Iubiti
credinciosi, Biserica lui Hristos dreptmaritoare praznuieste, odata
pe an, pe Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil impreuna cu soborul
tuturor ingerilor. Prin cuvantul “arhanghel” intelegem “mai
mare peste ingeri” sau “cel dintai dintre ingeri”. Iar “inger”
inseamna “vestitor”, pentru ca ingerii vestesc pe pamant si fac
cunoscuta oamenilor voia lui Dumnezeu. Ingerii sunt “duhuri
slujitoare” cum spune proorocul David: Cela ce faci pe ingerii Tai
duhuri si pe slugile Tale para de foc (Psalm 103, 5). Ei au fost
creati de Dumnezeu mai inainte de om si de lumea vazuta, dar nu prin
cuvant, ci numai cat a gandit, Dumnezeu i-a si creat.
Ingerii
sunt impartiti, dupa Sfintii Parinti, in noua cete si fiecare ceata
are o anumita misiune de implinit in cer si pe pamant. Ingerii sunt
duhuri, adica au trupuri nemateriale, nemuritoare sau, cum spune
Sfantul Apostol Pavel, au “trupuri ceresti” adica trupuri
ingeresti, care sunt deosebite de cele pamantesti si sufletesti ale
oamenilor, care sunt muritoare. Scopul principal pentru care au fost
creati ingerii, care formeaza lumea nevazuta, este pentru a-L slavi
neincetat pe Dumnezeu. Apoi pentru a implini intru toate voia Lui,
pentru a face cunoscuta oamenilor voia lui Dumnezeu si pentru a ajuta
pe oameni sa implineasca poruncile Lui.
Au
fost cazuri atat in Legea Veche, cat si in legea Darului, cand
oamenii au facut din ingeri idoli si ii adorau, adica se inchinau lor
ca lui Dumnezeu (IV Regi 17, 16). Biserica din inceput a combatut
acest eres, invatand ca ingerii nu sunt creatorii lumii, ci sunt
duhuri create de Dumnezeu pentru a implini voia Lui.
Sfintii
Parinti au fixat, insa, o zi de cinstire inchinata Sfintilor Ingeri
si Arhangheli pentru ca ei ne ajuta sa cunoastem voia Domnului si s-o
putem implini. Aceasta zi este astazi 8 noiembrie, pentru ca numarul
8 este simbolul vietii vesnice; iar noiembrie este a noua luna de la
creatie, care s-a savarsit in luna martie, ca un simbol al celor noua
cete ingeresti.
Dintre
toti Sfintii Parinti cel mai bine vorbeste despre ingeri Sfantul
Dionisie Areopagitul, ucenicul Sfantului Apostol Pavel. El spune ca
ingerii se impart in noua cete, fiecare avand numele si misiunea sa.
Cetele ingeresti sunt impartite in trei ierarhii sau grupe si anume:
ierarhia cea mai de sus, aproape de Preasfanta Treime, este formata
din Serafimi, Heruvimi si Tronuri. Ei stau in jurul tronului lui
Dumnezeu inconjurati in vapaie de foc si fac cunoscuta voia Lui
ingerilor de mai jos. Ierarhia din mijloc este formata din Domnii,
Puteri si Stapanii, cum ii numeste si Sfantul Apostol Pavel, vasul
cel ales al lui Hristos. Ei domnesc peste ingerii de mai jos si
stapanesc puterile iadului si intreg universul. Ierarhia cea mai de
jos este formata din Incepatorii, Arhangheli si Ingeri. Acestia sunt
cei mai aproape de oameni, carora le fac cunoscuta voia lui Dumnezeu
si-i ajuta sa scape de cursele si atacurile ingerilor rai, adica de
ispitele si amagirile diavolilor.
