“Fiul lui Dumnezeu s-a coborat in lume in trup smerit de om si a suportat
umilirile, si patimile cele infricosate, ca sa ne reveleze adevarul
dumnezeiesc, singurul prin care ne putem inalta viata cu adevarat si
ne-o putem mantui. Nici unul din sistemele filosofice, cate au fost
construite de la aparitia crestinismului, nu a putut suporta nici pe
departe proba vreunei comparatii cu invatatura lui Hristos, nici in
incheieturile lui doctrinare, nici in urmarile practice. Crestinismul
a ramas pe deasupra tuturor, neintrecut, neajuns, neinlocuibil, un
infinit de profunzime si de armonie. Numai omul care traieste cat mai
conform cu el trezeste in toate constiintele respectul si admiratia
fara rezerve, numai societatea care si-a increstinat cat mai deplin
continuturile si aspiratiunile sale de viata s-a constatat ca s-a
apropiat de idealurile dreptatii si armoniei sociale.
Toate
ideologiile pasionate ale primelor veacuri, pe care a incercat
omenirea sa le ia ca norme pentru organizarea politica si sociala a
popoarelor, n-au facut decat sa inmulteasca patimile, dezbinarile,
fortele dezechilibrarii si nelinistii in sanul societatii omenesti,
pe masura departarii lor de invatatura crestina, care a dovedit in
practica un adevar absolut, lipsit de orice scadere. Dar din formele
in care s-a ramificat crestinismul in istorie, aceea care a pastrat
in mod cu totul curat adevarul lui Hristos, este ortodoxia.
In doua feluri se poate constata acest fapt:
In doua feluri se poate constata acest fapt:
Intai
prin marturia istoriei, care ne arata ca singura Biserica ortodoxa nu
s-a dedat la nici un fel de schimbare a adevarului revelat si cuprins
in Sfanta Scriptura si Sfanta Traditie. Noi avem pana azi
crestinismul asa cum l-au avut Sfintii Parinti din sec. II-V. Toti
teologii catolici, anglicani, protestanti recunosc aceasta, unii
facand se intelege, chiar din aceasta o vina a Bisericii noastre,
declarand-o falsificata, pietrificata in idei si forme haine, ca una
care n-a dezvoltat adevarul crestin dupa cerintele fiecarui om. Prin
urmare Biserica Ortodoxa n-a stirbit adevarul coborat de sus, n-a
diluat vinul ceresc cu apa sfatoseniilor omenesti, n-a purces la
zadarnicirea supremei actiuni a lui Dumnezeu, de-a readuce lumea la
adevar.
Cine
a purces pe calea schimbarilor dupa principiul adaptarii in spiritul
timpului, trebuie sa schimbe continuu, o data ce si timpul se schimba
fara incetare. Unde se poate ajunge, in felul acesta, ne-o arata
protestantismul, care in multi din reprezentantii lui a ajuns pana
dincolo de orice invatatura crestina fundamentala.
Daca
toate aceste schimbari sunt omenesti, se intelege ca greu se va gasi
una care sa poata pretinde cu succes o polarizare a intregului
crestinism in jurul ei. Unitatea crestinismului diversificat in
atatea forme amestecate cu adausurile ratiunii umane, in dezvoltarea
ei istorica, nu se va putea realiza decat princoncentrarea tuturor in
jurul adevarului divin nefalsificat de oameni, asa cum il aflam in
primele veacuri crestine si cum e marturisit pana azi de Biserica ortodoxa. E punctul de vedere care s-a impus mai mult in constiinta
teologica si crestina din toate tarile, pentru ca e cel mai just, cel
mai rezonabil. intre oamenii care se cearta, pacea se poate restabili
temeinic numai prin supunerea lor unui for care-i depaseste: lui
Dumnezeu.
