”Rugaciunea,
postul, privegherea si toate celelalte practici crestine, nu
constituie scopul vietii noastre crestine. Desi este adevarat ca ele
slujesc ca mijloace indispensabile in atingerea acestui tel,
adevaratul scop al vietii crestine consta in dobandirea Duhului Sfant
al lui Dumnezeu. Cat despre rugaciune, post, priveghere, pomeni si
toate faptele bune savarsite de dragul lui Hristos, sunt doar
mijloace spre a dobandi Duhul Sfant. Tineti minte vorbele mele, numai
faptele bune savarsite din dragoste pentru Hristos ne aduc roadele
Duhului Sfant. Tot ce nu este savarsit din dragoste pentru Hristos,
chiar daca ar fi ceva bun, nu aduce nici rasplata in viata viitoare,
nici harul Domnului in viata aceasta. De aceea Domnul nostru Iisus Hristos a zis: "Cel ce nu
aduna cu Mine risipeste" (Luca 11:23). Nu ca o fapta buna
ar putea fi numita altfel decat agoniseala, caci chiar daca o fapta
nu este facuta pentru Hristos, este totusi socotita buna. Scriptura
spune: "In orice neam cel care
se teme de Dumnezeu si face ce este drept este primit la El"
(Fapte 10:35).”
"Preacuviosul
Varsanufie ne invata ca precum corabia pe mare infrunta furia
valurilor si a furtunilor si ajungand la taramul linistit nu mai este
supusa pericolului, ramanand nevatamata, tot asa si calugarul, cat se
afla printre oameni, are parte de mahniri, ispite, ganduri
suparatoare, iar cand staruie in tacere, n-are de ce se teme.
Tacerea
deplina este crucea pe care calugarul trebuie sa-si rastigneasca
patimile, placerile, gandurile. Adu-ti aminte de Domnul Hristos, cate
batjocuri si defaimari a indurat inainte de a fi rastignit pe Cruce.
Asa si noi, fiind doar in tacere deplina, dar nesuferind precum a
suferit Domnul Hristos, nu putem ajunge la starea sfinteniei
desavarsite. Caci spune Apostolul: “Cu
El vom suferi si cu El ne vom preamari”. Alta cale nu
exista. Cel care a ales starea tacerii depline trebuie sa stie cu ce
scop a ales aceasta stare, pentru ca inima lui sa nu se abata catre
altceva."
"Dobandeste
harului Duhului Sfant si prin practicarea celorlalte virtuti, de
dragul lui Hristos. Fa negot duhovnicesc cu ele; fa negot cu acelea
care iti aduc profitul cel mai mare. Strange capital din belsugul
harului lui Dumnezeu, aduna-l in banca cea vesnica a lui Dumnezeu,
care iti va aduce dobanda nematerialnica, nu patru sau sase procente,
ci suta la suta pentru o rubla duhovniceasca, si chiar nesfarsit mai
mult decat atat.
De pilda, daca rugaciunea si privegherea iti dau mai
mult har de la Dumnezeu, roaga-te si privegheaza; daca postirea iti
da mult din duhul lui Dumnezeu, posteste; daca milostenia iti da mai
mult, fa pomeni. Masurati fiecare virtute facuta din dragoste pentru
Hristos in acest fel.”Despre tristete
"Cand
duhul rau al mahnirii pune stapanire pe suflet, atunci sufletul se
umple de intristare si suparare, neputand sa se roage cu staruinta
cuvenita si neputand sa se indeletniceasca cu citirea scrierilor
sfinte cu atentia necesara. Intr-o astfel de stare, calugarul este
lipsit de liniste si blandete in comunicare cu fratii obstii,
capatand o repulsie fata de tot ce-l inconjoara. Sufletul cuprins de
tristete si mahnire devine bezmetic, frenetic si nu poate sa
primeasca linistit nici un sfat bun si nici nu poate sa raspunda cu
blandete la intrebarile adresate. Calugarul ce are un astfel de
suflet afectat, evita oamenii, considerandu-i vinovati de tulburarea
sa si nu intelege ca de fapt pricina bolii sufletului sau se afla in
interiorul sau. "Tristetea
este ca un vierme pentru suflet, ce-si roade mama care l-a nascut."
