Despre razboiul duhovnicesc.pdf |
Fericiti
suntem noi, crestinii ortodocsi, pentru ca traim sub mila lui
Dumnezeu. Ne este usor sa ducem acest razboi: Domnului i-a fost mila
de noi si ne-a dat pe Duhul Sfant, Care viaza in Biserica noastra. Un
singur lucru ma intristeaza, ca nu toti oamenii cunosc pe Dumnezeu si
cat de mult ne iubeste. Aceasta iubire se face simtita in sufletul
celui ce se roaga, iar Duhul Sfant da marturie sufletului de
mantuirea lui.
Lupta
noastra se duce in fiecare zi si in fiecare ceas.
Daca
faci reprosuri fratelui sau il judeci sau il intristezi, ti-ai
pierdut pacea.
Daca
ai cazut in slava desarta sau te inalti deasupra fratelui, ai pierdut
harul.
Daca-ti
vine un gand desfranat si nu-l departezi de indata, sufletul tau
pierde iubirea lui Dumnezeu si indrazneala in rugaciune.
Daca
iubesti puterea sau banii, nu vei cunoaste niciodata iubirea lui
Dumnezeu.
Daca-ti
implinesti voia proprie, esti biruit de vrajmasul si uratul intra in
sufletul tau.
Daca
urasti pe fratele tau, inseamna ca ai cazut din Dumnezeu si un duh
rau a pus stapanire pe tine.
Dar
daca faci bine fratelui, atunci vei afla odihna constiintei.
Daca-ti
tai voia proprie, vei izgoni pe vrajmasi si vei dobandi pace in
sufletul tau.
Daca ierti fratelui tau ocarile si iubesti pe vrajmasi, atunci dobandesti iertarea pacatelor tale si Domnul iti va da sa cunosti iubirea Duhului Sfant.
Daca ierti fratelui tau ocarile si iubesti pe vrajmasi, atunci dobandesti iertarea pacatelor tale si Domnul iti va da sa cunosti iubirea Duhului Sfant.
Iar
cand te smeresti intru totul, atunci afli odihna desavarsita in
Dumnezeu.
Cand
sufletul e smerit si Duhul lui Dumnezeu este in el, atunci omul este
fericit cu duhul in iubirea lui Dumnezeu. Cand simte mila Domnului,
sufletul nu se mai teme de nimic, de nici o nenorocire pe pamant, ci
doreste sa fie pururea smerit inaintea lui Dumnezeu si sa iubeasca pe
fratele. Dar daca sufletul cade in slava desarta, sarbatoarea lui ia
sfarsit, pentru ca harul paraseste sufletul, si de acum el nu se mai
poate ruga curat, ci ganduri rele vin si framanta sufletul.
Pentru
ce sufera omul pe pamant, pentru ce duce necazuri si indura rele?
Suferim
pentru ca nu avem smerenie. In sufletul smerit viaza Duhul Sfant si
El da sufletului libertatea, pacea, iubirea si fericirea.
Suferim
pentru ca nu-l iubim pe frate. Domnul zice: „Iubiti-va unii pe
altii si veti fi ucenicii Mei” (Ioan 13, 34 - 35). Pentru iubirea
de frate vine iubirea lui Dumnezeu. Dulce e iubirea lui Dumnezeu; ea
este un dar al Duhului Sfant si in deplinatatea ei e cunoscuta numai
prin Duhul Sfant. Dar este si o iubire mijlocie, pe care omul o are
atunci cand se straduieste sa implineasca poruncile lui Hristos si se
teme sa nu intristeze pe Dumnezeu; si aceasta e un lucru bun. In
fiecare zi insa trebuie sa ne silim spre bine si sa invatam din toate
puterile smerenia lui Hristos.
Aceasta
pace a lui Hristos trebuie sa o cerem lui Dumnezeu, si Domnul o da
celui ce o cere; si cand o primim, trebuie sa o pazim cu sfintenie si
sa o inmultim; dar cine nu se preda in necazuri voii lui Dumnezeu,
acela nu poate cunoaste milostivirea lui Dumnezeu.
Daca
te loveste o nenorocire, nu te lasa abatut, ci adu-ti aminte ca
Domnul se uita la tine cu mila si nu primi gandul: „Oare se va mai
uita Domnul la mine cand eu il intristez?”, pentru ca Domnul este
prin fire mila, ci intoarce-te cu credinta la Dumnezeu si spune ca si
fiul cel risipitor din Evanghelie: „Nu sunt vrednic sa ma numesc
fiul tau” (Luca 15, 21), si vei vedea atunci cat esti de drag
Tatalui si in sufletul tau va fi atunci o negraita bucurie.