Marele
Prooroc Isaia spune ca serafimii stau imprejurul Lui, avand cate sase
aripi (Isaia 6, 2). Ei sunt in chipul focului, precum spune proorocul
David: Cela ce faci pe ingerii Tai duhuri si pe slugile Tale para de
foc (Psalm 103, 5). Serafimii aprind pe oameni, cu focul
dumnezeiestii dragoste, precum si numele lor ii arata, ca in limba
evreiasca “Serafim” se talmaceste “cel ce aprinde” sau
“incalzeste”.
Dupa
Serafimi, stau inaintea lui Dumnezeu inteleptii Heruvimi, cei cu ochi
multi, care, mai mult decat alte cete de mai jos, stralucesc
neincetat cu lumina intelegerii si a cunostintei de Dumnezeu.
Heruvimii fiind luminati in tainele lui Dumnezeu, ale cunostintei
adancului si intelepciunii divine, lumineaza si pe altii; caci insusi
numele de “Heruvim”, in aceeasi limba evreiasca, se talcuieste
“multa intelegere” sau “revarsare de intelepciune”. Prin
Heruvimi se revarsa intelepciunea cea de sus si se da ochilor
sufletesti luminare spre cunostinta lui Dumnezeu. Ceata a treia
numita a Tronurilor sta inaintea Celui ce sade pe scaun inalt si
preainaltat (Isaia 6, 1). Se numesc asa caci pe dansii, ca pe niste
scaune intelegatoare, se odihneste Dumnezeu ganditor, precum scrie
Sfantul Maxim Marturisitorul; adica nu cu fiinta, ci cu slujirea si
cu darul.
In
ierarhia din mijloc, prima ceata se numeste ceata Domniilor, pentru
ca domnesc peste ceilalti ingeri care sunt sub dansii. Ei “fiind
liberi si lepadand toata temerea de rob, de bunavoie si cu bucurie
slujesc neincetat Domnului”. Ei revarsa oamenilor, care sunt pusi
de Dumnezeu ca stapanitori, puterea stapanirii cu buna intelegere si
a iconomiei celei intelepte, ca sa domneasca bine si cu dreptate
peste tarile incredintate lor. Acesti ingeri ajuta pe oameni sa-si
stapaneasca simtirile si sa-si smereasca patimile cele fara de
randuiala, supunand pe trup duhului.
Ceata
Puterilor ceresti, implineste fara odihna voia cea tare si puternica
a Domnului Savaot, stapaneste planetele si stelele universului; da
oamenilor puterea proorociei si darul facerii de minuni si ii ajuta
pe crestini sa rabde cu tarie necazurile vietii si sa pazeasca
poruncile lui Hristos.
Ceata
Stapaniilor, se numeste asa pentru ca acesti ingeri au mare stapanire
peste diavoli. Ei risipesc stapanirea lor si izbavesc pe oameni sa nu
cada in ispitele cele cumplite care ii duc la moarte si la osanda
iadului.
In
ierarhia cea mai de jos prima ceata este a Incepatoriilor. Se numesc
asa pentru ca ei stapanesc pe ingerii care sunt sub ascultarea lor,
facandu-le cunoscuta voia lui Dumnezeu. Ei au misiunea de a indrepta
toata lumea; ei pazesc tarile, tronurile celor ce conduc; ei pazesc
hotarele neamurilor, orasele, cetatile, satele, limbile, bisericile
si pastorii de suflete. Ei ii ajuta pe cei ce conduc popoare si
Biserici sa faca voia lui Dumnezeu si sa nu asupreasca pe cei de sub
ascultarea lor.
Arhanghelii
au misiunea de a vesti oamenilor tainele cele mari ale lui Dumnezeu,
de a descoperi proorociile cele inalte ale ingerilor si prin ei
oamenilor. Sfantul Grigorie Dialogul zice despre Arhangheli: “Acestia
sunt cei care inmultesc Sfanta Credinta intre oameni luminand
inaintea lor cu lumina Sfintei Evanghelii, descoperindu-le tainele
credintei celei drepte”.
