Imbuibarea - Infranarea.pdf
Lacomia intru cele ale mancarii determina in viata calugareasca toate caderile, rautatea si abaterea de la telul propus. Daca insa ajungi sa domini aceasta stapana, atunci oriunde te-ai gasi vei putea atinge nepatimire; de te va stapani insa aceasta tirana, oriunde, cu exceptia mormantului, te vei afla in primejdie!
Masa
dragostei risipeste ura si darurile curate inmoaie sufletul, dar masa
luata fara luare aminte care aluneca in lacomie este maica
indraznelii si astfel prin fereastra iubirii se strecoara lacomia
pantecelui.
Lacomia
este aceea care ne stimuleaza imaginatia dand nastere celor mai
fanteziste si mai inedite meniuri si care izvoraste gusturile cele
mai rafinate.
Robul
pantecelui socoteste cu ce mancaruri va sarbatori praznicul, pe cand
robul Domnului cu ce daruri se va imbogati.
Cand
sufletul nostru doreste felurite mancaruri, el urmeaza un instinct al
firii de aceea trebuie sa facem uz de toata abilitatea impotriva unei
asemenea preaviclene patimi. Daca nu vom proceda astfel ne vom trezi
intr-un foarte greu razboi si primejdia de a fi biruiti. Sa inlaturam
deci mancarurile care ingrasa, apoi cele care aprind simturile si
apoi cele care ne provoaca placere. De este cu putinta, da pantecelui
hrana care-l umple si este usor de mistuit pentru ca prin saturare
sa-i inlaturam pofta neastamparata iar prin mistuirea grabnica sa ne
eliberam de infierbantare ca de bici. Sa cercetam si mancarurile care
umfla pantecele si fac vanturi si vom afla ca acestea starnesc si
poftele.
In
inima lacomilor se misca visuri cu mancaruri iar in inima celor ce
plang, visuri de judecata si de chinuri.
Sa
cautam si vom afla ca lacomia pricinuieste toate caderile noastre.
Mintea
postitorului se roaga cu trezvie, cea a lacomului este plina de
chipuri (idoli) necurate. Saturarea seaca izvorul lacrimilor;
uscandu-se insa stomacul izvorasc apele plansului.
Cel
ce-si stramtoreaza pantecele isi smereste inima, insa cel ce-l
ingrijeste, se umfla de mandrie.
Asupreste-ti
pantecele si cu adevarat iti vei pune atunci lacat gurii, caci limba
se intareste mai vartos cand este starnita de multimea mancarurilor.
Burdufurile
moi se vor largi pentru a primi mai mult, lasa-le sa se usuce si
strangandu-se se vor micsora. Cel ce-si sileste stomacul sa cuprinda
mult si-l largeste, iar cel ce se lupta cu el il ingusteaza si astfel
vom ajunge postitori din fire.
Cand
te va birui stomacul domoleste-ti trupul prin osteneli si daca nu vei
putea din pricina slabiciunii, lupta-te prin priveghere.
Capetenia
diavolilor este Lucifer care a cazut, iar stapanul patimilor este
pantecele nesatul.
Sezand
la masa cu bucate adu-ti aminte de moarte si de judecata si de abia
asa vei putea impiedica putin patima. Band bautura, nu inceta sa-ti
aduci aminte de otetul si fierea Stapanului si atunci desigur vei
primi indemnuri spre infranare, pocainta sau spre smerenie.
Nu
te amagi: nu te vei izbavi de faraon si nu vei vedea Pastele de sus
de nu vei manca neincetat ierburile amare si azima, sila si greaua
patimire a postului. Iar azima este cugetul neumflat de mandrie.
Sa
se lipeasca de inima ta cuvantul celui ce zice: Cand ma tulburau
dracii m-am imbracat in sac si am smerit sufletul meu si rugaciunea
mea s-a lipit in sanul sufletului meu. (Ps. 34,12)
Este
nevoie de multa vitejie pentru a birui pofta stomacului; cel ce a pus
stapanire pe ea isi deschide drum spre eliberarea de patimi spre
neprihanirea cea deplina.
La
cei din lume radacina tuturor relelor este iubirea de arginti, iar la
calugari lacomia pantecelui.
Daca
lacomia pantecelui sta in aceea ca cel stapanit de ea se sileste pe
sine sa manance chiar satul fiind, infranarea consta cand chiar
flamand fiind, omul isi stapaneste firea sa vinovata.
Cat
despre poame, sa nu le ceri din propria vointa, dar de ti le vor da,
ia si mananca suspinand pentru osanda ce ti-o va aduce placerea
aceasta.
Ce
sa fac parinte cand patima nu se iveste inainte dar se strecoara in
vremea mancarii? Sa ma opresc de la mancare? Nu te opri ci lupta
impotriva gandului aducandu-ti aminte ca mancarea se va preface in
ceva urat mirositor si ca vom fi judecati ca unii ce ne-am saturat in
vreme ce altii flamanzesc sau se infraneaza cu desavarsire. De
inceteaza pofta, mananca dar osandeste-te tu insuti, iar de staruie
cheama numele lui Dumnezeu in ajutor si te va odihni de acest razboi.
