Despre ganduri si infruntarea lor.pdf |
Printre
problemele cu care se confrunta omul care se roaga este si problema
gandurilor. Si deoarece sunt multi cei care se lupta cu gandurile
necurate si mai multi aceia care nu arareori "se
pierd" in valmasagul razboiului cu ele, s-a facut o incercare
prin care crestinul ce se nevoieste sa inteleaga ce sunt gandurile,
de unde provin ele, care sunt urmarile lor si cum pot fi ele
infruntate.
Nevointa
aspra
S-a
spus de multe ori ca pentru cel ce se roaga rugaciunea
este o fapta dinamica, folositoare si placuta lui Dumnezeu.
Acest fapt cu adevarat il irita pe diavol si-l face sa lupte
impotriva celui ce se roaga. De aceea credinciosul care doreste
unirea sa cu Dumnezeu, intalneste piedici diavolesti organizate in
sisteme capabile si de o ofensiva infricosator de bine programata.
Din
pricina acestei ofensive programate rugaciunea devine uneori o fapta
obositoare, care pricinuieste o osteneala mai mare decat oricare alta
lucrare. De aceea, unul dintre parintii pustiei subliniaza:
"Nu exista osteneala mai mare decat a se ruga cineva lui
Dumnezeu. A se ruga cineva pana la ultima sa suflare, cere nevointa".
Si nu numai rugaciunea este aceea care oboseste, ci mai ales razboiul
indarjit al diavolilor este ceea ce face rugaciunea mai obositoare.
Mania diavolilor impotriva celor ce
se roaga este vadita. Razboiul viclenilor diavoli impotriva
celor ce se roaga este de doua feluri: la vedere si nevazut, pentru
incepatori si pentru cei desavarsiti. La incepatori foloseste de
multe ori si razboiul vazut. Foloseste sunete, obiecte, pricinuieste
zgomote ca sa-i poata distrage de la rugaciune. Totusi si pe
incepatori si pe cei desavarsiti ii lupta mai ales prin ganduri.
Asadar, cel ce a inceput lupta impotriva gandurilor, si-a luat asupra
sa o nevointa aspra deoarece gandurile constituie piedica cea mai
mare pe care o intampina omul in curatirea si desavarsirea sa
duhovniceasca. Si la aceasta desavarsire nu se ajunge altfel, decat
numai prin chemarea neincetata a
numelui Domnului nostru Iisus Hristos. Iar chemarea trebuie sa
fie atat de deasa, incat, asa cum subliniaza Sfantul
Grigorie Teologul "e mai de preferat sa pomeneasca cineva pe
Dumnezeu, decat sa respire".
Dar
mai exista si razboiul launtric, nici un razboi nu este atat de
salbatic, precum acela al unui gand viclean ce se cuibareste in
sufletul nostru si ne razboieste de acolo. Toate cele ce provin
dinlauntrul nostru sunt mai grele decat cele ce ne ataca din afara.
Cariul ce se naste in lemn, roade mai mult miezul lemnului. Bolile ce
se nasc dinlauntrul nostru sunt viclene si pricinuiesc o catastrofa
mai mare decat cea pricinuita de cauze exterioare. Statele de asemeni
nu au fost distruse atat de mult de dusmanii exteriori, precum au
fost distruse de cei dinlauntru.
Asadar,
sufletul nu poate fi distrus atata de masinatiile ce vin din afara,
precum de bolile ce se sadesc inlauntrul nostru, adica de gandurile
necurate si hulitoare.
Gandurile
si provenienta lor
Ce
sunt gandurile si de unde provin? Cand spunem ganduri, nu intelegem
prin aceasta in mod simplu cugetele, ci chipurile si reprezentarile
sub care se infatiseaza ele de fiecare data insotind cugetarile
corespunzatoare. Deci chipurile
impreuna cu cugetarile se numesc ganduri. Prima si cea mai de
temelie pricina a gandurilor in om este pacatul
stramosesc. Pana atunci mintea omului era neimpartita la alte
lucruri, fiind atintita numai la Dumnezeu, insa din clipa savarsirii
pacatului stramosesc a inceput sa lucreze gandul tagaduirii si in
continuare toate celelalte ganduri.
A
doua cauza care pricinuieste gandurile in om sunt organele
simturilor, atunci cand
acestea nu sunt conduse de mintea cea stapanitoare. Dar mai
ales auzul si vederea.
