autor anonim.pdf
Alauta duhovniceasca si trambita cereasca (anonim)
Daca
Calist Catafygiotul da ca ultim ajutor pentru concentrarea mintii
unitatea lui Dumnezeu, scrierea aceasta cere, pentru concentrare,
eliberarea de grija agoniselilor vremelnice. Numai asa se poate
elibera mintea de gandurile limitate si redundante care o impart si o
ingusteaza.
Daca
se va slobozi mintea de castigurile si de agoniselile veacului acesta
si vede ca urate toate frumusetile lumii acesteia desarte, atunci
vazandu-se pe sine sloboda si dat fiind ca ea este din fire
lucratoare, nu poate sa sada desarta, ci alearga la Ziditorul sau,
adica la prea bunul Dumnezeu; si de Dansul se lipeste si pe El Il
doreste si cu El de-a pururi vorbeste, si sezand si in somn dormind.
Si, in scurt a zice, toata mangaierea ei duhovniceasca dintru aceasta
se naste, adica din smerita cugetare si din neiubirea de agoniseala a
celor vremelnice si din neiubirea celor frumoase ale lumii acesteia
desarte. Dintru acestea se naste fierbinteala inimii, dintru acestea
se porneste inima cu saltare la rugaciunea cu suspine. Iar daca
cineva va iubi agoniselile cele vremelnice si impodobirea hainelor si
va cauta si rugaciunea, sarguindu-se sa o afle pe ea, unul ca acesta
in zadar se osteneste. Pentru ca acestea, adica agoniselile cele
vremelnice si stricacioase sunt maracinii, sau spinii care, dupa ce a
cazut samanta semanatorului intre ei, rasarind nu o lasa sa creasca,
ci o inabusa.
Asa
fac grijile vietii acesteia vremelnice: ineaca si ating scanteiuta
aprinsa in inima omului spre dragostea de Dumnezeu si o fac pe ea cu
totul rece. Si este un lucru cu totul jalnic si vrednic de
nemangaiata plangere ca, pentru putina mangaiere ametitoare si
vremelnica, sa ne lipsim de chemarea noastra cea frumoasa si de
patria noastra. Ca Insusi gura Domnului graieste: Nu puteti sluji la
doi domni, pentru ca ori pe unul il veti iubi si pe celalalt il veti
uri, sau de unul va veti lipi si de celalalt nu veti griji: nu puteti
sluji si lui Dumnezeu si lui mamona.
Sa
ne gandim la un tanar care, imprietenindu-se cu o tanara si
indulcindu-se de putina mangaiere, se aprinde si se invapaiaza cu
inima de multa dragoste fata de ea si-i da ei toate simtirile si-si
cheltuie toata intelepciunea cu ea, incat si-a pierdut inima si a
ajuns ca un nebun ne mai pasandu-i de rusine si purtandu-se cu
neoranduiala, toata gandirea si cugetarea lui dorind ziua si noaptea
fata ei. In zadar binevoitorii lui, vazandu-l, isi arata parerea de
rau fata de el si-l sfatuie sa se departeze de aceea ca-i este
pierzatoare de suflet si stricatoare de minte. Acesta nu numai ca nu
primeste sfatuirea lor, ci voieste mai bine sa-si plece capul sub
taiere de sabie decat sa se desparta de dragostea acelei fete. Dar
daca cei lipsiti de minte se dau pentru putina mangaiere amagitoare
si pentru dragostea cea pierzatoare de suflet chiar si la moarte, ce
vom zice de cei ce s-au imprietenit cu Dumnezeu si ale caror inimi
s-au aprins si s-au invapaiat de dragostea Lui? Toate simtirile si
toate cugetarile acestora s-au tocit si au fost omorate fata de toate
frumusetile lumii si mintea lor s-a luminat cu totul si se indulceste
de dragostea Domnului celui nemarginit si frumos. Iar de frumusetile
veacului acesta nu numai ca nu sunt biruiti, ci si vederea lor le
este neplacuta. De li se va intampla sa le aduca viclenii draci in
minte dulceata celor vremelnice, ei nu numai ca nu le primesc pe
acestea in cugetul lor, ci se ingretoseaza de ele.