Oamenii
nu invata smerenia si pentru mandria lor nu pot primi harul Duhului
Sfant si de aceea lumea intreaga sufera. Dar daca oamenii ar cunoaste
pe Domnul si ar sti cat de milostiv, smerit si bland este, intr-un
singur ceas s-ar schimba fata intregii lumi si in toti si in toate ar
fi o mare bucurie si iubire.
Domnul
Cel Milostiv ne-a dat pocainta si prin pocainta toate se indreapta.
Prin pocainta castigam iertarea pacatelor; pentru pocainta vine harul
Duhului Sfant, si astfel cunoastem pe Domnul.
Daca
cineva a pierdut pacea si sufera, sa se pocaiasca si Domnul ii va da
pacea Sa. Daca un popor sau un stat sufera, trebuie ca toti sa se
pocaiasca si atunci toate se vor indrepta de la Dumnezeu.
Toata
lupta noastra este ca sa ne smerim pe noi insine. Vrajmasii nostri
(demonii) au cazut din mandrie si ne atrag si pe noi in caderea lor.
Dar noi, fratilor, sa ne smerim pe noi insine si atunci vom vedea
slava Domnului inca de aici de pe pamant (Matei 16, 28; Marcu 9,1),
pentru ca celor smeriti Domnul li Se face cunoscut prin Duhul Sfant.
Sufletul
care a gustat dulceata iubirii lui Dumnezeu este in intregime nascut
din nou si e facut cu totul altul; iubeste pe Domnul si e atras cu
toata puterea spre El ziua si noaptea si pana la o vreme ramane
odihnindu-se in Dumnezeu, dupa care incepe sa se intristeze pentru
norod.
Domnul
Cel Milostiv da sufletului uneori odihna in Dumnezeu, uneori o inima
ce sufera pentru intreaga lume, ca toti oamenii sa se pocaiasca si sa
ajunga in rai. Sufletul care a cunoscut dulceata Duhului Sfant
doreste pentru toti aceasta, caci dulceata Domnului nu ingaduie ca
sufletul sa fie iubitor de sine (egoist), ci ii da iubirea care
tasneste din inima.
Sa
iubim deci pe Domnul, Care ne-a iubit El cel dintai si a patimit
pentru noi (Ioan 4,10).
Nu
va voi ascunde pentru ce da Domnul harul Sau. Nu vreau sa scriu
multe, ci va rog numai aceasta: Iubiti-va unii pe altii si veti vedea
atunci mila Domnului. Sa iubim pe fratele si ne va iubi pe noi
Domnul. Nu gandi, suflete, ca Domnul te iubeste, daca te uiti la
cineva cu dusmanie. O, nu! Mai degraba te iubesc demonii, pentru ca
te-ai facut slujitorul lor. Dar nu intarzia, pocaieste-te si cere de
la Domnul puterea de a iubi pe fratele, si vei vedea atunci pace in
sufletul tau.
Din
toate puterile cereti de la Domnul smerenie si iubire frateasca,
fiindca pentru iubirea de frate da Domnul harul Sau. Fa aceasta
experienta cu tine insuti: intr-o zi cere de la Dumnezeu iubirea de
frate iar intr-alta traieste fara iubire, si atunci vei vedea
deosebirea. Roadele duhovnicesti ale iubirii sunt vadite: pace si
bucurie in suflet, si toti oamenii vor fi pentru tine neamuri si rude
dragi si vei varsa lacrimi din belsug pentru aproapele si pentru
toata suflarea si faptura.
Adeseori,
pentru un singur salut sufletul simte in el o schimbare
binefacatoare; si, dimpotriva, pentru o singura privire dusmanoasa se
pierde harul si iubirea lui Dumnezeu. Atunci insa caieste-te degraba
ca pacea lui Dumnezeu sa se intoarca in sufletul tau.
Fericit
sufletul care iubeste pe Domnul si care a fost invatat de El
smerenia. Domnul iubeste sufletul smerit care nadajduieste cu tarie
in Dumnezeu. In fiecare secunda el simte mila Lui, astfel incat,
chiar daca vorbeste cu oamenii, el este absorbit in Domnul Cel iubit
si din indelungata sa lupta cu vrajmasii sufletul indrageste inainte
de toate smerenia si nu lasa pe vrajmasi sa ia de la el iubirea de
frati.
Daca
vom iubi din toate puterile pe fratele si ne vom smeri sufletul
nostru, biruinta va fi a noastra, pentru ca Domnul da harul Sau mai
cu seama pentru iubirea de frate.
Am
avut experienta Duhului Sfant in desavarsirea ei, dar nu pot sa-L am
in mine.