Astazi, indeosebi, datorita tehnologiei simturile primesc mult mai
multe iritatii decat mai demult. De aceea si lupta cu gandurile este
mai puternica. Al treilea motiv sunt patimile
care exista in om. De la acestea diavolii iau pricina sa miste
impotriva noastra gandurile cele rele. Al patrulea motiv si cel mai
insemnat sunt diavolii. Sfantul
Grigorie Sinaitul subliniaza in mod explicit si pregnant:
"Gandurile sunt cuvintele
diavolilor si inainte-mergatoarele patimilor". Inca si
Sfantul Isaac Sirul spune ca
gandurile starnesc si "vointa
naturala" ce exista in noi insine, precum si inclinatiile
ce le are sufletul nostru. In mod deosebit razboiul acesta
este mai puternic la monahi, care de multe ori ajung la lupta corp
la corp cu diavolul in timpul atacului gandurilor viclene. De aceea
Sfantul Maxim Marturisitorul spune ca razboiul acesta este mult mai
greu decat razboiul cel simtit. Gandurile viclene pot aparea de
asemenea si din temperamentul
trupului, dar si din dieta
zilnica, precum si din miscarile
trupului insusi. Gandurile necurate provin din motivele de mai
sus.
Calatoria
spre tara pacatului
Pacatul
se poate vedea la exterior ca un simplu fapt, ca un accident sau ca o
oarecare alta intamplare. Dar pentru punerea in practica a acestui
fapt au premers actiuni repetate. Ca sa se savarseasca o ucidere, de
pilda, in mintea omeneasca au premers mii de cugetari si planuri.
Pana sa ajunga la savarsirea uciderii mintea omeneasca a devenit un
intreg cartier militar. Asa se intampla si cu savarsirea oricarui alt
pacat. In atelierul ce se numeste minte omeneasca, a premers un
intreg studiu si nenumarate actiuni, desigur fara ca cineva sa
priceapa ceva. Si inceputul a pornit de la un
gand simplu. Dar sa mergem mai departe pe drumul catre tara
pacatului dupa atacul acelui gand simplu. De faptul ca prin mintea
noastra trece in mod simplu o cugetare simpla sau un chip nu suntem
noi raspunzatori si nici nu este greu sa le stam impotriva. Dar din
clipa in care vom deschide usa acestei cugetari si vom incepe sa
discutam cu ea, sa luam aminte la gandul acesta, atunci el se poate
inradacina intru noi si atunci poate deveni un gand care tinde sa ne
stanjeneasca. Gandul care este
lasat sa se dezvolte si sa se instapaneasca astfel devine calauza
spre pacat. Sa urmarim putin aceasta calatorie care pe plan
spiritual este foarte asemanatoare cu ceea ce este mersul si evolutia
bolii in trupul omenesc. Si precum pentru a ajunge cineva la spital,
dupa cum am spus mai sus, au premers diferite alte schimbari in
organismul uman, asa si pentru a ajunge cineva la savarsirea
pacatului a premers un razboi mare, o multime de schimbari in acest
atelier, care este mintea omeneasca. Si precum pentru nasterea unui
copil a premers o intreaga lucrare, de la zamislire pana la purtarea
in pantece timp de noua luni, tot asa si pentru pacat premerge un
mecanism complicat: zamislirea
gandurilor, purtarea in pantece a pacatului si nasterea lui. Sfantul
Nicodim Aghioritul considera ca gandul este inceputul, centrul,
radacina din care rasare tulpina, ramurile si intregul copac al
pacatului.
Raul
incepe de la primul gand si se mareste continuu. Atunci cand cineva
arunca o piatra intr-o fantana, unduirea pricinuita de caderea ei
pricinuieste la inceput un cerc mic, cercul cel mic in continuare
pricinuieste altul mai mare, acesta, altul si mai mare, pana cand
valul ajunge la pereti. Asa se intampla si cu pacatul. Inainte de
savarsirea lui premerg mecanisme si actiuni succesive.
Treptele
pacatului
Astfel
putem distinge trei stadii in cadrul calatoriei spre tara pacatului:
-
atacul;
-
consimtirea;
-
robia.
Cum
functioneaza acest mecanism? Functioneza astfel: Un oarecare gand
viclean: al slavei desarte, al iubirii de argint, al clevetirii etc.
vine in mintea omului. Diavolul lucreaza prin imaginatie si
prezinta chestiunea cat se poate mai atractiva. In felul acesta
atacul devine mai atragator si mai puternic. Pana in acest punct omul
nu este raspunzator. Asadar un
atac, un asalt al vrajmasului sau, mai simplu, o bataie in usa
constituie primul stadiu.
