o din nenumarate experiente, ca
acela care totdeauna a avut o viata rea nu poate avea o moarte buna.
Cel
ce a trait bine nu poate muri rau. (Fericitul Augustin)
Moartea
nu se teme nici de avutie, nici de pazitori, nici de purpura, ci
trece peste toate si-si face lucrarea sa. (Sf. Teodoret al Cidrului)
Nu
te indulci cu placerile lumii, altminteri vei muri cu o moarte
nenorocita. (Sf. Antonie cel Mare)
Moartea
buna are acela care la moartea sa a murit deja inainte pentru lumea
aceasta. (Sf. Ambrozie)
Creatorul
mortii este pacatul. (Sf. Ioan Hrisostom)
Despre
necazuri
Rabdarea
necazurilor e semnul cunostintei adevarate; la fel neinvinovatirea
oamenilor pentru nenorocirile tale proprii. (Sf. Marcu Ascetul)
Cel
ce socoteste necazurile venite dinafara ca aduse de dreptatea lui
Dumnezeu, acela, cautand pe Domnul, a aflat deodata cu dreptatea lui
si cunostinta. (Sf. Marcu Ascetul)
Mustrarea
este o doctorie a iubirii dumnezeiesti fata de oameni. (Sf. Clement
Alexandrinul)
In
durerile fara voie se ascunde mila lui Dumnezeu, care atrage la
pocainta pe cel ce le rabda izbaveste de chinurile vesnice. (Sf.
Marcu Ascetul)
Omul
care rabda necazurile cu inima buna si cu multumire va lua cununa
nestricaciunii, virtutea si mantuirea.
Iar
stapanirea maniei, limbii, pantecelui si placerilor e cel mai mare
ajutor sufletului. (Sf. Antonie cel Mare)
Cel
ce se impotriveste necazurilor, se razboieste fara sa stie porunca
lui Dumnezeu. Iar cel ce primeste intru cunostinta adevarata, acela
rabda pe Domnul, cum zice Scriptura. (Sf. Marcu Ascetul)
Nu
zice ca cel izbavit de patimi nu mai poate avea necazuri. Caci chiar
daca nu pentru el, e dator totusi sa aiba necazuri pentru aproapele.
(Sf. Marcu Ascetul)
Despre
necuratie
Desfranarea
este un foc mare care arde haina virtutii. (Sf. Ioan Hrisostom)
Mananca
paine cu cantarul si bea apa cu masura si duhul desfranarii va fugi
de la tine. (Avva Evagrie Ponticul)
Despre
nepatimire
Nepatimirea
nu inseamna a nu fi razboiti de draci, caci atunci ar trebui sa
iesim, dupa Apostol, din lume, ci, razboiti fiind de ei, sa ramanen
nebiruiti. (Sf. Diadoh al Foticeei)
Despre osandire
Osandeste-te
pe tine insuti si vei inceta de a osandi pe altii. (Avva Ioan)
Nu
osandi pe aproapele; tu ii cunosti pacatul, dar pocainta nu i-a
cunosti. (Avva Dorotei)
Iata
una dintre cele mai scurte cai care duce la primirea iertarii
pacatelor: sa nu osandim. (Sf. Ioan Scararul)
Sa
va fie frica sa osanditi pe cineva chiar in inima voastra, nu numai
pe fata. (Avva Isaia Pustnicul)
Cel
ce osandeste pe altul pune pecetea pe faptele sale rele. (Sf. Marcu
Ascetul)
Cine
isi simti greutatea pacatelor sale, acela nu se uita la pacatele
aproapelui sau. (Avva Moise)
Nu
cauta sa observi faptele altora; se vor gasi si in tine multe din
acele fapte de care iti banuiesti aproapele. (Sf. Nil Sinaitul)
Nu
invinui pe nimeni, ci zi: “Dumnezeu il stie pe fiecare”. (Avva
Moise)
Dragostea
pentru aproapele se marturiseste prin neosandirea lui. (Avva Isaia
Pustnicul)
Inaintea
sfarsitului nu ferici pe nimeni si inaintea mortii nu te deznadajdui
de nimeni. (Sf. Efrem Sirul)
Cine
nu e predispus spre rau nu e capabil nici sa suspecteze. (Sf.
Grigorie Teologul)
Intelepceste-l
pe cel ce pacatuieste, dar nu-l osandi pe cel care cade; caci ultima
este treaba vorbitorului de rau, iar prima, a celui ce voieste sa-l
indrepte. (Sf. Nil Sinaitul)
Daca
cineva incepe sa-l judece pe aproapele, pleaca fata in jos. De indata
ce vei face acest lucru, te vei dovedi prudent atat in fata lui
Dumnezeu, cat si in fata lui. (Sf. Isaac Sirul)
Atat
virtutile cat si viciile orbesc mintea; primele o fac sa nu vada
viciile aproapelui, celelalte sa nu-i vada virtutile. (Avva Evagrie
Ponticul)
Sa
fim atenti cu noi insine si sa nu luam in deradere pe altii, pentru
ca si in noi insine se afla multe din acelea pentru care radem de
altii. (Sf. Nil Sinaitul)
Suspina
pentru aproapele care greseste, pentru ca, odata cu aceasta, sa
suspini si pentru tine, fiindca toti suntem vinovati in ale pacatelor
si toti suntem vrednici de pedeapsa. (Sf. Nil Sinaitul)
Omul
care-i osandeste pe altii seamana cu oglinda care-i reflecta pe toti
in ea, dar pe sine nu se vede. (Sf. Dimitrie de Rostov)
Judecand
pe altii, rapesti nerusinat dreptul lui Dumnezeu, iar osandind, iti
pierzi sufletul. (Sf. Ioan Scararul)
Tu
judeci pe acelasi om, care acum este rau, iar peste un ceas este bun.