Interesant
este de altfel ca pasiunea aceasta pentru adevar, adica pentru
Revelatiunea divina, in orice dezbatere cu privire la refacerea
unitatii crestine, caracterizeaza in mod deosebit constiinta
ortodoxa. Dintre toate ramurile crestine, ea singura a ramas
totdeauna pe langa rolul de-a fi martora a adevarului, de a sta langa
adevar. Se prezinta si azi ca si in trecut din partea altor
confesiuni crestine fel de fel de considerente si de atractii prin
care ar vrea sa se faca pe ele centre de polarizare a crestinismului.
Se induc motive politice, culturale, organizatorice, se ridica in slavi persoane omenesti si scaune din care ar izvori binefaceri coplesitoare peste lume. De adevarul lui Hristos si de Hristos insusi nu vorbeste insa nici o alta ramura crestina. Cel putin in fata ortodoxiei nu poate vorbi nici una, fiindca se jeneaza. Singura Biserica “dreptei credinte”, a “dreptului adevar”, vorbeste numai de adevarul lui Hristos, numai de adevarul revelat, pentru ca numai ea il are, numai ea a ramas pe langa el, respingand ispitele lumesti si primind mucenicia veacurilor. Ortodoxia sta singura pe langa scaunul lui Hristos, pana la plinirea vremii, cand adevarul ei va trebui sa castige toata omenirea ce e dornica sa faca mai intai pana la capat experienta “creatiilor” sale.
Se induc motive politice, culturale, organizatorice, se ridica in slavi persoane omenesti si scaune din care ar izvori binefaceri coplesitoare peste lume. De adevarul lui Hristos si de Hristos insusi nu vorbeste insa nici o alta ramura crestina. Cel putin in fata ortodoxiei nu poate vorbi nici una, fiindca se jeneaza. Singura Biserica “dreptei credinte”, a “dreptului adevar”, vorbeste numai de adevarul lui Hristos, numai de adevarul revelat, pentru ca numai ea il are, numai ea a ramas pe langa el, respingand ispitele lumesti si primind mucenicia veacurilor. Ortodoxia sta singura pe langa scaunul lui Hristos, pana la plinirea vremii, cand adevarul ei va trebui sa castige toata omenirea ce e dornica sa faca mai intai pana la capat experienta “creatiilor” sale.
In
al doilea rand faptul ca ortodoxia reprezinta adevarul nefalsificat
poate fi dovedit din scrutarea comparativa a ei cu oricare alta
ramura crestina. Formele crestinismului apusean sunt treptele unei
continue diluari a adevarului integral al Revelatiei. S-au tot facut
acolo concesii patimilor omenesti, pana ce crestinismul a slabit atat
de mult in autoritatea si densitatea lui de factor supraomenesc,
incat le-a fost usor acestor patimi sa-l inlature aproape cu totul.
Ortodoxia singura a ramas sa infrunte de pe pozitia deplinei
intransigente aceste patimi, sa zugraveasca omului un ideal
[ne]relativizat, sa sustina in sufletul acestuia constiinta ca
ortodoxia e ceva intr-adevar de dincolo de lume si chiar daca el nu
poate atinge idealul ce i-l zugraveste ea, totusi tinde tot mai sus,
continuu nemultumit cu ceea ce a realizat. Idealul de om al credintei
rasaritene nu e un ins care stie doar sa-si ascunda sub aparente de
civilizatie prea exageratele porniri patimase. Acesta e propriu
Apusului. Ortodoxia este radicala, ea cere absolutul. Cere
dezradacinarea reala a patimilor. Nu un om “civilizat”, moderat
in toate, atent la aparente cu semenii, ci un om transfigurat pana in
adancuri, purificat total, un intransigent al sfinteniei reale,
transparente, cere ortodoxia prin spiritul ei ascetic si prin pilda
sfintilor ei. Ea cere mult, caci stie ca numai cerand mult, se poate
obtine de la majoritate macar putin si se satisface setea religioasa
a omului, care nu se impaca cu diluari din partea Bisericii.