Cei
ce iubesc dulcetile si agoniselile vremelnice si amagitoare si
indraznesc a se apropia de rugaciunea cea tainica, folosindu-se de
mestesugul de care au auzit, ca, odata cu suflarea, sa bage aerul
inauntru si sa-l scoata afara, adica sa bage, prin acel mestesug,
raceala si sa scoata caldura, sarguindu-se cu multa osteneala si cu
toata silinta sa afle locul inimii, sa stie ca toata silinta si
osteneala lor este in zadar. Caci pana cand mintea lor va fi
intunecata de grijile vietii acesteia, pana atunci si suflarea aceea
pe care o forteaza nevoitorii cu mestesug (metoda) sufla in inima ca
si cum ar sufla un foale peste niste carbuni stinsi. Deci numai dupa
ce mintea s-a izbavit de robia grijii vietii acesteia, are nevoie
inima de mestesugul acela al suflarii; si numai atunci suflarea aceea
incalzeste si aprinde scanteiuta din inima spre dragostea lui
Dumnezeu.
Cum si in ce chip se face mintea lucratoare?
Asa
precum au spus Sfintii Parinti: mintea sa pazeasca luarea aminte
deasupra inimii si nimic sa nu gandeasca sau sa cugete atunci, ci
numai cuvintele rugaciunii sa le tina (Doamne Iisuse Hristoase, Fiul
lui Dumnezeu, miluieste-ma), ca sa se scufunde mintea in adancul
inimii, iar nu in partea poftitoare. Ca singura lucrare neinselatoare
a celor ce au inceput de curand aceasta rugaciune este sa inceapa a o
savarsi cu mintea in inima. Dar mult uneltitorul, zavistnicul si
vicleanul diavol se sileste in tot chipul sa insele pe cei ce au
inceput de curand rugaciunea. Inca mai ales in doua chipuri se
straduieste a-i insela, adica sa le vrajeasca mintea prin naluciri si
sa-i faca sa desfraneze prin partea poftitoare. Iar pe cei de la
mijloc si pe cei desavarsiti voieste ca prin neascultare sa-i arunce
in prapastia parerii de sine si a mandriei. Drept aceea, ca sa nu fii
inselat, tine foarte tare ascultarea si smerenia si nu numai ca nu
vei fi inselat, ci si toate maiestririle si mrejele vrajmasului le
vei sfarama si toate taberele viclenilor draci, pe goana le vei pune
cu puterea lui Hristos.
Daca
vei simti durere, miscare sau fierbinteala de-a dreapta, in piept,
sub piept, sub inima, la cap, la frunte, intre ochi, la urechi, la
mana, la spate, ori la picioare, nicidecum la unele ca acestea sa te
gandesti, ci numai la cuvintele rugaciunii sa priveasca inima ta,
deasupra inimii, unde ti-am aratat. Caci cum zice Sfantul Diadoh, pe
cat se lucreaza poruncile si darul se inmulteste.
Cum se lucreaza poruncile si se inmulteste darul?
Numai
si numai prin credinta cea adevarata si neindoielnica, dupa cuvantul
Domnului, care a zis lui Petru: Putin credinciosule, pentru ce te-ai
indoit? Nu i-a zis: necredinciosule, ci putin credinciosule, pentru
ca multi se vad a fi credinciosi, dar raciti si slabi in credinta.
Dar cand si in ce vreme a zis aceasta Domnul, pentru indoiala si
necredinta lui Petru? Atunci cand, vazand Petru din corabie pe
Domnul, venind pe mare ca pe uscat, i se parea ca este naluca si a
strigat: Doamne, de esti tu, porunceste-mi sa vin la Tine, iar Domnul
a zis: Eu sunt, vino la Mine. Sarind deci Petru din corabie, mergea
pe mare ca pe uscat, dar vazand vantul puternic si valurile marii
ridicandu-se, iar el aflandu-se cu credinta imputinata, se afunda si
pentru indoiala si imputinarea credintei lui catre Domnul, zicand:
Doamne, nu ma lasa, ca pier. Atunci Domnul, apucandu-l pe mana, a
zis: Putin credinciosule, pentru ce te-ai indoit?