Iar starea aceasta este normala. Caci este cu neputinta sa existe om
care sa nu primeasca atacul. Sfantul Efrem Sirul spunea ca precum in
gradina, in chip firesc, impreuna cu plantele bune rasar si
buruienile, sau precum insulele sunt lovite de jur imprejur de
valuri, asa si omul neaparat va
veni in contact cu atacurile gandurilor. Stadiul luptei cu
pacatul incepe de aici incolo. Inceputul luptei este atacul. Daca
omul il indeparteaza din mintea sa fara sa conlucreze deloc cu el,
atunci se izbaveste si scapa de urmarile nenorocite ce urmeaza.
Dar
daca primeste convorbirea cu gandul cel viclean care mai inainte in
mod simplu i-a batut in usa, pricinuieste prietenia si atunci ajunge
la consimtirea pacatului,
care este stadiul al doilea
in savarsirea pacatului. De acum omul, avandu-se pe sine ca actor
principal, savarseste pacatul in adancurile nepatrunse ale sufletului
sau. Judeca, huleste, desfraneaza, preadesfraneaza, savarseste
ucidere si alte nenumarate fapte rele, si face tot ceea ce isi poate
inchipui mintea omeneasca. Dupa aceasta nu ramane nimic altceva fara
numai stadiul al treilea al
pacatului, care este savarsirea
activa a lui de catre om, a carui minte mai inainte a devenit
roaba gandului pe care iata
de acum nu-l mai poate stapani, ci ea este stapanita de el. Astfel
gandul care a inceput cu o simpla bataie in usa, cu un
atac, a inaintat, prin deschiderea usii, la consimtire si in cele din
urma neputand fi biruit, a sfarsit prin savarsirea pacatului.
Aceasta este calatoria spre pacat, care incepe printr-un simplu gand.
Patimile,
izvorul gandurilor viclene
Pana
la moarte, in tot acest timp in care sufletul se afla in trup, nu
este cu putinta ca omul sa nu aiba ganduri si razboi. Pricina de baza
a gandurilor este razboiul diavolului. Cele mai multe dintre
ganduri sunt diavolesti. Scopul diavolului este sa-l arunce pe om in
pacat, fie cu cugetarea, fie cu fapta. Sfantul Macarie Egipteanul
numeste consimtirea cu gandurile
viclene, preacurvie duhovniceasca. De aceea si spune:
"Pazeste-ti sufletul tau
curat, deoarece este mireasa lui Hristos". De cele mai
multe ori gandurile seamana cu un "curent de apa" inaintea
caruia omul de multe ori intra in panica. De aceea diavolii mai intai
ne lupta cu gandurile si dupa aceea cu lucrurile. Daca cedam in ele
atunci incet-incet ne imbrancesc in pacatul cu fapta.
Sfantul
Ioan Damaschin ne spune ca gandurile principale ale rautatii sunt
opt. Sa le enumeram:
-
al lacomiei pantecelui;
-
al desfranarii;
-
al iubirii de argint;
-
al maniei;
-
al mahnirii;
-
al plictiselii;
-
al slavei desarte;
-
al mandriei.
Altcineva
ne va spune ca patima cea mai de seama a omului din care provin toate
celelalte patimi este iubirea de
sine. Iar iubirea de sine
este dragostea si grija nerationala fata de noi insine.
Aceasta este patima omului contemporan. Din
iubirea de sine izvorasc trei ganduri principale: al
lacomiei pantecelui, al slavei desarte si al mandriei. Din
aceste trei ganduri provin toate celelalte.
Categoriile
de ganduri
Cele
citate mai sus se refera la gandurile viclene. Insa, in afara de
acestea exista si ganduri bune si desarte sau ganduri omenesti.
Gandurile bune vin de la Dumnezeu. Dar cum le vom deosebi de
gandurile viclene? Un oarecare frate a intrebat pe Avva Varsanufie
despre subiectul acesta si a primit raspunsul urmator: "Atunci
cand gandul te indeamna sa faci ceva dupa voia lui Dumnezeu si ai
bucurie in a face aceea si o intristare care i se impotriveste, afla
ca e de la Dumnezeu. Iar gandurile de la diavoli sunt tulburate si
pline de intristare". Deci gandurile ce vin de la
Dumnezeu, pricinuiesc in om o pace si bucurie launtrica. Si
dimpotriva, gandurile ce vin de la diavolul sunt pline de tulburare
si mahnire.
Gandurile,
inceputul razboiului
In
general, asa cum am spus si mai sus, gandurile sunt inceputul
razboiului diavolului impotriva noastra. Si razboiul incepe prin
atacul gandului, inainteaza la
consimtire si sfarseste prin savarsirea pacatului. Aceasta
este calatoria si evolutia gandurilor care vin mai ales de la diavol
si de la om.