Dumnezeu singur stie ce va fi. Lasa-l pe El sa judece. (Fericitul
Augustin)
Daca
vrei sa ispitesti lucrurile altora, atunci cerceteaza lucrurile lor
bune, iar nu pe cele rele. (Sf. Ioan Hrisostom)
Cine
are inima curata ii socoteste pe toti oamenii curati, dar cine are
inima pangarita de patimi nu socoteste pe nimeni curat, ci socoteste
ca toti sunt asemenea lui. (Avva Isaia Pustnicul)
Despre
patimi
Nu
poate sta de vorba cu patima in minte cel ce nu iubeste pricinile ei.
(Sf. Marcu Ascetul)
Cel
ce uraste patimile smulge pricinile lor. Iar cel ce se supune
pricinilor e razboit de patimi, chiar daca nu vrea. (Sf. Marcu
Ascetul)
Slava
desarta, iubirea de argint si placerea nu lasa facerea de bine
nepatata, daca nu s-au topit mai inainte prin frica lui Dumnezeu.
(Sf. Marcu Ascetul)
Daca
sufletul este curat de patima, poate judeca drept, dar, fiind cuprins
de pofta, nu are judecata curata, nu are criteriul limpede, nu are
tribunalul sau impartial. (Sf. Ioan Hrisostom)
Patimile
sunt flacari de foc mistuitoare si arzatoare. (Sf. Macarie cel Mare)
Nu
este cunoscut ca rob al lui Dumnezeu acela care lucreaza pentru
patimi. El este robul aceluia care-l stapaneste. (Avva Isaia
Pustnicul)
Cine
se lasa tarat de patima, acela va fi robul patimii. (Avva Nectarie)
Omul
nu poate fi cu desavarsire liber de patimi. El le poate, insa,
stapani. (Sf. Ioan Hrisostom)
Patima
produce in spirit o iluzie magica ce-l face pe om sa vada aparentele
inselatoare, ca o realitate adevarata. (Sf. Grigorie de Nyssa)
Primejdia
nu sta in faptul ca se lupta patimile cu noi sau ca noi ne luptam cu
ele, ci nenorocirea este ca, din cauza lenei si nepasarii, noi cadem
infranti in fata vrajmasului. (Sf. Efrem Sirul)
Patimile
sunt aidoma muntilor vulcanici, care repede lasa in jurul lor un
pustiu ingrozitor. Nimic nu ne pricinuieste atata suferinta ca o
patima activa in suflet. Toate celelalte lucrari actioneaza din
afara, dar patimile se nasc dinlauntru, de aici provine o tortura
deosebit de mare. (Sf. Ioan Hrisostom)
Daca
sufletul isi va transforma numai o singura patima in deprinde, atunci
vrajmasul il rastoarna cand vrea, caci el se afla pe mainile lui, din
cauza acelei patimi. (Sf. Marcu Ascetul)
Cine
lupta impotriva patimii chiar de la inceput, acela va birui repede.
(Sf. Isaac Sirul)
Atata
timp cat esti supus pacatului, chiar intr-o mica masura, sa nu te
socotesti liber de patimi. (Avva Isaia Pustnicul)
Acela
care are o desavarsita nepatimire nu e impatimit nici fata de
lucruri, nici fata de amintirile legate de ele. (Avva Talasie)
Cerceteaza-te
in fiecare zi, ca sa-ti cunosti inima si sa vezi ce patimi se afla in
ea inaintea lui Dumnezeu si leapada-le din inima ta, ca sa nu vina
osanda asupra ta. (Cuv. Isaia Pustnicul)
Patimile
se poarta cu noi mai barbar decat orice barbar. Cel ce dispretuieste
patimile isi bate joc de barbari, pe cand cel ce cade sub puterea
patimilor va suferi rele mai mari decat barbarii. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Este
cu neputinta sa domneasca altcineva peste patimile altora, daca el nu
si le-a biruit pe ale sale. (Sf. Isidor Pelusiotul)
Multe
patimi sunt ascunse in sufletele noastre; ele ies la iveala de-abia
cand se arata lucrurile. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Nu
vei taia patimile care te razboiesc, daca nu vei lasa mai intai
nelucrat pamantul din care se hranesc. (Avva Ilie Ecdicul)
Despre
paza mintii si a inimii
Curatia
inimii si paza mintii taie toate patimile si toate relele, aducand
bucurie si nadejde. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Neincetata
luare aminte a sufletului este necesara, pentru ca firea lui este
schimbatoare. (Avva Isaia Pustnicul)
Uitarea
obisnuieste sa stinga paza mintii, cum stinge apa focul. (Cuv. Isihie
Sinaitul)
Atentia
este linistea neincetata a inimii fata de orice gand. Ea rasufla si
cheama neincetat numai pe Iisus Hristos. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Ca
un ostas voinic, intotdeauna sa fii inarmat, treaz, destept si vesnic
asteptand pe vrajmas. Dar razboiul nu-l provoca tu. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Sa
ne pazim sufletul pentru Domnul, asa, ca si cand l-am capatat drept
garantie. (Sf. Antonie cel Mare)
E
mai usor a se pazi cineva sa nu cada decat, dupa ce a cazut, sa se
ridice. (Sf. Ioan Hrisostom)
Sa
nu te bizui numai pe faptul ca ai candela; pastreaz-o aprinsa! Sa
straluceasca lumina ta inaintea oamenilor, ca sa nu fie hulit Hrisots
din pricina ta. (Sf. Chiril al Ierusalimului)
Despre
pocainta
Cel
ce se pocaieste cum se cuvine nu va respinge osteneala pentru
pacatele vechi, ci isi va castiga printr-insa indurarea lui Dumnezeu.