Asa
se intampla si acum cu cei ce au inceput a calatori calea cea
duhovniceasca, adica rugaciunea lui Iisus, dar pentru imputinarea
credintei lor se indoiesc pe cale si nu inainteaza, pentru ca toata
mintea si grija lor o au pironita spre agoniselile acestea vremelnice
si putrede si mai vartos sunt biruiti de slava desarta a lumii, de
lucrarea sfintelor porunci neavand nici o grija. Aceasta se intampla
din imputinarea credintei si de aceea sunt biruiti de slava desarta
si incep a se ingriji de agoniselile vremelnice. Iar mai vartos cei
ce s-au invrednicit de mangaierea duhovniceasca, de se vor afla intru
imputinarea credintei, lesne se vor invoi cu gandurile si cu cugetele
cele necuviincioase, care spurca si intineaza mintea. Unii ca
acestia, chiar daca s-au invrednicit de mangaierea duhovniceasca si
socotesc ca umbla pe cale, se ratacesc pe o cale neumblata, pentru ca
mare pacat este a se invoi cineva cu cugetele si cu gandurile cele
necuvioase. Precum pruncul cel mic, nefiind hranit de doica, nu poate
sa traiasca, ci moare, asa nu este cu putinta a fi cineva rob
pacatului si a calatori cu Dumnezeu, caci Dumnezeu uraste pacatul.
Pentru
pacatul unui om, cazura in moarte intr-o clipita douazeci si cinci de
mii din fiii lui Israel, celui intai nascut al lui Dumnezeu. Oare nu
era harazit de la Dumnezeu norodului acela sa mearga in pamantul
fagaduintei? Dar pentru necredinta, invartosarea inimii si pentru
necuratia lor, au umblat patruzeci de ani ratacind in pustie prin
locuri neumblate si nu pe cale. Si nu numai ca nu s-au invrednicit a
intra in pamantul fagaduintei, dar nici macar a-l vedea nu s-au
invrednicit. Numai Moise l-a vazut cand era aproape de adormire,
adica atunci cand era sa se duca din viata. Atunci, Domnul i-a zis
lui Moise: Incredinteaza norodul acesta lui Iisus Navi, ca tu vei
adormi. Si iarasi i-a zis Dumnezeu lui Moise: Pamantul fagaduintei
iata-l, vezi-l dar nici tu nu vei intra in el, pentru ca nu M-ai
cinstit inaintea fiilor lui Israel si n-ai lovit piatra pentru
curgerea apei cu toiagul tau, dupa porunca pe care ti-am poruncit-o
Eu, ci ai lovit-o cu trufie si cu manie. (Numeri 20, 12)
Vedeti
iubitilor cata departare se face de la Dumnezeu pentru nelucrarea
poruncilor? Moise, caruia ii stralucea fata mai mult decat soarele,
incat fiii lui Israel nu puteau sa caute la ea pentru stralucirea
darului Prea Sfantului Duh ce lucra in el, pentru o porunca ce i-a
parut mica, nu s-a invrednicit a intra in pamantul fagaduintei. Dar
departarea de la Dumnezeu nu s-a zis pentru Moise, caci Moise era
plin de credinta si de darul Celui Prea Inalt. Ea s-a zis pentru
necredinta si invartosarea inimii norodului celui ce, dupa ce a
intrat in pustie, cartea si barfea impotriva lui Moise. De aceea nu
numai ca nu s-a invrednicit a intra in pamantul fagaduintei, dar nici
a-l vedea nu s-a invrednicit, ci a umblat ratacind pe locuri
neumblate si nu pe cale, dupa cuvantul Domnului, care a zis: M-am
jurat intru mania Mea ca nu vor intra intru odihna Mea. (Numeri 14,
23)
Asa
este si cu cei ce indraznesc a incepe rugaciunea lui Iisus. De se vor
afla intru imputinarea credintei, adica de vor fi putin credinciosi,
putina purtare de grija vor avea pentru lucrarea sfintei rugaciuni,
dar multa silinta si sarguinta au pentru lucrurile si agoniselile
pamantesti si vremelnice. Unora ca acestia, chiar daca li se pare a
calatori bine, se ratacesc umbland pe cai nebatatorite. Dar insasi
gura Domnului graieste: Nu va ingrijiti ce veti manca si ce veti bea
si cu ce va veti imbraca. Vedeti pasarile cerului, ca nici nu
seamana, nici nu secera, nici in jitnite nu aduna si Tatal vostru cel
ceresc le hraneste pe ele. Ci cautati mai intai Imparatia cerului si
toate celelalte se vor adauga voua.