Viclenia
diavoleasca
Sa
vedem asadar, cum este atacat omul de ganduri, sau ce mod folosesc
diavolii ca sa ne atace prin ganduri. Viclenia diavolilor care vor sa
semene inauntrul nostru o mie si unul de ganduri necurate, este de
nedescris. Diavolul exploateaza si cel mai neinsemnat fapt al vietii
noastre, sau cazul cel mai neprobabil, sau iscodeste modul cel mai
ciudat pentru ca sa ne intineze. Mai intai de toate, inainte de a ne
arunca in pacat, ne aduc ganduri ca Dumnezeu este iubitor de oameni.
Iar dupa pacat ne bombardeaza cu gandurile ca Dumnezeu este aspru si
neindurator, ca sa ne arunce in deznadejde.
Gandurile
de hula
Dupa
aceea diavolii incearca sa ne intineze clipele sfinte, precum sunt
rugaciunea, Sfanta Euharistie, sau ne arunca ganduri de hula
impotriva lui Dumnezeu. Deci acest preanecurat de multe ori ne
arunca ganduri hulitoare in vremea slujbelor sfinte si mai ales in
aceea a Sfintei Liturghii, silindu-ne sa hulim pe Domnul si cele
sfinte. Adica satana vine in ceasul in care se savarseste taina
Sfintei Liturghii si ne baga diferite ganduri de hula: cum ca cele
sfintite nu sunt Trupul si Sangele lui Hristos, ca ceea ce primim nu
este nimic. Sau ne aduce ganduri si mai necuviincioase si necurate,
pe care ne rusinam sa le spunem. Sfantul Ioan Scararul ne spune ca
un monah era luptat de aceste ganduri de 14 ani intregi. Nici un gand
nu este atat de greu de spovedit ca gandurile hulei care il poate
duce pe om si la deznadejde. Acest razboi il avea si avva Pamvo si
"rugand pe Dumnezeu pentru aceasta a auzit de sus o voce
dumnezeiasca spunandu-i: "Pamvo,
Pamvo, nu te mahni pentru pacate straine, ci ingrijeste-te de faptele
tale". Aceste ganduri de hula si necurate au luptat si pe
alti barbati mari si drepti, precum pe Sfantul
Meletie Marturisitorul. Si lucrul acesta il adeveresc Sfintii
Petru al Alexandriei si Pafnutie Marturisitorul. Sfantul
Petru al Alexandriei povesteste ca "in
vreme ce marturiseam credinta in Hristos si-mi munceau trupul cu
diferite chipuri si-l ardeau cu foc, diavolul dinlauntrul meu il
hulea pe Dumnezeu". Sfantul Nicodim Aghioritul subliniaza
ca gandurile acestea provin mai ales din
judecata aproapelui, din mandrie si din pizma diavolilor.
De aceea arma cea mai buna impotriva lor este smerenia
si prihanirea de sine.
Siragul
gandurilor
In
Scara Sfantului Ioan Sinaitul se spune urmatoarele: "Sa
bagam de seama si vom afla ca atunci cand suna trambita duhovniceasca
(clopotul de rugaciune) se aduna fratii in chip vazut si vrajmasii in
chip nevazut. De aceea stand langa pat, unii dintre acestia,
dupa ce ne-am desteptat ne indeamna sa ne intindem iarasi in pat
zicand: "Mai stai pana ce se vor ispravi cantarile incepatoare
si vei merge la biserica dupa aceea. Unii apoi, stand noi la
rugaciune ne scufunda in somn; altii ne impung in stomac mai mult ca
de obicei, altii ne atrag mintea la ganduri urate; altii ne indeamna
sa ne rezemam de perete, socotindu-ne slabiti; ba uneori fac sa vina
peste noi multe cascaturi". Altii ne aduc aminte de conturi si
contracte si de dobanzi bancare. Si astfel, in loc sa plecam de la
biserica folositi sufleteste, plecam pagubiti, fara sa fi auzit nici
macar lucrurile cele mai elementare. Si in timp ce de multe ori in
vremea rugaciunii mintea noastra este plina de ganduri
necuviincioase, indata ce se termina rugaciunea, toate dispar. Stie
diavolul folosul ce vine din rugaciune si de aceea incearca s-o
murdareasca. Iar daca vom birui pe diavol prin multe nevointe, atunci
ne aduce ganduri de mandrie schimband tactica si spunandu-ne ca, am
sporit, chipurile in virtute, deoarece, de pilda, au disparut toate
gandurile de desfranare. Gandul acesta, ca am biruit pe diavolul
seamana cu un sarpe care este ascuns in murdaria mandriei. In adancul
inimii noastre exista gand viclean. Exista diavoli care intineaza
sufletul nostru imediat cum ne culcam. Exista si altii care ne
intineaza prima noastra cugetare, adica atunci cand abia ne sculam
din somn. Diavolul nu pierde
niciodata ocazia sa ne lupte.