(Sf. Marcu Ascetul)
Nimeni
nu e atat de bun si de milos ca Domnul; dar nici El nu iarta pe cel
ce nu se pocaieste. (Sf. Marcu Ascetul)
Cel
ce a pacatuit nu va putea scapa de rasplata decat printr-o pocainta
corespunzatoare cu greseala. (Sf. Marcu Ascetul)
Precum
mancam, bem, graim si auzim, tot asa de firesc suntem datori sa ne
pocaim. (Sf. Marcu Ascetul)
Pocainta
este o intoarcere de la cele din afara de fire, la cele dupa fire; de
la diavol la Dumnezeu. (Sf. Ioan Damaschin)
Pocainta
este o tocmeala intre om si Dumnezeu; omul da pacatul si Dumnezeu da
iertarea. (Sf. Ioan Hrisostom)
Pocainta
este scara care ne urca acolo de unde am cazut. (Sf. Efrem Sirul)
Pocainta
este o mare intelepciune. (Pastorul lui Herma)
Pocainta
trebuie sa se faca in cursul intregii vieti. (Sf. Vasile cel Mare)
Nu
vom fi pedepsiti si osanditi in veacul viitor pentru ca am pacatuit,
ci fiindca, pacatuind, nu ne-am pocait si nu ne-am intors din calea
cea rea la Domnul. (Cuviosul Teognost)
Nu
exista pacat de neiertat, in afara de pacatul nepocait. (Sf. Isaac
Sirul)
Marturisirea
faptelor rele este inceputul faptelor bune. (Fericitul Augustin)
Daca
sufletul se va invinovati inaintea lui Dumnezeu, Dumnezeu il va iubi.
(Avva Pimen)
Daca
n-ar fi pocainta, n-ar fi nici cei ce se mantuiesc. (Avva Isaia
Pustnicul)
Pacatul
este un rau grozav, de altfel de netagaduit. Este un rau grozav
pentru cel ce tine in sine pacatul, dar lesne de vindecat pentru cel
ce-si scoate pacatul din pocainta. (Sf. Chiril al Ierusalimului)
Pocainta
naste pazirea poruncilor; iar pazirea poruncilor aduce curatia
sufletului. (Sf. Talasie Libianul)
Sa
fim niniviteni, iar nu sodomeni, sa ne pocaim de pacat, ca sa nu
pierim su pacatul. (Sf. Grigorie Teologul)
Pocainta
aduce viata, nepocainta aduce moartea. (Pastorul lui Herma)
Pocainta
are doua fete: ea priveste la cele trecute si la cele viitoare: la
cele trecute ca sa-ti plangi pacatele facute, iar la cele viitoare ca
sa nu le mai faci. (Sf. Grigorie Teologul)
Pacatul
marturisit devine mai mic, cel nemarturisit se face mai mare. (Sf.
Ioan Hrisostom)
Daca
noi ne indureram pentru cei morti, atunci cine va fi atat de nesimtit
sa nu-si planga sufletul sau mort? (Sf. Ioan Pustnicul)
Cel
mai sigur semn dupa care fiecare pacatos ce se pocaieste poate
cunoaste intr-adevar pacatele lui iertate de Dumnezeu este ura si
scarba pe care o simtim fata de toate pacatele, in asa fel incat
dorim mai bine sa murim decat sa pacatuim de buna voie inaintea lui
Dumnezeu. (Sf. Vasile cel Mare)
Orice
pacat se savarseste pentru placere si orice iertate pentru pacate se
dobandeste prin pocainta. (Sf. Talasie Libianul)
Aprinde
faclia pocaintei! Pleaca-te cu ravna! Cauta-ti comoara ascunsa
printre patimile pamantesti. Cand o gasesti, ridic-o si pastreaz-o!
(Sf. Asterie al Amasiei)
Daca
Dumnezeu isi amana pedeapsa, atunci tu nu-ti amana intoarcerea.
(Fericitul Augustin)
Cel
ce iscodeste pacatele altora sau judeca din banuieli pe fratele sau
inca nu a pus inceput pocaintei si cunoasterii pacatelor sale. (Sf.
Maxim Marturisitorul)
Cel
ce se pocaieste dupa ce a gresit nu este vrednic de plans, ci vrednic
de fericit, ca unul ce a trecut in ceata dreptilor. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Pocainta
este necesara, dupa cum sunt necesare medicamentele pentru cei
bolnavi. (Sf. Niceta de Rimesiana)
Sa
te rusinezi de pacat, nu de pocainta; pacatul e rana, pocainta este
vindecarea. (Sf. Ioan Hrisostom)
Atat
pentru cele mici, cat si pentru cele mari, pocainta ramane
neterminata pana la moarte. (Sf. Marcu Ascetul)
Cel
care, in nadejdea ca se va pocai, va aluneca savarsind a doua oara
pacatul de care s-a pocait, acela se poarta fata de Dumnezeu cu
viclenie. (Sf. Isaac Sirul)
Atunci
este folositoare pocainta, cand are putere pocaitul sa se indrepteze.
(Sf. Asterie al Amasei)
Despre
pofte, simturi, placeri trupesti
Cel
ce petrece pururea in inima sa e departe de toate frumusetile vietii.