Ultima
ceata si mai apropiata de oameni este ceata Ingerilor. Acestia
vestesc oamenilor tainele lui Dumnezeu si vointele Lui cele mai mici
chiar, povatuindu-i sa traiasca in dragoste, in fapte bune si cu
dreptate, implinind intru toate voia Domnului. Ingerii sunt randuiti
sa pazeasca pe fiecare credincios, caci de la botez, fiecare crestin
are un inger pazitor. Pe cei buni ingerii ii ajuta sa nu cada, iar pe
cei cazuti ii ridica, prin pocainta si spovedanie si niciodata nu ne
lasa pe noi, desi uneori gresim. Ingerii sunt gata sa ne ajute
intotdeauna numai sa voim si sa cerem ajutorul lui Dumnezeu.
Iubiti
credinciosi, pana aici am vorbit mai pe larg despre ingeri,
impartirea lor, insusirile si chemarea lor, dar intrucat ceata
Sfintilor Arhangheli s-a aratat slujitoarea celor mai mari
dumnezeiesti taine, care au inlesnit mantuirea neamului omenesc prin
intruparea Fiului lui Dumnezeu, vom vorbi in continuare numai despre
Sfintii Arhangheli, a caror pomenire o avem astazi.
Sfintii
Arhangheli sunt in numar de sapte, care stau inaintea tronului slavei
lui Dumnezeu, dupa cum spune insusi Sfantul Ioan Evanghelistul: Ioan,
celor sapte Biserici care sunt in Asia … si de la cele sapte Duhuri
care stau inaintea Scaunului Lui (Apocalipsa 1, 4). Si acestia sunt:
Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil, Salatiil, Gudiil si Varahiil. Fiecare
arhanghel are o anumita misiune divina de indeplinit. Mihail, ce se
talcuieste “puterea lui Dumnezeu”, este voievodul ostilor ceresti
si cel dintai din ceata Sfintilor Arhangheli. El poarta sabie de foc
si are slujba de a pazi legea lui Dumnezeu si de a birui puterea
vrajmasilor. Cand Lucifer a gresit in cer si au inceput a cadea
multime de ingeri, atunci toate puterile ceresti tulburandu-se, a
stat Arhanghelul Mihail in mijloc si a strigat: Sa luam aminte! Din
clipa aceea a
incetat
caderea ingerilor, caci toti luand aminte de glasul lui si la
greseala ingerilor rai, au cazut inaintea slavei lui Dumnezeu,
preamarind numele Lui. Tot Mihail s-a certat cu diavolul in pustiul
Arabiei pentru trupul lui Moise, zicand: Certe-te pe tine Domnul!
(Iuda 1, 9). De asemenea, el a insotit pe poporul ales din Egipt in
pamantul fagaduintei. El a adus cele zece pedepse peste poporul cel
impietrit al lui Faraon. El s-a aratat pazitor ostilor lui Isus Navi,
caruia i-a zis: Eu sunt Voievodul ostilor Domnului si acum am venit
(Iosua 5, 14). El a stins cuptorul celor trei tineri din Babilon. El
a pazit pe Daniil cu viata, in groapa cu lei. El a adus foc si
pedeapsa peste cetatile cele desfranate, Sodoma si Gomora. El a dat
biruinta lui Ghedeon in lupta. El a scos viu pe Lot din Sodoma. El a
facut multe minuni, precum cea din Colose, minunea din Manastirea
Dochiarul (Sfantul Munte) etc. Iar la sfarsitul veacului, tot el,
impreuna cu ceata arhanghelilor, va suna din trambita, va scula pe
cei morti si va aduna toate limbile la judecata, dupa marturia
Sfantului Apostol Pavel care zice: Ca Insusi Domnul, intru porunca,
cu glasul Arhanghelului si intru trambita lui Dumnezeu, se va pogori
din cer. (I Tesaloniceni 4, 16).