Uneori
ne aduce ganduri impotriva parintelui nostru duhovnicesc,
alteori ne spovedim, si, dupa spovedanie, ne intineaza cu amintirea
pacatelor ce le-am spovedit ca sa ne duca la deznadejde. Alteori
iarasi ne arunca in pacat si dupa aceea ne aduce ganduri sa invatam
si pe altii a pacatui. In linii generale, acestea sunt gandurile pe
care le pricinuieste diavolul.
Gandurile
pricinuite de om insusi
Mintea
omului este ca un caine care pururea da tarcoale macelariei. Caci
precum cainele se duce la macelarie sa rapeasca vreo bucata de carne
sau precum unui prieten al mancarurilor ii place sa vorbeasca mereu
despre ele, asa este si mintea omului. De multe ori se hraneste cu
intelegeri necuviincioase si necurate. Un
monah care nu are nimic si nici nu doreste nimic (si prin extensie un
crestin), nu este deranjat in rugaciunea sa de cele ce le are.
In vremea rugaciunii nu-i vin in mintea sa problemele legate de
lucrurile ce le are. In timp ce unul iubitor de agoniseala va avea
inchipuiri si ganduri ale lucrurilor materiale atunci cand se roaga.
Omul necumpatat, adica rob
pantecelui are cugetari si ganduri pline de idoli necurati.
Sfantul Ioan Scararul aduce si un exemplu. Asa
cum multimea balegarului da nastere la viermi, asa si multimea
mancarurilor naste caderi, ganduri necurate si vise necurate. Lacomia
pantecelui este pentru gandurile desfranarii ceea ce este untdelemnul
pentru foc. De aceea Sfantul Ioan Sinaitul, scriind Scara,
dupa cuvantul despre lacomia pantecelui, in chip intelept a asezat
cuvantul despre desfranare
"deoarece, spune el: cred ca aceasta este maica aceleia."
Adica, de unde provin gandurile viclene? Daca un om traieste bine,
are toate conforturile si nu se osteneste, nici nu se nevoieste
deloc, atunci un om ca acesta e foarte firesc sa aiba ganduri de
desfranare, care vor sfarsi in fapte. Si iarasi, cand omul isi are
simturile nestapanite si vede oarecare persoana, sau atinge cu mana
pe cineva, sau aude ceva necuviincios, atunci este ca si cum ar
deschide el insusi usa gandurilor necurate. Desigur in cazul acesta
ajuta si firea omului care inclina spre aceste ganduri. Inca si
neascultarea fata de fagaduintele date lui Dumnezeu naste "depozit
de ganduri", adica mintea omului devine depozitul gandurilor
rele. Aceleasi ganduri le creeaza si neascultarea
de parintele nostru duhovnicesc. De multe ori curiozitatea
omului de a cerceta tainele lui Dumnezeu creeaza ganduri de hula, ba
chiar si pe acela ca Dumnezeu este nedrept si partinitor. Caci unora
le da vedenii si minuni, iar altora nu le-au dat nimic.
Legatura
gandurilor
Exista
insa si ganduri care provin si de
la om si de la diavol. Acestea sunt ganduri unite, legate,
combinate. Am vazut, spune Sfantul Ioan al Scarii, pe unii mancand
cu lacomie si nefiind luptati indata. Si pe altii
intalnindu-se si avand legaturi cu
femeile si in vremea aceea sa nu aiba nici un gand viclean. Dar in
vremea in care se credeau in pace si siguranta in chilia lor au
suferit vatamare neprevazuta. Firea i-a imbrancit sa manance
si sa bea cu indestulare si sa priveasca cu patima. Satana a
exploatat asta si i-a aruncat in pacat. In linii generale acestea
sunt gandurile ce vin de la om si de la diavol. In tot acest razboi
exista o scara: atac, unire, consimtire si robie. Vrajmasul il ataca
pe om cu un gand simplu sau cu un chip. Cand il primeste, atunci se
face consimtirea. Incepe impreuna-vorbirea cu gandul. Din momentul
acesta incepe responsabilitatea omului. Dupa aceea omul consimte cu
placere sa infaptuiasca ceea ce-i spune gandul si la sfarsit se
robeste de patima.
