Cele 14 reguli canonice - Sf. Biserica.pdf |
Fratilor,
trebuie sa stiti ca un crestin care merge la biserica are 14 reguli
canonice de buna cuviinta, daca vrea sa-i foloseasca Sfanta Biserica.
Daca nu le implineşte, se duce la biserica spre osanda.
Am
sa va spun regulile de buna cuviinta pentru un crestin care merge la
sfanta biserica. Daca vreti sa fiti fii cu adevarat ai Bisericii lui
Hristos celei dreptmaritoare, care ne naste pe noi prin apa si prin
Duh la Botez, de aproape 2000 de ani, in Biserica lui Hristos, care
este stalp si intarire a adevarului, sa stiti regulile de mergere la
biserica, dupa cum urmeaza:
Prima conditie canonica pentru
a merge la Sfanta Biserica este sa te ierti cu toti. Daca merge mama
la biserica, sau tata, sa zica: ”Iertati-ma, mai baieti!
Iarta-ma, sotie!”
A doua conditie canonica. Cand
mergi la Biserica sa duci un mic dar din casa ta. Macar o lumanarica,
macar un banut, o prescura, un pahar de vin, ce poti. Ca prin acel
mic dar pe care-l duci tu la biserica se binecuvinteaza toata averea
ta, caci il dai jertfa lui Dumnezeu.
A treia conditie canonica. La
biserica este bine sa mergi mai de dimineata, ca sa poti apuca
Evanghelia Invierii de dimineata si Slavoslovia. Si totodata daca te
duci mai devreme, te poti inchina linistit, nu-i lume multa la
biserica, te duci la locul tau fara sa deranjezi slujba.
A patra conditie canonica.
Totdeauna barbatii in biserica trebuie sa stea in partea dreapta, iar
femeile in partea stanga. Si in ordinea aceasta trebuie sa
stea in biserica: barbatii batrani in frunte, cei mai putin carunti
la spate, cei mai tineri in spatele lor, flacaii si baietii tot asa.
La fel si femeile. Iar intre barbati si femei, sa lasati o carare in
biserica, ca sa mearga cine vine sa se inchine si sa duca darul la
Sfantul Altar.
A cincea conditie canonica este
sa nu vorbiti in biserica, ca este mare pacat. Daca este mare
nevoie sa vorbesti, vorbeste in soapta sau prin semne.
A sasea conditie canonica. Daca
mergi la biserica, sa nu iesi pana nu se termina slujba. Numai,
Doamne fereşte, daca esti bolnav, sau daca patesti ceva. Dar altfel
sa nu iesi, ca, daca iesi inainte de terminarea Liturghiei, esti
asemenea cu Iuda, care a iesit de la Cina de Taina, unde erau la masa
Mantuitorul cu Apostolii si s-a dus si L-a vandut pe Hristos. Asa
arata Sfantul Ioan Gura de Aur.
A saptea conditie canonica pentru
cei ce merg la biserica. Cand va inchinati la sfintele icoane, sa nu
sarutati sfintii pe fata , ca-i pacat. Nu-i voie. Daca
sfantul este pictat in picioare, ii saruti picioarele, daca este
pictat pe jumatate, il saruti la partea de jos.
A opta conditie canonica. Sa stiti ca dupa ce da preotul
binecuvantare de Sfanta Liturghie, nimeni nu mai are voie sa se
inchine la icoane in biserica sau sa mai duca daruri la altar, ca
este mare pacat.
Cand
auzi ca zice preotul: ”Binecuvantata este Imparatia Tatalui si a
Fiului si a Sfantului Duh, totdeauna, acum si pururea si in vecii
vecilor” este gata! De atunci fiecare sta la locul lui linistit, nu
se mai duce sa se închine. Chiar de-ai venit cu un dar in biserica,
cu lumanare si cu prescura, le dai la urma.
Ca
din timpul acela preotul intra in Sfanta Liturghie si nu mai are timp
sa ia darul. Ca daca te duci si el se opreste de la Liturghie, ii
raman o multime de rugaciuni si are pacat. Deci darurile se dau la
biserica pana se da binecuvantarea de Liturghie.
De
atunci inainte nu mai este voie nici sa te inchini la icoane, pentru
ca ii tulburi pe cei care vor sa asculte Sfanta Liturghie.