Gavriil,
ce se talcuieste “barbat-Dumnezeu”, este arhanghelul bunelor
vestiri de bucurie, care are misiunea de a vesti oamenilor tainele
cele mari dumnezeiesti. El nu mai poarta sabie de foc, ci crin de
neintinata bucurie. El este foarte dulce la vedere si plin de
dumnezeiasca blandete. Pentru aceasta a si fost ales si trimis de
Dumnezeu la Fecioara din Nazaret sa-i vesteasca taina cea mare a
intruparii Domnului. Tot el a adus vestea zamislirii Maicii Domnului
dumnezeiestilor ei parinti Ioachim si Ana. El a vestit in templu
Sfantului Zaharia ca sotia lui va naste la batranete pe Sfantul Ioan
Botezatorul. El a dus vestea cea buna Anei, mama proorocului Samuil.
Sfantul Arhanghel Gavriil a dus la cer rugaciunea Fecioarei Maria
cand petrecea in templu. El i se arata adesea si-i descoperea taine
negraite. Ii aducea hrana ingereasca la Sfanta Sfintelor. El a auzit
cel dintii despre taina intruparii lui Hristos, mai inainte decat
toti ingerii. El a rostit cel dintai numele Preadulcelui Iisus. El a
pus nume Sfantului Ioan Botezatorul. El a vestit pastorilor ca in
Betleem s-a nascut Mesia. El a cantat cel dintai Slava intru cei de
sus lui Dumnezeu si pe pamant pace, intre oameni bunavoire! (Luca 2,
14). El a invatat pe pastori sa cante. El a descoperit magilor taina
intruparii. El a linistit pe Iosif cand voia sa lase pe Fecioara
Maria. El i-a poruncit sa fuga in Egipt cu Pruncul si iarasi sa se
intoarca in Nazaret. Sfantul Gavriil ocroteste pe fecioare, acopera
pe mame, pazeste pe prunci, duce rugaciunile cele fierbinti la
Dumnezeu si aduce inapoi implinirea cererilor. El slujeste tainelor
celor mari si ajuta la inmultirea si mantuirea neamului omenesc.
Rafail,
al treilea arhanghel, este tamaduitor al neputintelor omenesti.
Uriil
este luminator al celor intunecati.
Salatiil
este rugator fierbinte pentru neamul omenesc.
Gudiil
este slavitor al lui Dumnezeu si intaritor al celor ce se nevoiesc la
fapte bune.
Varahiil,
ultimul arhanghel, este aducator de binecuvantare dumnezeiasca pe
pamant.
Dintre
toti Sfintii ingeri, cei mai mari binefacatori ai oamenilor s-au
aratat Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil, din care pricina se si
pomenesc astazi cu alese praznuiri si cantari de lauda, dimpreuna cu
toate cetele ingeresti. Se cuvine deci si noua pacatosilor, ce suntem
paziti de ingeri, sa ne adunam la sfintele biserici si sa laudam
astazi soborul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil, cer and
ajutorul lor.
Sa
nu uitam ca Sfintii Arhangheli sunt cei dintii ingeri mijlocitori
intre Dumnezeu si noi oamenii. Ei au grija si mila de crestini si-i
ajuta pe calea mantuirii mai mult decat ceilalti ingeri. Sfantul
Mihail este protectorul direct al calugarilor, al armatelor crestine,
al voievozilor, care purtau cu ei pe campul de lupta icoana Marelui
Arhanghel. Sfantul Gavriil este, mai ales, protectorul fecioarelor
crestine, al familiei crestine, protectorul mamelor care nasc copii,
ca si protectorul copiilor si al calugaritelor iubitoare de feciorie
si iubitoare de Hristos.