Caci, umbland in duh, nu poate cunoaste poftele trupului. Unul ca
acesta, facandu-si plimbarile in cetatea intarita a virtutilor, le
are pe acestea ca pazitori la portile cetatii curatiei. De aceea
uneltirile dracilor impotriva lui raman fara biruinta, chiar daca ar
ajunge sagetile poftei josnice pana la ferestrele firii. (Sf. Diadoh
al Foticeei)
Cine
da frau liber patimilor da frau liber si inimii. (Sf. Isaac Sirul)
Fericit
este acela care-si stapenste pleoapele si nu le lasa, nici in chip
gandit, nici in chip simtit, ademenit de pielea trupului, care in
curand va izvori puroi. (Sf. Efrem Sirul)
Desfatarea
trupului este radacina si nastere de amaraciune. (Sf. Chiril al
Ierusalimului)
E
cu neputinta ca cel ce si-a saturat stomacul sa poate lupta in cuget
cu dracul curviei. (Cuv. Casian Romanul)
Despre
pomenirea de rau
Sa
fii pomenitor de rau si sa te rogi e ca si cum ai semana pe mare si
ai astepta recolta. (Sf. Isaac Sirul)
Patima
pomenirii raului sa fie departe de sufletul tau, iubitor de Hristos.
Caci ca un foc ascuns in paie, asa lucreaza pomenirea raului in
inima. (Sf. Teodor Studitul)
Cine
ascunde in inima sa pomenriea de rau e ca acela care ascunde sarpele
in sanul sau. (Sf. Efrem Sirul)
Vantul
puternic alunga norii, iar pomenirea de rau alunga simtamintele bune
din suflet. (Avva Evagrie)
O
urmare a urii si a tinerii de minte a raului este barfirea. (Sf. Ioan
Scararul)
Despre
priveghere
Privegherea
este calea pe care merg toate virtutile. Ea pazeste mintea de orice
nalucire. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Fara
cea mai severa priveghere asupra lui insusi, omul nu poate spori in
nici o virtute. (Avva Agaton)
Alunga
placerile cu osteneala privegherilor. Ajuta-ti tie intai si apoi
altora. (Cuv. Filotei Sinaitul)
Rugaciunea
are nevoie de priveghere, precum lampa de lumina facliei, a
fitilului. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Cine-si
petrece vremea privegherii in vorbe desarte, acela ar face mai bine
daca ar petrece-o dormind. (Avva Isaia Pustnicul)
Pamantul
nelucrat este plin de maracini, iar sufletul neveghetor, de dorinte
necurate. (Sf. Talasie Libianul)
Daca-ti
vei aduce aminte intotdeauna de slabiciunea ta, atunci niciodata nu
vei calca hotarul privegherii. (Sf. Isaac Sirul)
Cine
privegheaza cu ochii sa privegheze si cu inima; cine se roaga cu
duhul sa se roage si cu mintea, fiindca este cu totul nefolositor a
priveghea cu ochii in timp ce sufletul doarme. (Sf. Niceta de
Rimesiana)
Felurile
privegherii:
-
sa-ti supraveghezi imaginatia, pentru ca satana sa nu poata fauri
ganduri mincinoase;
-
sa pastrezi o tacere adanca a inimii, o liniste din partea oricarui
gand, in rugaciune;
-
sa chem cu smerenie neincetat pe Domnul Iisus Hristos in ajutor;
-
sa-ti aduci aminte neincetat de moarte. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Dumnezeu
ne-a ascuns ziua ce una, ca sa priveghem in toate zilele. (Fericitul
Augustin)
Privegherea
este arta duhovniceasca, care izbaveste cu totul pe om, cu ajutorul
lui Dumnezeu, de cugetele si cuvintele patimase si de faptele
viclene. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Privegherea
se aseamana scarii lui Iacov, deasupra careia sta Dumnezeu si pe care
umbla Sfintii Ingeri.
Privegherea
sterge din noi tot raul. Ea taie vorbaria, clevetirea si toata lista
relelor. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Privegherea
este fixarea staruitoare a gandului si asezarea lui in poarta inimii,
ca sa priveasca gandurile hotesti care vin, si da semnalul de lupta.
(Cuv. Isihie Sinaitul)
Privegherea
si rugaciunea se sustin una pe alta. Caci atentia suprema vine din
rugaciune neincetata, iar rugaciunea din atentie suprema. (Cuv.
Isihie Sinaitul)
Caci
nu e bine ca cei ce au in ei cuvantul cel treaza sa doarma toata
noaptea. (Clement Alexandrimul)
Precum
zapada nu va naste flacara, apa nu va naste foc sau spinul smochine,
tot asa nu se va elibera mintea de ganduri, de cuvinte si de fapte
dracesti, daca n-a curatit cele dinlauntru si nu uneste rugaciunea cu
privegherea. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Sa
umblam cu toata luarea aminte a inimii pe caile lui Dumnezeu. Caci
privegherea si rugaciunea, intovarasite in fiecare zi, se misca
asemenea carutei de foc a lui Ilie, ducandu-se in inaltimile ceresti.
(Cuv. Filotei Sinaintul)
Daca
omul dinlauntru petrece in priveghere, este sa-l pastreze si pe cel
din afara. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Atat
timp cat te afli in trup, sa nu fii fara de grija si sa nu te increzi
in tine insuti, chiar daca ai simti uneori o eliberare de patimi,
caci vrajmasul intrerupe uneori navalirea, cu intentii viclene,
pentru un timp oarecare, pentru ca noi sa slabim ravna si
privegherea. Atunci se arunca asupra noastra cu mai multa furie, ca
sa ne rostogoleasca in pacate grele. (Avva Isaia Pustnicul)
Frica
de Dumnezeu si mustrarea primesc intre ele intristarea. Iar
infranarea si privegherea se insotesc cu durerea. (Sf. Marcu Ascetul)
Despre rabdare
Infranarea
cu rabdare si dragoste cu indelunga rabdare usuca placerile trupesti.