Relativismul
religios si moral al Apusului a dus lumea la biologismul sau
nesaturat si la toate neajunsurile sociale. Acesta l-a facut izvorul
tuturor doctrinelor care au dezlantuit si au justificat patimile
omenesti. In Apus crestinismul a avut ca ideal sa “civilizeze” pe
om, pentru a-l scoate din barbaria unde se afla pana acum opt sute de
ani. In Rasarit, unde crestinismul aparuse intr-o lume civilizata de
mult, idealul a fost unul mai inalt: sa-l sfinteasca. Poate a fost
necesara aceasta etapa in Apus. Dar de aci urmeaza ca acum
crestinismul apusean trebuie sa se inalte la treapta mai inalta, pe
care o reprezinta ortodoxia. A venit timpul ca ortodoxia sa patrunda
in Apus, daca vrea acela sa gaseasca o iesire din starea imposibila
la care l-a dus civilizatia, ca si pe popoarele in mijlocul carora a
aparut crestinismul.
Crestinismul
apusean isi da insusi seama ca ortodoxia reprezinta forma cea mai
dens-religioasa din tot crestinismul si cu cea mai intensa
vitalitate. Ambele confesiuni apusene privesc, in suprema criza prin
care trec acum, cu ultima nadejde spre sud-estul european, admirand
religiozitatea masiva si unanima a popoarelor ortodoxe.
Spiritualitatea ortodoxa e studiata cu fervoare si e admirata ca o
adevarata minune. Apusul crestin isi nadajduieste renasterea prin
Rasarit. Aici Hristos domina cu tot adancul de putere misterioasa
care emana din el. Nu omul, unul singur, sau fiecare individ, ca in
Apus, formeaza aici cuprinsul scrisului si vorbirii crestine, ci
Hristos. Tocmai din dorinta de a se intineri cu forta religioasa
noua, ni se fac fel de fel de chemari dragastoase din partea
reprezentantilor acestui crestinism apusean. Dar un lucru trebuie sa
accentuam: Daca crestinismul apusean vrea sa renasca si sa-si
recastige puterea pierduta acasa la el, trebuie sa se reidentifice
complet cu ortodoxia, nu sa caute sa toarne si la noi apa oaselor lui
imbatranite. Crestinismul apusean trebuie sa restabileasca pe Hristos
in centrul constiintelor, inlaturand domnia omului.
Neamul
nostru e fericit ca sufletul lui a crescut si este inradacinat in
adevarul cel nealterat al lui Hristos. Adevarul acesta intreg si
drept ca lumina, i-a limpezit chipul frumos si sanatos al sufletului
sau, i-a dat o pornire neretinuta spre ideal, l-a impodobit cu
bunatate, cu echilibru, cu intelegere larga, cu frana in tot ce e
patima si cu inclinari curate. Suntem unul dintre cele mai
spiritualizate si mai intelepte neamuri, datorita ortodoxiei. Prin ea
am indeplinit cea mai importanta functie istorica pentru Europa,
aparand-o in tot trecutul de haosul Asiei. A incerca o desfacere a
acestui neam din ortodoxie, inseamna a incerca o dezradacinare, a-l
face sa-si lepede cu dispret traditiile scumpe si insasi identitatea
lui. Aceasta e o imposibilitate. Prin ortodoxie noi suntem noi
insine. Prin ea suntem cei dintai intr-o casa care-i a noastra din
mosi-stramosi si nu codasi intr-o casa ocupata de altii. Un neam care
tine la demnitatea lui trebuie sa fie intreg acolo unde este. Un neam
hibrid, cu jumatate fiinta intr-o parte, cu jumatate in alta, nu stie
ce este niciodata. O parte nu te priveste cu incredere, cealalta te
repudiaza si nu iti ofera nici una ambianta spirituala sa joci un rol
cu demnitate si cu curaj. Nu exista nici un neam care sa ofere in
intregime acest jalnic aspect de hibridism. Ar fi de rasul lumii.
Destinul
unui neam nu se croieste din pozitii intermediare si din carpituri.
El trebuie sa aiba un relief categoric, o pozitie neta. Drumul lui
trebuie sa fie o axa dreapta, ca linia adevaratului caracter, pornind
de la izvoare si inaintand indraznet in intunericul viitorului.
Destinul nostru e hotarat de istoria noastra”.