Vai
mie, ca in anii tineretii mele am trait rau si n-am imitat pe acel
sfant placut lui Dumnezeu Simeon Stalpnicul (din Muntele Minunat).
Minunata este viata lui. Era de sapte ani cand i S-a aratat Domnul,
si el a stiut de indata ca este Domnul si L-a intrebat: „Doamne,
cum Te-am maniat?” Domnul a intins mainile si a zis: „Asa M-ai
maniat, dar Eu insumi te-am ridicat. Tu insa staruie la Mine in
fiecare zi”.
Asa
trebuie sa ne silim spre bine toata viata si, mai cu seama, sa iertam
pe cei ce ne gresesc noua, si atunci Domnul nu-si va aduce aminte
nici El greselile noastre si ne va da harul Duhului Sfant. Cand eram
in lume imi placea sa iert din suflet si iertam usor si ma rugam cu
pofta pentru cei ce ma ocarau, dar cand am venit in manastire, pe
cand eram inca frate sub ascultare, am dobandit mare har si el m-a
invatat sa-i iubesc pe vrajmasi.
Sfantul
Apostol Ioan Teologul spune ca poruncile lui Dumnezeu nu sunt grele,
ci usoare (Ioan 5, 3). Dar ele sunt usoare numai din iubire si, daca
nu este iubire, atunci totul e un chin. De aceea paziti iubirea, nu o
pierdeti, macar ca nu e cu neputinta sa o aducem inapoi, dar aceasta
numai cu multe lacrimi si rugaciuni, iar fara iubire viata pe pamant
e un chin. Dar cine ramane in rau, acela omoara sufletul - lucru de
care sa ne pazeasca pe noi Domnul!
Cand
sufletul pierde dintr-o pricina oarecare harul pe care i l-a dat
Domnul cercetandu-l, se intristeaza puternic dupa el si doreste sa-l
dobandeasca din nou. O, cat il roaga pe Stapanul ziua si noaptea sa
se milostiveasca de el si sa reverse iarasi peste el mila Lui. Si
cine poate descrie suspinele sau lacrimile sau plecarile genunchilor
lui. Si multi, multi ani se chinuie sufletul cautand harul pe care
l-a gustat si de care s-a indulcit. Si vreme lunga incearca Domnul
sufletul, sa vada daca crede in El; iar sufletul, nevazand in el
dulceata Lui pe care a cunoscut-o, iarasi inseteaza dupa ea si
asteapta cu smerenie si este atras nesaturat spre Domnul de dogoarea
iubirii.
Cu
har e usor sa iubim pe Dumnezeu si sa ne rugam ziua si noaptea; dar
sufletul intelept rabda si uscaciunea si nadajduieste cu tarie in
Domnul, si stie ca El nu va rusina nadejdea si i-l va da la vremea
lui. Harul lui Dumnezeu nu vine niciodata degraba si niciodata nu se
da pentru multa vreme; dar sufletul intelept se smereste si iubeste
pe aproapele si-si poarta cu blandete crucea sa si asa biruie pe
vrajmasii care se straduie sa-l departeze de la Dumnezeu.
Cand
pacatele ascund de la suflet ca un nor lumina milostivirii lui
Dumnezeu, atunci sufletul, chiar daca inseteaza dupa Domnul, ramane
neputincios si lipsit de putere, ca o pasare inchisa intr-o colivie;
chiar daca aceasta ar fi intr-o dumbrava inverzita, tot nu poate
zbura, ca sa cante in libertate cantari de lauda lui Dumnezeu.
Rugaciunea
Sf. Siluan Athonitul
Doamne,
indrepteaza-ne, precum o mama duioasa isi indrepteaza copiii sai
mici.
Da
fiecarui suflet sa cunoasca bucuria mantuirii Tale si puterea
ajutorului Tau.
Da
usurare sufletelor chinuite ale poporului Tau si pe noi, pe toti, ne
invata prin Duhul Sfant, sa Te cunoastem pe Tine.
Se
chinuieste sufletul omenesc pe pamant, Doamne, si nu poate sa se
intareasca cu mintea intru Tine, pentru ca nu Te cunoaste pe Tine,
nici bunatatea Ta.
Mintea
noastra este intunecata de grijile lumesti si nu putem pricepe
bunatatea dragostei Tale. Tu ne lumineaza.
Milostivirii
Tale toate ii sunt cu putinta.
Tu
ai spus in Sfanta Evanghelie, ca mortii vor auzi glasul Fiului
luiDumnezeu si vor invia. Asa fa acum: ca sufletele noastre moarte sa
auda glasul Tau si sa invie, intru bucurie.
Sf.
Siluan Athonitul, Intre iadul deznadejdii si iadul smereniei