(Sf. Talasie Libianul)
Cel
ce vrea sa biruiasca ispitele fara rugaciune si rabdare nu le va
departa si mai tare se va incalci in ele. (Sf. Marcu Ascetul)
Numai
prin rabdare se pastreaza adevarata masura a unitatii. (Sf. Grigorie
cel Mare)
Rabdarea
este cea mai puternica arma in ispite. (Sf. Ioan Hrisostom)
Cel
rabdator poate pastra cu adevarat pacea. (Sf. Efrem Sirul)
Unde
nu este rabdare, acolo nu este nici iubire. (Sf. Grigorie cel Mare)
Mantuirea
nu sta numai in faptul ca nu faci raul, ci in faptul ca rabzi raul
barbateste. (Sf. Ioan Hrisostom)
Sa
nu ne despartim de iubirea lui Dumnezeu in Iisus Hristos, ci sa
rabdam durerile cu tot sufletul, asteptand ajutorul Lui. (Sf. Vasile
cel Mare)
Invinge
indrazneala prin rabdare. (Sf. Teofilact)
Rabdarea
este casa rugaciunii, iar smerenia este materia cu care se hraneste
ea. (Avva Ilie Ecdicul)
Rabdarea
este un leac impotriva maniei si a ocarilor. (Sf. Antonie cel Mare)
Rabdarea
este iubirea de osteneala. Iar unde este iubire de osteneala, s-a
scos afara iubirea de placere. (Sf. Talasie Libianul)
Rabdarea
nu are masura daca este amestecata cu umilinta. (Sf. Efrem Sirul)
Cel
ce nu rabda nu e credincios; cine nu are nadejde nu mai poate starui
in rugaciune. (Sf. Efrem Sirul)
Cel
cu adevarat fericit este acela care si-a agonisit indelunga-rabdare.
(Sf. Efrem Sirul)
Ajutoarele
credintei noastre sunt frica de Domnul si rabdarea, iar tovarasi de
lucru sunt indelunga rabdarea si infranarea. (Sf. Barnaba)
Cel
cu adevarat rabdator mai bucuros rabda orice rau decat sa-si arate
lumii ce are el mai bun, mandrindu-se. (Sf. Grigorie cel Mare)
Cel
ce rabda indelung totdeauna este vesel si bucuros. (Sf. Efrem Sirul)
Iti
vei pregati o mare cununa de rabdare, deoarece furia altuia iti da
prilej sa te cunosti de aproape si sa te reculegi. (Sf. Vasile cel
Mare)
Cel
ce rabda indelung este departe de manie. (Sf. Efrem Sirul)
Dumnezeu
iti trimite necazuri pentru ca sa te invete rabdarea. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Indelunga
rabdare este infranarea sufletului si marinimia lui. (Sf. Teofilact)
Nimic
nu retine atat de mult pe defaimatori ca blanda defaimare a celor
defaimati. (Sf. Hrisostom)
Pana
ce aruncam pricinile neputintei noastre in socoteala altora, ne este
cu neputinta a ajunge la desavarsirea indelungii rabdari. Capatul
indreptarii si al pacii noastre nu se poate castiga din indelunga
rabdare ce o are aproapele cu noi, ci din suferinta ralului
aproapelui catre noi. (Cuv. Casian Romanul)
Cuvantul
rabdare este egal cu sudori, osteneli si staruinta multa. Dar numai
cine nadajduieste poate rabda. (Sf. Ioan Hrisostom)
Despre
rugaciune
Tot
ce am savarsit fara rugaciune si nadejde buna, ne este pe urma
vatamator si fara pret. (Sf. Marcu Ascetul)
Roaga-te
staruitor la orice lucru, ca unul ce nu poti face nimic fara ajutorul
lui Dumnezeu. (Sf. Marcu Ascetul)
Nimic
nu ajuta mai mult lucrarii ca rugaciunea si pentru a castiga
bunavointa lui Dumnezeu, nimic nu este mai de folos ca ea. (Sf. Marcu
Ascetul)
Rugaciunea
neimprastiata e semn de iubire fata de Dumnezeu la cel ce staruie ea.
Negrija de ea si impratierea ei e dovada iubirii de placeri. (Sf.
Marcu Ascetul)
Rugaciunea
este ridicarea mintii si voii noastre catre Dumnezeu. (Avva Evagrie
Ponticul)
Rugaciunea
este leacul mahnirii si uratului. (Sf. Nil Sinaitul)
Cel
ce nu are rugaciune curata de ganduri nu are arma de lupta. (Cuv.
Isihie Sinaitul)
Daca
cineva nu se socoteste pacatos, rugaciunea lui nu este primita de
Dumnezeu. (Sf. Isaac Sirul)
Dumnezeu
nu primeste o rugaciune tulbure, izvorata dintr-o inima care cugeta
cele necuvenite. (Avva Isaia Pustnicul)
Fara
rugaciune nici o virtute nu se poate pastra. (Sf. Simeon Noul Teolog)
Fericita
este mintea care, in vremea rugaciunii, se face nemateriala si saraca
de toate. (Avva Evagrie Ponticul)
Daca
vrei ca rugaciunea ta sa zboare pana la Dumnezeu, da-i doua aripi:
postul si milostenia. (Sf. Isaac Sirul)
Sa
nu te mandresti cand te rogi pentru altii si esti ascutlat, pentru ca
ceea ce a lucrat si a savarsit este credinta lor. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Rugaciunea
goleste cugetarea de toata nalucirea materiala a gandurilor rele.