Cei
ce s-au sfintit lui Dumnezeu, inca de aici, daca vor sa se aplece de
la rugaciune putin cate putin spre cugetele pamantesti, care spurca
si intuneca mintea, si se vor invoi cu ele, vor vedea pe Dumnezeu
indepartandu-se de la ei, ramanand astfel de batjocura viclenilor
draci. Ca si Samson cel tare si osebit intre oameni mai mult decat
toti, si sfintit lui Dumnezeu din pantecele maicii sale, cel
invrednicit de multa putere si de mari minuni, vestit inca mai
inainte de nastere prin inger, ca si Ioan, fiul lui Zaharia, oare nu
pentru ca si-a pangarit sfintitele sale madulare prin aplecarea spre
desfranare, s-a departat Dumnezeu de la el si l-a lasat pe seama
vrajmasilor lui? Vedeti iubitilor cata stricaciune se face din
imputinarea credintei, si sufleteasca si trupeasca? Dintru aceasta
vine lenevirea spre lucrarea sfintelor porunci, dintru aceasta
aplecarea spre pacatuire, iubirea de agoniseala si slava lumii. Deci,
de suntem iubitori de cele duhovnicesti, sa nu fim iubitori de
agoniseala, care-i stricacioasa si pierzatoare de suflet, ci sa fim
sarguitori si iubitori de lucrul lui Dumnezeu, slujindu-i Lui si
cinstindu-L prin lucrarea sfintelor Lui porunci si, din zi in zi, sa
sporim prin credinta si prin smerita cugetare in dorul cel catre El.
Caci aceasta este calea cea adevarata si neinselatoare.
Fierbinteala
se naste din rugaciune, dar vine si de la draci sau de la fire. Cea
de la fire se naste atunci cand cineva are o rudenie aflata la
departare si pe care doreste sa o vada neavand insa nici o inlesnire.
Dar se naste si cand cineva are o dragoste patimasa pentru o persoana
oarecare. Aceasta dragoste este stricacioasa si pierzatoare de
suflet; ea se naste cand doreste sa se intalneasca cu acea persoana
dar nu are cum. Acest fel de fierbinteala se mai naste si la cei
iubitori de arginti care urmaresc implinirea dorintei lor de a
agonisi bani. Acesta este, dupa cuvantul dumnezeiescului Apostol
Pavel, radacina a toata rautatea. Acest lucru este jalnic si vrednic
de nemangaiata plangere, fiindca patima asta i-a aruncat pe multi in
prapastia pierzarii. Dar si acum sunt aici dintre cei ce sunt biruiti
de iubirea de arginti si aud prea bine aceste infricosate cuvinte.
Dar ce fac? Ei se multumesc sa gandeasca astfel: Cine stie, poate nu
va fi asa precum aud ca se spune; poate va fi altminteri. Deci, nu
numai ca nu se pocaiesc, ci inca si pe cei ce atarna de ei ii
asupresc si-i necajesc, facand economie, ca sa-si pastreze aurul si
argintul, ca nu cumva sa cheltuiasca din el. Din aceasta li se
pricinuieste acestora a nu crede cu inima si a nu intelege cu mintea,
numai si numai din imputinarea credintei lor. Ca si Iuda cel
raucredincios auzea infricosatele cuvinte ale Domnului si
Mantuitorului nostru Iisus Hristos, care zicea ca mai bine ar fi fost
omului aceluia, care avea sa vanda pe Fiul Omului pentru agonisirea
argintului, sa nu se fi nascut, dar nu le intelegea, nici nu le
credea cu inima, avand mintea intunecata cu turbarea iubirii de
argint. Si asa n-a inteles pana cand nu si-a agonisit lui si
spanzurare si pogorare in prapastia iadului.