In
tara noastra cultul Sfintilor Arhangheli Mihail si Gavriil este
foarte raspandit. Numeroase sunt bisericile cu hramul Sfintilor
Arhangheli, numerosi sunt si credinciosii romani care le poarta
numele. In multe case se vede icoana Sfintilor Arhangheli si nu
putini din bunii nostri crestini citesc acatistul lor. Parintii
nostri aveau mare evlavie si pentru ingerii pazitori pe care-i
primeau de la botez si se ingrijeau cu mare atentie sa nu faca vreun
pacat ca sa nu alunge de la ei pe ingerii buni.
Inaintasii
nostri iubeau rugaciunea, milostenia si Biserica, stiind ca ingerii
pazitori ne numara si ne scriu pasii nostri spre biserica, spre
rugaciune, spre cel sarac si spre tot lucrul sfant si placut lui
Dumnezeu.
Iubiti
credinciosi, bun lucru este a lauda pe ingeri, precum si ei fara
odihna lauda pe Dumnezeu. Dar mai bun lucru am face daca le-am urma
si petrecerea, printr-o traire sfanta, neintinata, ingereasca. Deci,
daca voim sa primim mai mult ajutor de la sfintii ingeri, sa ne silim
a-i imita prin fapte bune, dupa putere.
Sfintii
ingeri neincetat slavesc pe Dumnezeu; sa ne rugam si noi neincetat,
laudand ziua si noaptea pe Preabunul nostru Dumnezeu. Sfintii ingeri
sunt intr-o vesnica miscare, implinind din dragoste voia lui
Dumnezeu. La fel si noi, sa ne trezim din somnul nesimtirii, sa
alergam mereu la Biserica, sa facem voia lui Dumnezeu cu bucurie, iar
nu din sila, nici cu cartire sau pentru rasplata. Sfintii ingeri se
iubesc
desavarsit
unii pe altii. Ei iubesc si pe Sfintii din cer si pe noi cei de pe
pamant. La fel si noi, sa ne iubim ca niste frati, lasand ura, mania,
bataile, judecatile, minciunile.
Sfintii
ingeri asculta unii de altii, cei mai de jos de cei mai de sus si
toti de Dumnezeu. La fel si noi sa ascultam de mai-marii nostri, de
parintii care ne-au nascut, de cei ce ne invata si ne ajuta la
mantuire. Sa ascultam si de glasul constiintei cand ne mustra pentru
pacate, cand ne trimite la biserica, la spovedanie si la cele bune.
Sa ascultam si de ingerii nostri pazitori. Sa nu-i mai intristam cu
tot felul de pacate.
Sfintii
ingeri se bucura de mantuirea noastra (Luca 15, 10), ajuta la
indreptarea noastra si plang cand noi pacatuim sau suntem aruncati in
gheena. La fel si noi sa facem. Sa ne bucuram pentru sporul
aproapelui si sa plangem pentru caderea lui. Sa dam sfat celui ce are
nevoie de el. Sa nu mintim pe nimeni. Sa indemnam si pe altii la
pocainta, la biserica, la post si rugaciune.
Sfintii
ingeri nu se barfesc, nu se razvratesc, nu se manie, traiesc in buna
randuiala. La fel si noi, sa nu ne mancam cinstea unul altuia, sa
avem rabdare in toate ispitele, sa fugim de tulburare, de manie, de
cearta, de pofte si patimi trupesti. Sa traim ca fratii, in dragoste
unii cu altii, ca suntem fiii Tatalui ceresc.
De
vom trai in armonie, in iubire, in viata curata si in rugaciune, vom
imita pe ingeri si vom deveni crestini adevarati, iar Sfintii
Arhangheli Mihail si Gavriil ne vor acoperi cu acoperamantul aripilor
lor cele ingeresti de tot raul si primejdia.
Sa
rugam, deci, pe Sfintii ingeri si Arhangheli sa ne fie ajutatori in
viata si izbavitori de duhurile cele rele, iar inaintea Tatalui
ceresc calzi rugatori pentru mantuirea sufletelor noastre. Amin.
Sursa: crestinortodox.ro