(Cuv. Isihie Sinaitul)
Starea
cea mai inalta a rugaciunii este aceea cand mitna ajuns in afara de
trup si de luma, devenind cu totul imateriala. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Oglinda
credinciosului este rugaciunea. (Pateric)
Roaga
pe Dumnezeu sa deschida ochii inimii tale si vei vedea folosul
rugaciunii. (Sf. Marcu Ascetul)
Cel
ce pune capat rugaciunii incepe a pacatui. (Sf. Efrem Sirul)
Misca-ti
mintea necontenit la rugaciune si vei imprastia gandurile care
staruie in inima. (Sf. Talasie Libianul)
Daca
te rogi lui Dumnezeu pentru ceva si El intarzie sa te asculte, nu te
scarbi pentru aceasta. Tu nu esti mai intelept decat El. (Sf. Isaac
Sirul)
Uneste-ti
rugaciunea cu vegherea, caci vegherea curateste rugaciunea si
rugaciunea curateste vegherea. (Cuv. Filotei Sinaitul)
Rugaciunea
fara dragoste nu este ascultata, pentru ca numai dragostea deschide
usile rugaciunii. (Sf. Efre Sirul)
Pazeste-te
de neinfranare si ura si nu ve intampina piedia in vremea rugaciunii
tale. (Sf. Talasie Libianul)
Cine
se roaga neincetat este inger pamantesc. (Avva Evagrie Ponticul)
In
vremea aducerii amine de Dumnezeu, inmulteste-ti rugaciunile, pentru
ca, atunci cand Il vei uita, El sa nu te uite. (Sf. Marcu Ascetul)
Dragostea
si infranarea curatesc sufletul, dar mintea este luminata de
rugaciunea curata. (Sf. Talasie Libianul)
Cel
ce se margineste numai la facerea rugaciunii exterioare nu poate
dobandi pacea. (Sf. Simeon Noul Teolog)
Cel
ce stie sa se roage bine stie sa si traiasca bine. (Fericitul
Augustin)
Rugaciunea
este trebuitoare sufletului ca rasuflarea trupului. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Rugaciunea
este cununa virtutilor. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Rugaciunea
este untiatea de masura a dragostei. (Fericitul Augustin)
Rugaciunea
este vlastarul blanderii si al lipsei de mandrie. (Avva Evagrie
Ponticul)
Rugaciunea
este cea mai mare tortura si groaza pentru duhurile rele. (Sf. Nil
Sinaitul)
Fara
rugaciune viata noastra duhovniceasca flamanzeste, inceteaza si
moare. (Sf. Ioan Hrisostom)
Marturia
mintii iubitoare de Dumnezeu este rugaciunea. (Avva Ilie Ecdicul)
Cel
ce tine mitne raul nu se poate ruga curat. (Sf. Marcu Ascetul)
Daca
esti rabdator, pururea te vei ruga cu bucurie. (Avva Evagrie
Ponticul)
Rugaciuena
impreuna cu meditarea duhovniceasca este pamantul fagaduintei, in
care curg laptele si mierea cunostintei tainelor dumnezeiesti. (Avva
Ilie Ecdicul)
Cum
puteti pretinde ca Dumnezeu sa ia seama la rugaciunea voastra, daca
voi insiva nu luati seama la rugaciune? (Sf. Ciprian)
Nimic
nu-i mai dulce ca rugaciunea. (Sf. Ioan Hrisostom)
Citirea
dumnezeiestilor Scripturi strange mintea care se rataceste si da
cunostinta de Dumnezeu. (Sf. Efrem Sirul)
Cuvantul
lui Dumnezeu este seceratorul a toata rautatea si nestiinta. (Sf.
Maxim Marturisitorul)
Cuvantul
lui Dumnezeu este paine cu care se hranesc sufletele flamande de
Dumnezeu. (Sf. Grigorie Teologul)
Cuvantul
lui Dumnezeu este mai de pret decat orice comoara, caci face pe om
fericit prin adevar. (Clement Alexandrinul)
Intelesul
Sfintei Scripturi nu se descopera celor necredinciosi sau nevrednici.
(Origen)
Lucrarea
proprie mintii este sa se ocupe neincetat cu Cuvintele lui Dumnezeu.
(Sf. Talasie Libianul)
Cuvantul
lui Dumnezeu, fiind desavarsit, face pe om desavarsit. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Un
suflet care nu este dres cu cuvintele lui Hrisots ca si cu sare,
acela se strica si da nastere la viermii pacatelor. (Sf. Metodie)
A
nu sti Scriptura e un neajuns pentru om, dar cel ce o cunoaste si o
neglijeaza are un indoit neajuns. (Sf. Efrem Sirul)
Cerceteaza
Scripturile si vei afla poruncile; fa cele zise si te vei izbavi de
patimi. (Sf. Talasie Libianul)
Cel
ce vede din Scripturi numai Duhul, fara inchipuiri, cu mintea
eliberata de lucrarea simtirii, a aflat pe Dumnezeu. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Focul
rugaciunii si al meditatiei Cuvantului lui Dumnezeu sa arda pururea
pe altarul sufletului tau. (Cuv. Ioan Carpatiul)
Despre
Sfanta Scriptura
Negrija
de cele pamantesti si ocuparea neintrerupta cu Sfanta Scriptura aduc
sufletul la frica lui Dumnezeu. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Iepurele
nu se teme atat de trasnet, cat se teme diavolul de vestitorii si
traitorii Cuvantului lui Dumnezeu. (Sf. Vasile cel Mare)
Sfanta
Scriptura este o hrana sufleteasca pe care o da Duhul Sfant. (Sf.