Urmarile
gandurilor
Cand
gandul petrece mai mult timp in noi, ne facem robi in straduinta
noastra si toata stradania ni se indreapta spre alipirea de lucrurile
zidite si spre dorinta de a le dobandi numai pe acestea. Astfel
mintea omului se dezleaga de hrana cea vesnica. Si cand mintea omului
se va departa cu desavarsire de Dumnezeu, atunci devine "sau
fiara, sau diavol", lucru pe care il vedem petrecandu-se in
societatea de astazi. Gandul omului s-a lipit numai de pamant si nu
se gandeste deloc la cer, avand ca rezultat indobitocirea omului si
indumnezeirea tehnicii in orice forma ar fi ea. Cand omul nu se lupta
impotriva gandului sau, atunci se face rob pacatului. Gandurile ne
macina si ne zdrobesc creandu-ne probleme si in relatiile noastre
personale. Gandurile intra si ne intineaza sufletul, il intoxica si
il otravesc. Aceasta este lupta celui viclean. Si dupa aceste sageti
otraveste tot sufletul, spune Isihie prezviterul. Prin
primirea gandurilor diavolul dobandeste stapanirea si il poate duce
pe om chiar si la sinucidere, doarece omul nu mai poate rezista
puterii diavolului. Gandul spurcat arunca la pamant sufletul
omului. Cel ce simte supararea
continua a gandurilor si se arde de poftele carnii, dovedeste ca se
afla departe de mireasma Duhului. Se pierde indrazneala catre
Dumnezeu. Cand mintea intra in
discutie cu gandurile necurate, atunci indrazneala catre Dumnezeu se
pierde. Dumnezeu nu poate avea comuniunea cu omul a carui
minte se intineaza mereu cu ganduri necurate si viclene, exact asa
cum ticalos este acela care fiind inaintea unui stapanitor pamantesc
isi intoarce fata de la el si vorbeste cu vrajmasii aceluia.
Gandurile necurate despart pe
Dumnezeu de om. Dumnezeu nu isi descopera tainele Sale omului ce este
stapanit de ganduri necurate. Fiindca gandurile despart pe om
de Dumnezeu, de aceea, ca urmare creeaza si alte felurite anomalii
trupesti: nelinistea, nesiguranta, precum si alte boli trupesti isi
au cauza din ganduri. Lucrul acesta l-au constientizat chiar si
medicii, fapt pentru care dau porunca sa nu ne gandim la diferite
lucruri si sa nu ne suparam. Un gand il poate face pe om sa nu
doarma toata noaptea. De aceea spunem ca gandurile il tulbura pe om
si chiar ii distrug nervii. Avva
Teodor spunea: "Vine gandul si ma tulbura." Acestea,
pe scurt, sunt consecintele gandurilor viclene. Trebuie insa sa vedem
si modalitatile de infruntare a acestor ganduri, care vin mai ales de
la diavolul.
Infruntarea
gandurilor
Cum
se poate elibera cineva de ganduri? Sfintii Parinti ai Bisericii
noastre ne-au aratat diferite moduri de infruntare a gandurilor.
Sfantul loan Gura de Aur ne
sfatuieste sa nu le exprimam, ci sa le inecam in tacere.
Deoarece si fiarele si taratoarele atunci cand cad in vreo groapa,
daca afla vreo iesire inspre sus, urca si, de obicei, devin mai
salbatice. Dar daca raman mereu inchise inlauntru, usor se pierd si
dispar. La fel se intampla si cu gandurile spurcate. Daca afla vreo
iesire cu ajutorul gurii prin mijlocirea cuvintelor, aprind flacara
launtrica. Iar daca sunt inchise cu tacerea, slabesc, se topesc ca
de foame si dispar repede. Primul mod de infruntare este cugetarea:
"Cum sa fac acest mare rau si sa pacatuiesc inaintea lui
Dumnezeu?" (Fac. 39, 9). Atunci cand ne tulbura vreun
oarecare gand necuviincios, sa ne gandim ca nu se pot ascunde de
Dumnezeu nici cugetele cele mai mici si mai lipsite de importanta.
Cercetarea legii lui Dumnezeu si
cugetarea la cele pe care le-a facut Dumnezeu pentru noi precum si la
bunurile viitoare, micsoreaza gandurile viclene si le face sa nu afle
loc inlauntrul nostru. Spovedirea lor. Precum sarpele, atunci
cand iese din culcusul lui, alearga sa se ascunda, asa si gandurile
viclene, prin spovedanie, pleaca de la om. Trebuie sa stim ca nimic
nu pricinuieste atata bucurie diavolilor, ca tainuirea gandurilor.