Asa
si in vremea de acum, cei intunecati la minte cu tulburarea
agoniselii, aud si ei prea bine aceste infricosate cuvinte, dar
intunecarea mintii lor nu-i lasa sa inteleaga sau sa se pocaiasca, ci
se si sarguiesc sa-i asupreasca si sa-i necajeasca pe cei mai mici.
Unii ca acestia isi agonisesc pogorarea in prapastia pierzarii, iar
pe cei ce inteleg, cred cu inima si se pocaiesc, precum a primit
Domnul pe vamesul, pe desfranata si pe fiul risipitor si i-a
imbratisat pe ei, asa ii primeste si pe acestia randuindu-i in ceata
dreptilor. Caci stie Domnul si pe desfranata care s-a pocait cu
adevarat sa o faca mai curata decat pe o fecioara, dar nu face asa pe
cei ce prelungesc nepocainta zicand ca se vor pocai maine sau
poimaine. Ca multi sunt in iad dintre cei ce zic ca ne vom pocai
maine si asta pentru ca noi nu stim ziua sau ceasul ducerii din viata
asta.
Dulceata
vine din rugaciune, dar vine si de la doctorii cei amari, adica de la
viclenii draci. Cea de la draci pricinuieste tulburare, iar cea din
rugaciune aduce pace si smerenie. Fierbinteala cea din rugaciune si
cu zdrobire dintru adancul inimii aduce suspine si izvoraste din ochi
ca din niste sipote, siroaie de lacrimi pentru dragostea si dorul
catre Dumnezeu. Atunci si mintea cu mare putere striga: Doamne Iisuse
Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma, si pe toti oamenii ii
vede inaintea sa ca pe ingerii lui Dumnezeu, iar pe sine se vede praf
si cenusa si ii vine a se tavali sub picioarele tuturor oamenilor
pentru dragostea Domnului. Ba de multe ori, ii vine a se si ascunde
de catre vederea oamenilor.
Cei
ce au ajuns la masurile acestea s-au invrednicit si de mila lui
Dumnezeu, adica de adevarata si neincetata rugaciune. Aceasta se
lucreaza atunci de-a pururi cu mintea in inima; se lucreaza fie
tacand, fie dormind, iar mai vartos cand este treaz o afla
lucrandu-se cu foarte mare liniste si nici un cuvintel nu se atinge
de minte, ci numai cuvintele rugaciunii se lucreaza cu dulceata in
inima. Dar aceasta sfanta lucrare a mintii vine inca de la inceput,
dar numai o data cu lucrarea sfintelor porunci si a tuturor faptelor.
Rugaciunii
ii ajuta foarte mult strainatatea, iar a fi strain inseamna ca
oriunde se va afla lucratorul, fie la liniste, intre prieteni sau in
orice loc ii va fi vietuirea, sa se aiba pe sine ca un strain si mai
micul tuturor. Sfantul Calist Patriarhul spune ca mai mult decat in
toate intelesurile, dator este sa fie cel ce se linisteste, ravnitor
in a intelege cele duhovnicesti. E dator, mai ales la inceput, ca
luarea aminte a mintii sale sa nu fie, in ceasul rugaciunii, nici la
jumatatea inimii, nici in josul ei, ci sa pazeasca mintea deasupra
inimii.
Aceste
dumnezeiesti cuvinte ce sunt adunate din sfintele scrieri, s-au scris
in grai simplu ca sa fie lesne de inteles si pruncilor celor mici.