A noua conditie canonica. Crestinii trebuie sa stea in genunchi
cand se sfintesc preacuratele daruri, cand se canta: ”Pe Tine Te
laudam, pe Tine bine Te cuvantam… !” Altii stau in genunchi si la
Evanghelie. Nu-i o greseala. La Axionul Maicii Domnului si la Tatal
nostru, atunci se sta. Si dupa ce se canta Tatal nostru se face
sarutarea pacii. Asa se facea inainte. Acum in unele biserici s-a
uitat.
Cei
ce au dezlegare si vor sa se impartaseasca cu Preacuratele Taine,
trebuie sa-si ceara iertare de la toti, de la cei mai batrani pana la
cei mai tineri. Daca sunt barbati, se duc la cei mai batrani oameni
din frunte si de la care au avut vreo suparare, Doamne fereste, sa
ceara iertare: ”Iarta-ma, frate! Iarta-ma, cumetre sau vecine!”
La
fel si femeile sa se duca la cele mai batrane si sa ia iertare, sa le
sarute mana, iar acelea sa le sarute pe frunte. Aceasta randuiala se
face inainte de a merge la Sfanta Impartasanie. Si apoi iei o
lumanarica aprinsa si la iconostas o dai in mana paraclisierului; nu
mergi cu ea inaintea preotului, in fata Sfantului Potir.
Pentru
ca in fata Sfantului Potir, cand mergeti, nu aveti voie sa fiti cu
lumanarea aprinsa, nici sa mai faceti Sfanta Cruce, ca-i mare
primejdie. Multi, facand cruce, s-a intamplat ca au lovit Sfantul
Potir, pe preot, si au varsat Sfintele. S-a intamplat in multe
biserici.
Eu
am patit-o. A venit unul de la Sasca Mare la impartasanie; eram
staret la Manastirea Slatina, si m-a lovit peste Sfantul Potir si,
daca nu-l tineam, il zvarlea in mijlocul bisericii. Aveam Sfintele in
el. Si tot mi-a varsat cele noua cete ingeresti. Trei au cazut din
acelea. Am avut de facut canon si randuiala.
Un
baietan cand si-a facut cruce, a dat peste Sfantul Potir. Si daca
nu-l tineam strans mi-l varsa tot si nu mai puteam sa fiu preot din
cauza asta. A incremenit si el. Si doar le-am spus, ca erau sute de
oameni cu lumanari aprinse: ”Nu mai faceti cruce cand ajungeti in
faţa Sfantului Potir, si lumanarile lasati-le colo la iconostas!”
Cand
mergi in fata Sfantului Potir pui mainile crucis pe piept. Si atunci
preotul ia cu lingurita Preasfintele si Preacuratele Taine si ti le
da sa le mananci.
A zecea conditie canonica. Dupa ce-ai primit Preacuratele Taine
ale lui Iisus Hristos, treci la usa diaconeasca, ca acolo sa-ti dea
anafora si un paharut de vin. Apoi treceti la strana sau in pridvor,
sa va cititi molitfele sau rugaciunea de multumire dupa Sfanta
Impartasanie.
Trebuie
sa stiti ca nimeni nu are voie sa se impartaseasca daca nu si-a citit
rugaciunile de impartasire ( molitfele ). Apoi, cele de multumire.
Cel
ce s-a impartasit, nu mai are voie sa sarute mana preotului. Pana nu
stai la masa nu mai ai voie sa saruti nici sfintele icoane, nimic, ca
ai primit pe Hristos atunci. Dupa masa poti sa saruti mana si
sfintele icoane.
Dupa
impartasanie n-ai voie sa scuipi trei zile si trei nopti. Asa-i dupa
randuiala canonica. Dar macar pană a doua zi, macar 24 de ore sa
tineti minte. Dar, trei zile arata cartea. Asa este dupa Sfanta
Impartasanie.
Cei
casatoriti, care vor sa se impartaseasca cu Preacuratele Taine,
trebuie sa pazeasca curatia in familie, macar trei zile, iar dupa ce
s-au impartasit sa tina macar doua zile. Iar in posturi, trebuie sa
traiasca toate zilele in curatie.
A unsprezecea conditie canonica. Cel ce a venit la biserica
dintr-o familie, se cheama apostolul familiei. El trebuie sa ia
sfanta anafora pentru toti cei de acasa.