Smerirea
sufletului si osteneala trupeasca in tot timpul, locul si lucrul,
ajuta pe om ca sa nu aiba ganduri necurate. "Ingrijeste-te
sa te eliberezi de patimi si indata vei alunga gandurile de la mintea
ta", subliniaza Sfantul Maxim Marturisitorul. Adica,
pentru a se elibera cineva de
desfranare, trebuie sa se osteneasca trupeste si sa posteasca; ca sa
elibereze de manie si mahnire, trebuie sa dispretuiasca slava si
necinstea; ca sa se elibereze de tinerea de minte a raului, trebuie
sa se roage pentru cel ce l-a mahnit. Nu putem impiedica gandurile sa
nu vina, insa putem sa nu le primim.
Daca nu putem impiedica ciorile sa zboare pe deasupra noastra,
putem insa sa le impiedicam sa nu-si faca cuiburi pe capetele
noastre.
Dar
sa ascultam putin pe Sfantul Vasile cel Mare ce spune referitor la
razboiul acesta: "Trebuie ca
atacurile acestea sa le infruntam cu grija si veghe sporita, precum
face atletul care evita loviturile luptatorilor prin precautie atenta
si incovoierea trupului si sa incredintam sfarsitul razboiului si
evitarea loviturilor rugaciunii si ajutorului de sus. Si chiar
daca vrajmasul cel viclean ne aduce imaginatiile lui cele viclene in
timpul rugaciunii, sufletul nostru sa nu-si intrerupa rugaciunea si
sa nu creada ca este responsabil de atacurile viclene ale
vrajmasului, precum si de imaginatiile ciudatului facator de minuni.
Dimpotriva, sa se gandeasca la faptul ca gandurile acestea se
datoreaza obrazniciei descoperitorului rautatii, sa-si
mareasca durata de ingenunchieri si sa-L roage pe Dumnezeu sa
distruga zidul gandurilor necuviincioase, pentru ca astfel,
fara de impiedicare sa se apropie de Dumnezeu. Iar daca influenta
vatamatoare a gandului devine mai puternica din pricina obrazniciei
vrajmasului, nu trebuie sa ne infricosam, nici sa ne lasam de
nevointa la mijlocul ei, ci sa
rabdam pana atunci cand Dumnezeu, vazand insistenta noastra,
ne va lumina cu harul Sfantului Duh
care pe vrajmas il pune pe fuga iar mintea noastra o umple de lumina,
asa incat gandul nostru sa
slaveasca pe Dumnezeu cu pace si bucurie netulburata."
In
general Sfintii Parinti au trei moduri de infruntare a gandurilor
necurate:
-
Rugaciunea;
-
Impotrivirea;
-
Dispretuirea (defaimarea)
Rugaciunea
Este
cu neputinta ca incepatorul sa alunge singur gandurile. Lucrul acesta
este un semn al celor desavarsiti. Rugaciunea mintii "Doamne
lisuse Hristoase. Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul"
este arma cea mai puternica, necesara celui ce vrea sa biruiasca
gandurile. "Cu numele lui
Iisus biciuieste pe vrajmasi, caci nu este arma mai puternica in cer
si pe pamant"; ne spune Sfantul Ioan Scararul. "Cugetarea
in adancul inimii, continua si cu intelegere, cu sete si cu credinta
a numelui Cel preadulce al lui Iisus adoarme toate gandurile cele
rele si desteapta pe toate cele bune si duhovnicesti. Si de acolo,
din inima, de unde mai inainte ieseau ganduri viclene, ucideri,
desfranari (Mt. 15, 19), precum a spus Domnul, acum ies ganduri bune
si cuvinte de intelepciune si de har".
Impotrivirea
Rugaciunea
este pentru incepatori si neputinciosi. Iar cei care se pot lupta sa
foloseasca impotrivirea, care obisnuieste sa astupe gura diavolilor.
In felul acesta Domnul nostru a biruit cele trei mari razboaie ce i
le-a pus inainte diavolul sus, pe munte. Senzualitatea prin "nu
numai cu paine va trai omul", slava desarta prin "sa nu
ispitesti pe Domnul Dumnezeul tau", si iubirea de arginti
prin "numai Domnului
Dumnezeului tau sa te inchini si numai Lui Unuia sa-I slujesti"
(Mt. 4, 10).
Sfintitul
mucenic Petru Damaschin ne spune referitor la acestea: "Cand
diavolii iti aduc vreun gand de mandrie, atunci sa-ti aduci aminte de
gandurile necuviincioase pe care ti le spuneau si smereste-te. Iar
cand iti vor aduce ganduri necuviincioase sa-ti aduci aminte de acele
ganduri de mandrie si sa le biruiesti in felul acesta, incat nici sa
nu deznadajduiesti din pricina gandurilor necuviincioase, nici sa te
mandresti din pricina celor bune".