De pune insa stapanire pe tine incat nu mai poti manca cu buna
randuiala, inceteaza sa mai mananci, iar de sunt unii care sed cu
tine la masa, ca sa nu bage ei de seama, ia cate putin. Daca-ti este
foame, implineste-ti trebuinta cu paine sau alta mancare de la care
nu ai razboi.
Care
este semnul lacomiei pantecelui? Cand vezi cugetul indulcindu-se la
gandul unei mancari si urmaresti sa o ai neaparat sau inaintea
tuturor, sa stii ca te stapaneste lacomia pantecelui. Ia aminte deci
la tine insuti si la tot ce-ti sta in putinta ca sa te silesti sa nu
iei cu graba din ea, ci cu buna randuiala si impinge mai vartos acea
mancare inaintea altora. Dar dupa cum am spus, nu trebuie sa incetezi
indata a manca, ci pazeste-te sa nu te repezi la mancare fara de
randuiala. Vorbind de lacomia pantecelui Parintii cer sa nu intinzi
mana la masa inaintea altuia caci acesta este un lucru necuviincios
si strain de buna randuiala. Un alt semn al lacomiei pantecelui este
a voi sa mananci inainte de ora randuita, lucru care nu trebuie
nicidecum facut decat doar din vreo pricina binecuvantata. Dar in
toate trebuie cerut ajutorul lui Dumnezeu si El ne va ajuta.
Ce
hrana sa-mi randuiesc zilnic? A-ti stabili hrana pentru fiecare zi in
chilie inseamna a te lasa prins de grija si de o nevoie fara rost.
Lasa-te calauzit de indrumarea lui Dumnezeu, caci zice: Cel ce umbla
drept, umbla cu incredere. (Proverbe 10,10)
Cat
priveste mancarurile, sa nu ne ingrijim prea mult de trup caci se
intampla ca aceasta sa fie uneori un razboi din partea dracilor ca sa
ne arunce in griji si astfel, staruind noi in ele, sa parasim
bunatatile ce ne sunt puse inainte.
Si
pentru ca ai spus ca suferi de slabiciunea trupului si ca nu poti
face nimic, fa dupa puterea ta ca sa tai din paine si din bautura
caci Dumnezeu a primit cei doi banuti ai vaduvei si s-a bucurat mai
mult decat toate darurile. Deprinde mai intai de toate neindraznirea
si te vei mantui.
Cand
nu mananci si nu bei cu risipa nici din placere, acestea nu-ti aduc
osanda nici nu sunt spre sminteala. Despre ele a spus Domnul ca nu-l
spurca pe om.
Mananca
taind cat poti placerea de la fapta aceasta, sau asteptand osanda
pentru ea.
Cat
despre mancare, sa-ti fie dieta cuviincioasa si cu frica lui Dumnezeu
si fi incredintat ca nu vei fi osandit. Aceasta consta in a nu lua
nimic cu pofta, ci orice ai afla, sa primesti cu stapanire de sine si
ramai flamand si nu satul dupa ce ai mancat.
Omul
sa ia seama ca folosind la nevoie vreo mancare placuta sa nu se lase
biruit de placere si chiar de se va intampla si aceasta, dupa ce a
trecut sa se ocarasca pe sine.
Actul
mancarii nu trebuie nicidecum sa ramana o fapta pur trupeasca, ci
trebuie sa fie un prilej de multumire a lui Dumnezeu si de alte
ganduri sau convorbiri folositoare. Mancarea este si un dar al lui
Dumnezeu, componentele ei fiind in fapt ratiuni plasticizate ca sa nu
mai vorbim de trup care e sustinut in viata lui de suflet si este la
randul lui o ratiune plasticizata impletita cu multe ratiuni
plasticizate si unita cu ratiunea sufletului. Trupul nu este
despartit de suflet, mancarurile nu sunt pregatite fara ratiune
omeneasca si nepotrivite cu ratiunea plasticizata a trupului, de
aceea ele au rostul sa intretina trupul si prin el, omul intreg.