Pentru ca multe sunt noianurile invataturii dumnezeiesti, dar cu
anevoie de inteles de prunci, adica de incepatori. Acestia sunt ca
pruncii, care, in micile lor manute, in loc de peste primesc sarpe si
in loc de paine, carbuni aprinsi, nestiind ce fac. Cu adevarat
nou-incepatorii sunt asemenea pruncilor si cu atat mai vartos cei ce
nu iau aminte la sfintele scrieri si nu au nici sfatuire
duhovniceasca. Acest fel de lucratori, in loc de cele bune primesc
cele rele si in loc de dar, inselaciune. Ba se si bucura, nestiind ce
fac si socotind ca primesc dar, de aceea, aceasta sfanta lucrare a
mintii are nevoie de multa sfatuire duhovniceasca si de citirea cu
multa luare aminte a sfintelor scrieri, nicidecum de agoniselile si
lucrurile vremelnice, ca sa nu ne inselam. Pentru ca vrajmasul nu
inceteaza a se sargui sa ne insele nu numai pe noi incepatorii, sau
pe cei de la mijloc, ci si pe cei desavarsiti, caci stapanitorul
lumii acesteia cauta nu numai pe unul sau doi sa-i piarza, ci se
sarguieste, racnind ca un leu sa inghita pe toata lumea. Dar precum
s-a zis, smerenia, ascultarea si marturisirea dreapta sfarma toate
inselaciunile si mrejele vrajmasului.
Dreptul
care are si intelepciune este asemenea lui Dumnezeu, iar semnul
intelepciunii acesta este: ca inteleptul este sfetnic bun tuturor.
Inteleptul nu graieste niciodata cu asprime nici nu se iuteste, ci
toate cuvintele lui sunt line si cu buna primire si veselesc inima
celor cale le aude. Inteleptul chiar de va fi in treapta inalta, nu
se trufeste, ci mai mult se smereste, urmand Mieluselului lui
Dumnezeu, domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos, silindu-se
a implini poruncile Lui. Dreptul cel intelept, chiar de se va afla pe
treapta de judecator, nu crede indata cele ce i se spun, nici nu
hotaraste in graba pedeapsa celor parati, ci mai intai cu mare
intelepciune si cu buna luare aminte cerceteaza ca sa afle pricina cu
buna adeverire si, dupa ce a aflat-o, cu buna randuiala pune la cale
judecata. Astfel pazeste cuvintele Domnului care a zis: Cu ce
judecata veti judeca, cu aceea veti fi si voi judecati si cu ce
masura veti masura, cu aceea si voua vi se va masura; asemenea pazind
si cuvintele Apostolului: De a cazut cineva in greseala, voi cei
duhovnicesti indreptati pe unul ca acesta cu duhul blandetii. Astfel
inteleptul care se afla in treapta de stapanire, isi face toate
lucrarile cu mare chibzuinta, silindu-se a se face bine placut
Stapanului a toata zidirea.
Dreptul
nu se teme de este defaimat si nu se tulbura ori se scarbeste de
orice i se va grai impotriva, ci zice: De s-ar ridica impotriva mea
tabara, nu se va infricosa inima mea; de s-ar scula asupra mea
razboi. Intru aceasta eu nadajduiesc. Una am cerut de la Domnul,
aceasta o voi cauta, ca sa locuiesc in casa Domnului in toate zilele
mele.
Zis-a
prea fericitul Petru Damaschin:
Ce
se cuvine a face celui biruit de orice patima? Unul ca acesta cu mare
sarguinta trebuie sa se impotriveasca patimii daca voieste sa scape
de muncile vesnice si de mania focului nestins, pentru ca sa se
invredniceasca de mila lui Dumnezeu. Sa vorbim de pilda despre patima
curviei. Daca cineva este ispitit de oarecare persoana, se cuvine
acestuia a se departa cu totul de acea fata, de vorbirea cu ea, de
petrecerea cu ea, de atingerea hainelor, ba si de mirosul ei. Ca in
toate acestea, de nu se va pazi omul, implineste patima si preacurvia
sa, facandu-se salas dracilor. Acesta e un lucru jalnic si vrednic de