Vasile cel Mare)
Sfanta
Scriptura este o chitara la care canta Dumnezeu. (Sf. Iustin
Martirul)
Copilul
meu, zi si noapte sa-ti amintesti de cel care-ti vorbeste Cuvantul
lui Dumnezeu si sa-l cinstesti ca pe Domnul! (Didahiile)
Scriptura
este o farmacie in care gasesti leac pentru toate bolile. Scriptura
este o mina de aur. Scriptura toata este o mangaiere. (Sf. Ioan
Hrisostom)
Orice
vei face sa ai marturia din Sfintele Scripturi. (Sf. Antonie cel
Mare)
Scriptura
descopera celor curati gandul Ei. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Nimeni
nu se poate mantui daca nu se poate indulci adesea cu citiri
duhovnicesti. (Sf. Ioan Hrisostom)
Sfintele
Scripturi au fost izvorul comun al oricarei intelepciuni. (Tertulian)
Cuvantul
lui Dumnezeu este invatator si calauza spre mantuire. (Cuv. Paisie
Velicicovski)
De
la nerecunoasterea Sfintei Scripturi izvorasc mii de rele. (Sf. Ioan
Hrisostom)
In
rugaciune noi stam de vorba cu Dumnezeu, in Sfanta Scriptura Dumnezeu
sta de vorba cu noi. (Fericitul Augustin)
Daca
citim o data, de doua ori si nu intelegem ce citim, sa nu trandavim,
ci sa staruim, sa meditam, sa intrebam. (Sf. Ioan Damaschin)
Cel
ce tina Sfanta Scriptura in maini necurate nu poate s-o intelegea.
(Sf. Ioan Hrisostom)
Ferice
de cel ce mananca si bea fara incetare rugaciuni, psalmi si da citire
Scipturii. Aceasta da o bucurie nemicsorata si acum si in veacul ce
va sa vie. (Cuv. Ioan Carpatiul)
Cel
ce a invatat cunostinta de la Dumnezeu nu va fi necredincios
Scripturii. (Sf. Talasie Libianul)
Am
ramas omul unei singure carti, si anume al Cartii Cartilor: Sfanta
Scriptura. (Sf. Ciprian)
Cuvantul
duhovnicesc odihneste mintea muncita, slobozind-o de cunostinta rea,
care chinuieste. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Ceea
ce s-a spus in Scriptura s-a spus nu pentru ca noi sa cunoastem
numai, ci sa implinim. (Cuv. Isihie Sinaitul)
Cuvintele
dumnezeiestii Scripturi citeste-le in fapte si nu le intinde in vorbe
multe, ingamfandu-te in desert cu simpla lor intelegere. (Sf. Marcu
Ascetul)
Despre
tacere
Cel
ce slabeste fraul limbii dovedeste ca e departe de virtute. (Avva
Isaia Pustnicul)
Tacerea
la vreme este mama gandurilor intelepte. (Sf. Diadoh al Foticeei)
Nimic
nu pierde asa de mult virtutea ca vorbirea desarta. (Cuv. Ioan
Carpatiul)
Spusele
vorbaretilor sunt ca si incaltarile vechi, tocite de stricaciune.
(Clement Alexandrinul)
Mai
bine este a arunca o piatra langa gard decat un cuvant. (Avva Evagrie
Ponticul)
Cuvantul
este sluga mintii. Caci ce voieste mintea, aceea talcuieste cuvantul.
(Sf. Antonie cel Mare)
Cuvantul
fara rost inca poate desparti mintea de Dumnezeu. (Avva Filimon)
Daca
cetatea sufletului nu are zidul tacerii, ea ramane descoperita
sagetilor dusmanului. (Sf. Grigorie cel Mare)
De
vei ajunge in ori fel de imprejurare grea, biruinta nu sta decat in
tacere. (Avva Pimen)
Numai
convorbirea duhovniceasca este folositoare, iar tacerea este
preferabila tuturor. (Sf. Talasie Libianul)
Cei
ce vorbesc mult, nu numai ca nu sunt neprihaniti, dar pricinuiesc si
altora vatamare. (Sf. Efrem Sirul)
Tacand,
intelegi si, dupa ce ai inteles, graieste. Caci, in tacere naste
mintea cuvantul. (Sf. Antonie cel Mare)
Alege-ti
tacerea, pentru ca ea te infraneaza de la multe rele. (Sf. Isaac
Sirul)
Un
cuvant rau si pe cei buni ii face rai, iar un cuvant bun si pe cei
rai in face buni. (Sf. Macarie cel Mare)
Norii
acopera soarele, iar multa vorbire intuneca sufletul care a inceput
sa se lumineze cu contemplarea in rugaciune. (Sf. Isaac Sirul)
A
sti sa taci e o virtute mai mare decat a sti sa vorbesti. (Sf.
Ambrozie)
Infranarea
limbii arata pe omul intelept. (Avva Isaia Pustnicul)
O
gradina fara ingraditura va fi calcata in picioare si pustiita si cel
ce nu-si pazeste gura isi va pierde roadele virtutii. (Sf. Efrem
Sirul)
Pentru
ca sa invatam a vorbi bine si fara greseala, trebuie sa ne invatam
mai intai a tacea. (Avva Zosima)
Este
deopotriva de rea si viata netrebnica si o vorba netrebnica; daca ai
una, o ai si pe cealalta. (Sf. Grigorie Teologul)
Am
vazut pe multi oameni cazand in pacat din pricina vorbelor lor, insa
aproape pe nimeni din pricina tacerii. (Sf. Ambrozie)
Curgerea
apei arata izborul ei; iar felul cuvantului arata inima celui ce l-a
grait. (Sf. Vasile cel Mare)
Intotdeauna
este mai putina primejdie in a asculta decat a vorbi; este mai placut
a invata de la altii decat a invata pe altii. (Sf. Grigorie de
Nazianz)
Vai
de aceia care nu vorbesc despre Tine, Doamne! Vai de aceia care ar
putea vorbi si raman muti! (Fericitul Augustin)
O
mare cursa este desfranarea limbii, care are nevoie de frau puternic.