Astfel
cand un oarecare cuvios batran era luptat de ganduri de mandrie, isi
spunea gandului sau: "Batrane, vezi-ti desfranarile tale",
si razboiul inceta. Exista cazuri cand cineva isi mobilizeaza toate
puterile duhovnicesti, toate gandurile bune si totusi nu poate alunga
un gand rau. Care este pricina? "Deoarece
mai intai am primit sa judecam pe aproapele." Am judecat
pe fratele nostru si gandul nostru a pierdut puterea ce-o avea mai
inainte. Uneori suntem fara minte, de aceea ne stapanesc gandurile.
Insa de cele mai multe ori nu avem puterea sa ne luptam impotriva
gandurilor, deoarece cedam atacurilor lor, primim astfel de rani
duhovnicesti care nu se vindeca nici chiar cu trecerea unui mare
interval de timp. De aceea e mai bine sa scape cineva prin puterea
rugaciunii si a lacrimilor, deoarece:
-
sufletul nu are intotdeauna
aceeasi putere, in al doilea rand,
-
diavolul are experienta multor mii de ani, in timp ce a noastra este
foarte limitata si, incercand sa ne impotrivim, vom fugi biruiti si
raniti, caci mintea noastra iarasi se intineaza cu imaginatia
necuviincioasa,
-
alunga mandria si arata
smerenie cel ce scapa la Dumnezeu in ceasul razboiului
gandurilor si se marturiseste pe
sine nevrednic, smerit si neputincios in a se lupta, si numai pe
Iisus Hristos tare si puternic in razboi, deoarece El ne-a
spus: "indrazniti, Eu am
biruit lumea" (In. 16, 33), adica patimile, gandurile si pe
diavolul.
Dispretuirea
(defaimarea)
Daca
ne ocupam cu gandurile ce ni le aduce vrajmasul, niciodata nu vom
putea face vreun bine, caci vom fi razboiti de acela. Dispretuirea,
si faptul de a nu se ocupa cineva cu gandurile vrajmasului este arma
cea mai puternica si ea constituie lovitura cea mai tare data
diavolului.
Trebuie
sa consideram gandurile lui ca ganganiile, ca latraturile cateilor,
ca niste tantari si in cel mai rau caz, ca vuietul avionului, sau ca
nimic, deoarece:
- credem in puterea marelui nostru Conducator Iisus Hristos
- credem in puterea marelui nostru Conducator Iisus Hristos
-
credem ca dupa Crucea si moartea
Domnului nostru, diavolul nu mai are nici o putere impotriva noastra,
ci este slab si neputincios; dupa cele scrise: "Vrajmasului
i-au lipsit sabiile pana in sfarsit" (Ps. 9, 6).
Mai
mare biruinta impotriva diavolilor si rusinare a lor nu exista ca
dispretuirea, deoarece cel ce a ajuns la punctul acesta este
inarmat cu harul lui Dumnezeu si
ramane neatins de ganduri si diavoli.
Acestea
sunt cele trei moduri de infruntare a gandurilor ce vin mai ales de
la diavolul.
In
completare am putea spune ca pomenirea
mortii este un mijloc foarte puternic pentru biruirea
gandurilor. Ea nepricinuieste dureri de inima pentru pacatele noastre
si ne pazeste mintea de ganduri. Cel ce socoteste ziua ce-o parcurge
ca ultima zi a vietii sale, va limita intr-un grad foarte mare
gandurile necuviincioase. Stai la masa si mananci? Sa
ai pomenirea mortii, ca sa nu te ispiteasca lacomia pantecelui.
Noi insine sa zugravim in mintea noastra imaginea mormintelor ca sa
stergem de la noi nesimtirea ce ne stapaneste. Staretul Siluan,
ultimul sfant oficial al Sfantului Munte, spunea: "Tine-ti
mintea in iad si nu deznadajdui." In modul acesta nici un
gand nu se va incuiba inlauntrul nostru. Ce mod trebuie sa folosim
noi ca sa scapam "de mucenicia cea indelungata si mult
chinuitoare", asa cum caracterizeaza Sfantul Teodor Studitul
lupta cu gandurile? Sa urmam tactica Sfantului Ioan Colov, care a
incercat toate modalitatile. Acest mare nevoitor al duhului ne
sfatuieste
urmatoarele:
"Asemenea sunt unui om care
sade sub un copac mare si vede multe fiare si taratoare venind spre
dansul. Si cand nu va putea sa stea impotriva lor, alearga sus in
copac si scapa. Asa si eu stau in chilia mea si vad cugetele cele
viclene venind impotriva mea. Atunci ma urc in copacul vietii, la
Dumnezeul meu, prin rugaciune, si ma izbavesc de vrajmasul."
Ierom. Benedict Aghioritul
Sursa: crestinortodox.ro