nemangaiata plangere pentru intunecarea mintii ce-o aduce unora ca
acestia, ca nu-si aduc aminte de gandul care l-au cugetat atunci cand
au iesit din lumea cea desarta si au pornit in aceasta calatorie
duhovniceasca si vietuire ingereasca. Ei nu-si aduc aminte de osardia
ce-o aveau cand au intrat pe poarta manastirii in vremea venirii lor
in ea, ca nu-si aduc aminte de fagaduinta aceea pe care au dat-o la
primirea cinstitului si ingerescului chip. Caci pentru cei ce sunt
biruiti de aceasta patima dar se pocaiesc, nu numai ca se bucura
cetele ceresti, dar inca si domnul ii asteapta cu bratele deschise,
primindu-i si imbratisandu-i. Dar pe cei ce petrec in nebagare de
seama si nu se pocaiesc, ii asteapta pogorarea in prapastiile iadului
si viermii cei neadormiti. (Petru Damaschin)
Zis-a
si prea fericitul patriarh, sfantul Ioan Gura de Aur:
Omul
de va gresi si va pacatui inaintea lui Dumnezeu, iar mai pe urma,
caindu-se si ingretosandu-se de pacatele sale, le va parasi, incetand
a mai pacatui inaintea lui Dumnezeu si va incepe a se pocai cu multa
infricosare, flamanzire, sete, plangere si varsarea lacrimilor de
toate zilele, vestejindu-si trupul; unul ca acesta, nimic nu se va
folosi de ostenelile sale pana cand nu-si va spune si nu-si va
marturisi pacatele sale duhovnicescului sau parinte, ca sa ia de la
dansul dezlegare si iertare de pacatele sale. Pentru ca acestuia i
s-a dat putere de a lega, a dezlega si ierta pacatele oamenilor
precum zice Domnul: Intai marturiseste-ti toate pacatele tale si apoi
vei lua indreptare, iertare si usurare de sarcina cea grea a
pacatelor tale. Dar cel ce se numeste rautate straveche, vrajmasul
nostru diavolul, stiind ca prin supunere si marturisirea pacatelor la
parintele duhovnicesc, omul ia dezlegare si usurare, foarte se
sileste ca sa-l sminteasca si nicidecum sa nu-l lase nici macar cu
gandul sa cugete la marturisire. De aceea multi au iesit din aceasta
lume amagitoare fara marturisire, fara dezlegarea si iertarea lor,
pentru cele pacatuite, iar acesta e un lucru infricosator, jalnic si
vrednic de nemangaiata plangere. Caci din pricina acestei despartiri
fara randuiala si cu durere de lumea aceasta, nu-si castiga nici cat
de putina usurare de sarcina cea grea a pacatelor sale. (Ioan Gura de
Aur)
Cum
se cuvine calugarului celui ce este in afara de viata de obste, intru
luarea aminte a petrece precum cei de demult Parinti au petrecut.
(anonim)
Pentru
a te linisti, de se va putea, sa fie chilia ta intunecata, de este
ziua, cu perdea. De te sminteste cineva prin vedere, poti sa inchizi
ochii pentru a nu mai vedea nimic si in felul acesta sa-ti poti tine
gandul si mintea la cuvintele rugaciunii deasupra inimii. Cauta sa nu
umble mintea in vraistea gandurilor, sau, si mai mult, inima. Nu lua
aminte nicidecum sa te gandesti la ceva, caci chiar de-ar fi acel
lucru bun, nu este deloc asa. Mintea trebuie silita sa nu gandeasca
decat la Doamne Iisuse care esti pretutindeni si toate le plinesti.
Nici o nalucire, mica sau mare, lumina sau foc, glas, bubuit, chip
sau orice ar fi vazand sau auzind, sa nu crezi. Nu lua aminte la
unele ca acestea, de se vor intampla vreodata caci acestea sunt
pareri si minciuni. Socotesc intr-o oarecare masura din cercarea mea
ca am cunoscut acestea, dar am avut despre ele si cuvinte cu unele
persoane care au vazut naluciri mari in fata si le-au cercat cu
auzul. Caci cei ce se linistesc cu mintea si cu trupul, pana ce nu
vor trece prin aceste mincinoase pareri, nu pot veni nici la
adevarata buna sporire.