Calugarul cuprins de mahnire nu poate sa-si inalte mintea catre
contemplarea de Dumnezeu si nici sa savarseasca orugaciune curata,
inflacarata. Cine a biruit patimile, acela va birui si tristetea. Iar
cel biruit, nu va fi ocolit nici de catusele mahnirii. Precum
bolnavul este recunoscut bolnav dupa paloarea fetei, asa si cel
impatimit este cercetat si stapanit de tristete. Cine iubeste pacea,
aceluia ii este aproape imposibil sa se intristeze, iar cel care
uraste pacea intotdeauna este trist. Precum focul curata aurul, asa
si tristetea dupa Domnul curata sufletul de pacate.
Harul este lumina
Harul este lumina
"Si
oricine traieste si crede in Mine nu va muri in veac."
(Ioan 11:26). Cel ce are harul Sfantului Duh ca rasplata a dreptei
credinte in Iisus Hristos, chiar daca, din pricina slabiciunii
omenesti, sufletul sau ar muri pentru vreun acat sau altul, totusi nu
va muri pentru totdeauna, ci va fi ridicat prin harul Domnului nostru
Iisus Hristos "Care ia pacatul
lumii" (Ioan 1:29), si daruieste fara de plata har peste
har. Despre acest har, care s-a aratat intregii lumi si omenirii
intru Dumnezeu-omul, se spune in Evanghelie: "Intru
El era viata si viata era lumina oamenilor." (Ioan 1:4);
si mai apoi: "Si lumina
lumineaza in intuneric; si intunericul nu a cuprins-o niciodata."
(Ioan 1:5). Aceasta inseamna ca harul Sfantului Duh, care ne este dat
la botez in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, in
pofida caderii omului in pacat, in pofida intunericului care ne
inconjura sufletul, nu inceteaza sa lumineze in inimile noastre cu
lumina dumnezeiasca (care a existat din vremuri stravechi) a
meritelor de nepretuit ale lui Hristos. In cazul lipsei de pocainta a
pacatosului, aceasta lumina a lui Hristos striga catre Tatal: "Avva,
Parinte! Nu fii suparat de aceasta lipsa de pocainta pana la sfarsit
(al vietii sale)."
Apoi, la trecerea pacatosilor pe calea pocaintei, sterge pe deplin toate urmele pacatului din trecut si il imbraca, inca o data, pe fostul pacatos, intr-un vestmant al nestricaciunii, tesut din harul Sfantului Duh. Dobandirea acestuia este scopul vietii crestine, ceea ce v-am explicat, iubitorule de Dumnezeu."
Troparul Sfantului Serafim de Sarov
Apoi, la trecerea pacatosilor pe calea pocaintei, sterge pe deplin toate urmele pacatului din trecut si il imbraca, inca o data, pe fostul pacatos, intr-un vestmant al nestricaciunii, tesut din harul Sfantului Duh. Dobandirea acestuia este scopul vietii crestine, ceea ce v-am explicat, iubitorule de Dumnezeu."
Troparul Sfantului Serafim de Sarov
"Din
tinerete L-ai indragit pe Hristos, fericite, si numai Lui, Unul, ai
dorit cu inflacarare sa ii slujesti, prin rugaciune neintrerupta in
pustie, nevoindu-te cu inima plina de umilinta dobandind iubirea lui
Dumnezeu si aratandu-te ales al Maicii Domnului. Pentru aceasta ne
rugam tie: Mantuieste-ne pre noi cu rugaciunile tale, preacuvioase
Serafime, Parintele nostru."
Slava lui Dumnezeu!
Slava lui Dumnezeu!