(Sf. Ioan Hrisostom)
Curateste-ti
limba, ea graieste adesea ceea ce ar fi fost tainuit. (Sf. Nil
Sinaitul)
Necuviinta
in vorbire este cursa a mortii. (Sf. Barnaba)
E
buna tacerea in timpul ei; ea nu este nimic altceva decat mama
gandurilor celor mai intelepte. (Sf. Diadoh al Foticeei)
Ia
seama, omule! Stapaneste-ti limba si nu-ti inmulti cuvintele, ca sa
nu-ti inmultesti pacatele. (Sf. Antonie cel Mare)
Nimic
nu aduce mai multa tulburare ca vorba multa si nimic nu e mai rau ca
vorba neinfranta. (Cuv. Filotei Sinaitul)
Despre
viata duhovniceasca
Viata
trupului si bucuria de multa bogatie si putere in viata aceasta i se
face sufletului moarte. Iar osteneala, rabadarea, lipsa purtata cu
multumire si moartea trupului este viata si fericirea vesnica a
sufletului. (Sf. Antonie cel Mare)
Viata
aceasta nu ni s-a dat spre odihna, ci spre osteneala. (Sf. Ambrozie)
Hristos
este viata credinciosilor si moarte este viata fara Hristos. (Sf.
Ignatie Teoforul)
Omorarea
firii este facatoare de viata. (Sf. Simeon Noul Teolog)
Despre
virtute si desavarsire
Virtutea
este o manifestare a cunostintei, iar cunostinta este o putere
sustinatoare a virtutii. (Sf. Maxim Marturisitorul)
Virtutea
este haina sufletului. (Avva Evagrie Ponticul)
Priveste
la cinstea pe care au primit-o toti Sfintii, si, imitandu-i vei fi
atras incet, incet spre virtute. (Avva Isaia Pustnicul)
Prin
virturi innoim sufletul nostru. (Sf. Simeon Noul Teolog)
Oprirea
pe calea virtutii este inceputul pacatului. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Nu
vei putea ajunge la virtutile mai mari, de nu vei atinge varful celor
ce-ti stau in putere. (Avva Ilie Ecdicul)
Toate
virtutile sunt legate intre ele. Sunt un lant duhovnicesc, una atarna
de cealalta. (Sf. Macarie cel Mare)
Mai
usor contractezi viciul decat virtutea; dupa cum mai usor te
molipsesti de o boala, decat sa-ti recapeti sanatatea. (Sf. Grigorie
de Nazianz)
Fiinta
tuturor virtutilor este Insusi Iisus Hristos. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Omul
se deosebeste de animale prin ratiune si prin virtute. Virtutea nu e
posibila fara libera alegere. (Origen)
Nu
se poate ajunge la masura nici unei virtuti daca nu se sarguieste
cineva toata viata. (Sf. Ioan Damaschin)
Omul
virtuos nu este atras la fapta buna nici de frica ghenei si nici de
Imparatia Cerurilor, ci de insasi dragostea fata de Hristos. (Sf.
Ioan Hrisostom)
Virtutile,
tocmai ca si stiinta si arta, se castiga prin deprinde, prin
practicare. (Sf. Vasile cel Mare)
Focul
pacatului se stinge prin apa curata a virtutii. (Sf. Ioan Hrisostom)
Atunci
sa socotesti ca ai virtute adevarata, cand vei dispretui cele de pe
pamant cu desavarsire, avand prin constiinta curata inima gata sa
calatoreasca spre Domnul. (Cuv. Teognost)
Dintre
averi, singura virtutea nu se poate instraina, ramanand langa cel ce
o are si in viata si dupa moarte. (Sf. Vasile cel Mare)
Pe
calea virtutii, pe masura ce vei pasi, in aceeasi masura ti se va
parea calea mai usoara. (Sf. Ioan Hrisostom)
Precum
rodul neascultarii este pacatul, asa rodul ascultarii este virtutea.
(Sf. Maxim Marturisitorul)
Cel
mai mare viciu este de a voi sa pari virtuos fara sa fii. (Sf. Vasile
cel Mare)
Inceputul
virtutilor este frica de Dumnezeu, iar sfarsitul este dragostea.
(Avva Ilie Ecdicul)
Omul
devine asemenea cu Dumnezeu prin virtute. (Sf. Grigorie de Nyssa)
Nu
vei putea sa vezi fata virtutii pana mai cugeti cu placere la cea a
pacatului. (Avva Ilie Ecdicul)
Mai
mare decat toate virtutile este dreapta socoteala, care este
imparateasa virtutilor. (Sf. Ioan Damaschin)
Daca
nu poti sa fii soare, fii macar stea, numai sa te ridici sus, lasand
pamantul. E mai bine sa sporesti cat de putin in virtute decat deloc.
(Sf. Ioan Pustnicul)
Virtutea
se naste prin instrainare de bunavoie a sufletului de trup. (Sf.
Maxim Marturisitorul)
Virtutea
si cunostinta nasc nemurirea; lipsa lor e maica mortii. (Sf. Talasie
Libianul)
Virtutea
este inainte-mergatoare adevaratei intelepciuni. (Sf. Maxim
Marturisitorul)
Virtutea
adevarata are ca rod nepatimirea si cunostinta. (Cuv. Teognost)
Ascunzandu-ti
virtutea, nu te mandri, ca si cand ai implini dreptatea. Caci
dreptatea nu sta numai in a ascunde cele frumoase, ci si in a nu
gandi nimic din cele oprite. (Sf. Marcu Ascetul)