Unii
ca acestia sa nu se teama nici intr-un chip de spaima ce apare in
somn, ori de strigarea pe nume, iar in izbandiri de vise nicidecum sa
nu creada, sau sa ia aminte. Sa nu se gandeasca la ele cum au fost,
bune sau rele, ca din increderea in multe ca acestea, vine omul la
parere si se strica. Dar mi se pare, dupa cum spun Sfintii, ca este
de folos si spre spor ca trecand prin aceste pricini si intamplari,
de care nu te vei dumiri, sa ai povatuire si indreptare, ca fara
adevarata calauzire multi pier. Iar neavand de la cine sa le
descoperi, lasandu-te in mila lui Dumnezeu, tine-te de rugaciune
numai, fie ca dormi, fie ca esti treaz, fie ca mananci, fie ca bei,
fie ca faci oricare alt lucru, ca ea te va invata toate si-ti va fi
de folos, pana ce ai sa vezi.
Sileste-te
mai vartos la starea in picioare, noaptea la priveghere, ca prin
aceasta s-au dezbracat Parintii de omul cel vechi si au vazut pe
Dumnezeu. La priveghere adauga trezvia, iar de trezvie lipeste
rugaciunea lui Iisus, si dupa ce vei zabovi intru acest lucru, o vei
intelege pe aceasta si va gusta sufletul tau din pomul vietii.
Acestea insa nu le vei putea savarsi de nu te vei injuga cu pomenirea
mortii tale, in tot ceasul.
Am
vazut pe oarecari din cei ajunsi intru sporire, ca si in adunare de
frati, sau la vreme de nevoie si in oras se pot linisti. Iar in
singuratate si in liniste, mai mult se ajutoreaza decat in adunare,
pentru ca in adunare se pot pazi mai usor cei fara patimi si
puternici, dar nici acelora nu le e prea de folos, ci primesc aceasta
numai de se va intampla cu oarecare vestire de la Dumnezeu, pentru
vreo trebuinta a obstii. Insa maica acestora este strainatatea si
linistea, iar unele ca acestea nu sunt legate de loc, ci le poti afla
oriunde vei putea mai cu lesnire a implini acestea si a te ruga. Daca
te rogi, esti biserica adevarata, insa in singuratate sa nu sezi
singur fara insotitor ca sa nu patimesti iesire din minte, ci in doi
sau trei frati in asa zisa cale imparateasca. Deci fii si acolo de
obste, caci aceasta este calea marturisita si aleasa de Sfintii
Parinti. Cei ce petrec in aceasta randuiala au un staret povatuitor,
traind in doua trei chilii, avand biserica sub un acoperis si avant
totul de obste. Unii ca acestia au timpuri de adunare dupa voia celui
mai mare, rugaciunea, mancarea, imbracamintea, somnul si celelalte
lucruri de nevoie, cu povatuire si cu blagoslovenie. Astfel acestia
pot spori cu darul lui Dumnezeu, iar singur nu e lasat nimeni a
sedea, fie de departe sau aproape, caci primejdios foarte este a trai
unul despartit si de sine in toate. Acest fel de trai este smintitor
si pricinuitor de cadere cand in dreapta, cand in stanga, aducand
patimi sufletesti si trupesti, dupa cum am vazut si cum bine stiut
este celor cunoscatori. Sunt insa unii care sunt singuri, dar au o
incapere tot cate doi. Dar sunt si de aceia care, dupa ce au stat mai
inainte cate doi, acum se afla cate unul, in coliba, in pestera, ori
in vreo crapatura. Dar numai dupa ce s-au povatuit in obste cu
fratii, sau in pustie, viind la sporire cu sfatul si cu stiinta altor
cuviosi parinti, au indraznit si indraznesc acum a sedea singuri si a
se lupta cu patimile si cu dracii. Rar insa sunt aceia care s-au
lepadat de toata grija trupeasca si a lumii si ajungand la sporire,
si-au aruncat toata nadejdea catre Dumnezeu, pe care Il doresc.
Cei
ce sunt patimasi sa nu indrazneasca a se lupta deosebit, in
singuratate cu dracii, ca sunt ucisi de acestia. Se cade noua
neputinciosilor a ne sili la calea imparateasca, si unde ne va ajuta
locul, datori suntem a ne nevoi pentru mantuirea sufletului nostru.
Daca facem asa, fara cadere vom petrece ramasita vietii noastre, iar
cei ce doresc mangaierea cea de la Domnul, prea lesne o vor castiga.
A caruia sa fie slava in veci. Amin.
Sursa: Filocalia.ro
Sursa: Filocalia.ro