Cei
de acasa n-au voie, Doamne fereste, in Duminici si sarbatori, sa
manance ceva, pana nu vine cel de la Sfanta Biserica, sa le aduca
sfanta anafora, sa se impartaseasca cu sfanta anafora in locul
Preacuratelor Taine. Ca sfanta anafora pe greceste se cheama
antidoron, adica contra chip, tine locul Preacuratelor Taine pentru
cei ce nu pot sa se impartaseasca.
Duminica
si in sarbatori, in timpul Sfintei Liturghii, n-ai voie sa faci
mancare, ca este mare pacat. Faă mancarea de sambata seara si pune-o
undeva la rece, ca aveti acum frigidere, si o incalzesti cand veniti
de la biserica. In caz de mare nevoie, dupa ce iesi de la Sfanta
Liturghie, ai voie sa faci mancare. Dar in timpul Sfintei Liturghii,
cand preotul leaga cerul cu pamantul si scoate particele pentru
milioane de suflete, tu sa nu te apuci atunci sa faci mancare, ca-i
mare pacat!
Asa
a fost la stramosii nostri. Intrebati batranii, ca asa tineau
inainte! Nu se facea mancare Duminica. Este mare pacat. Nu-i voie sa
faci focul si sa faci mancare cand preotul face dumnezeiasca
Liturghie pentru atatea milioane de crestini, unde mijloceste
iertarea atator suflete, si pentru cei din iad si pentru cei din
ceruri si pentru cei de pe pamant.
A douasprezecea conditie canonica. Cel ce a fost la Sfanta
Biserica, cand a zis preotul: ”Cu pace sa iesim! Intru numele
Domnului” si a facut otpustul, adica sfarsitul Liturghiei, face
trei inchinaciuni in mijlocul bisericii si merge acasa.
De
la biserica sa nu se opreasca pana la usa lui. Nu cumva sa-l duca
diavolul de la biserica la crasma sau la joc, ca atunci e vai de el.
A inceput cu Dumnezeu si termina cu diavolul. Ca asa face vrajmasul:
”Da,
oare sa ma duc pe la cutare cumatru?; dar, sa ma duc pana la cutare?;
dar, sa merg oleaca la crasma?.”
Bucuria
diavolului ca te-a scos din raiul lui Dumnezeu si te duce in iad,
caci crasma este gura iadului. Asa o numesc toti Sfintii Parinti.
Dracul, cand ai intrat in crasma iti bate trei cuie. Primul cui, cand
ai pus piciorul pe pragul crasmii; al doilea, cand ai stat pe scaun
la masa, in crasma; si al treilea, cand ai luat primul pahar. Pe urma
esti al lui; te tine el acolo, nu scapi degraba. Ti-a batut trei
cuie. Deci, de la usa bisericii du-te direct acasa!
A treisprezecea conditie canonica. Cand mergi acasa, zi o
rugaciune la sfintele icoane si cand toti stau la masa, tu sa le
povestesti ce ti-a ramas si tie in cap de la biserica. ”Uite, a
fost Apostolul cutare, Evanghelia cutare; preotul a tinut predica
cutare; uite asa a cantat dascalul, asa frumos a fost!”, ca sa auda
si cei ce n-au putut merge la biserica, din motive binecuvantate.
A paisprezecea conditie canonica. Dupa ce ai stat si tu la masa,
sa te odihnesti doua ore. Apoi trebuie sa te duci in Duminici si
sarbatori sa faci vizite si sa cercetezi pe cei bolnavi si saraci.
Daca
stii un batran bolnav sau o femeie bolnava sau un copil, sau cineva
care zace de multi ani, du-te si-l cerceteaza, ca auzi ce spune
Hristos in ziua Judecatii: “Bolnav am fost si nu m-ati cercetat”
(Matei 25, 36).
Daca
nu poti duce un dar cat de mic la cel bolnav, du-te si-i spune un
cuvant de mangaiere: ”Rabda, frate! Roaga-te lui Dumnezeu ca te
iubeste! Dumnezeu, pe care-L iubeste, il cearta. Si daca ai sa rabzi
in lumea asta, n-ai sa mai rabzi dincolo. Asa a rabdat Iov, asa a
rabdat Lazar!”
Deci
regula a paisprezecea este sa cercetam pe batrani si pe cei bolnavi
in Duminici si sarbatori.
Acestea
sunt pe scurt cele paisprezece reguli de buna cuviinta pentru
crestinii care merg la Sfanta Biserica in Duminici si in sarbatori.
Parintele Cleopa Ilie
Sursa: crestinortodox.ro