Uneori
trupul e bolnav si de trebuie sa mananci si de doua, de trei si de
mai multe ori, sa nu fie intristat cugetul tau caci ostenelile
trupesti nu trebuie sa fie tinute si in timpuri de boala si de
slabiciune, ci trebuie lasate atunci mai slobod in anumite privinte,
ca sa se intareasca trupul din nou spre aceleasi osteneli ale
vietuirii. Iar in privinta infranarii de la anumite bucate, nu ne-a
oprit dumnezeiescul cuvant ca sa nu mancam ceva, ci a zis: Iata am
dat voua toate, ca pe legumele ierburilor, mancati-le nimic
cercetand, si: Nu cele ce intra in gura spurca pe om. Deci infranarea
de la anumite bucate e lucru ce
ramane la alegerea ta, ca o osteneala a sufletului. (Evagrie
Ponticul)
Cand
dracul pantecelui, luptand mult si adeseori nu izbuteste sa strice
infranarea intiparita, atunci impinge mintea la pofta nevointei celei
mai de pe urma, aducandu-i inainte si cele privitoare la Daniil,
viata lui saraca si semintele, si
aminteste si de viata altor oarecari pustnici care au trait totdeauna
asa, si sileste pe ascet sa se faca urmatorul acelora. Astfel,
urmarind infranarea fara masura, va pierde si pe cea masurata, de la
o vreme trupul nemaiputand-o pastra din pricina slabiciunii. Si asa
va ajunge sa binecuvinteze trupul si sa blesteme inima. Socot deci ca
e drept sa nu asculte acestia de acela si sa nu se retina de la
paine, untdelemn si apa. Caci aceasta randuiala au cercat-o fratii,
gasind-o foarte buna. Desigur aceasta sa nu o faca spre saturare si
sa o faca numai o data pe zi. M-as mira daca vreunul, saturandu-se cu
paine si cu apa, ar mai putea lua cununa nepatimirii. Iar nepatimire
numesc nu simpla oprire a pacatului cu fapta, caci aceasta se zice
infranare, ci aceea care taie din cugetare gandurile patimase, pe
care Sfantul Pavel a numit-o si taiere duhovniceasca imprejur a
iudeului ascuns. Iar daca se descurajeaza cineva auzind acestea,
sa-si aduca aminte de vasul alegerii, de Apostol, care a implinit
alergarea in foame si sete. Dar imita si vrajmasul adevarului, dracul
descurajarii, pe acest drac, punand in minte celui ce se infraneaza,
retragerea cea mai de pe urma, indemnându-l la ravna lui Ioan
Botezatorul si a incepatorului pustnicilor, Antonie, ca neputand
rabda acesta retragerea indelungata si neomeneasca, sa fuga cu
rusine, parasind locul, iar dracul sa se laude zicand: L-am biruit!
(Evagrie Ponticul)
Foarte
potrivit s-a adaugat apoi la cuvintele: pe piept si pe pantece,
cuvantul vei umbla. Caci placerea nu stapaneste asupra celor ce stau
pe loc si sunt linistiti, ci asupra celor ce sunt mereu in miscare si
plini de tulburare. Dar mai mult decat din acestea, pornirea spre
desfrau vine din lacomia pantecelui. Din acest motiv si firea, voind
sa arate apropierea acestor patimi, a numit organele de impreunare
cele de sub pantece, aratand inrudirea lor prin vecinatate. Caci daca
slabeste aceasta patima, slabeste din saracirea celei de deasupra,
iar daca se aprinde si se intarata, de acolo isi primeste puterea.
Dar lacomia pantecelui nu numai ca o hraneste si o alapteaza pe
aceasta, ci si alunga toate virtutile. Caci stapanind si tinand ea
puterea, cad si se nimicesc toate virtutile: infranarea, cumpatarea,
barbatia, rabdarea si toate celelalte. Aceasta a aratat-o Ieremia
acoperit, zicand ca mai marele bucatarilor din Babilon a daramat de
jur imprejur zidurile Ierusalimului, numind prin mai marele
bucatarilor patima lacomiei. Caci precum mai marele bucatarilor isi
da toata silinta sa slujeasca pantecele si nascoceste nenumarate
mestesuguri ca sa produca placeri, tot asa lacomia pantecelui pune in
miscare tot mestesugul ca sa serveasca placerii in vremea foamei; iar
felurimea mancarilor darama si surpa la pamant intaritura virtutilor.
De fapt mancarile gustoase si mestesugit drese se fac unelte de
daramare ale virtutii bine intarite, clatinand si daramand
statornicia si taria ei. Pe de alta parte, precum belsugul alunga
virtutile, tot asa putinatatea surpa intariturile pacatului. Caci asa
cum mai marele bucatarilor din Babilon a daramat zidurile
Ierusalimului, adica ale sufletului pasnic, tragandu-l cu mestesugul
bucatariei spre placerile trupului, tot asa painea de orz a
israelitilor, rostogolindu-se, a rasturnat corturile madianitilor.
Fiindca hrana saracacioasa, rostogolindu-se si inaintand mult,
risipeste patimile curviei. Caci madianitii poarta simbolul patimilor
curviei, fiindca ei sunt cei ce au dus desfranarile in Israil si au
amagit mare multime dintre tineri. Si foarte potrivit zice Scriptura
ca Madianitii aveau corturi, iar Ierusalimul zid, caci toate cele ce
inconjoara virtutea sunt intarite si sigure, iar cele ce sustin
pacatul sunt forma si cort, nedosebindu-se intru nimic de nalucire.
(Nil Ascetul)
Caci
vietuirea potrivit cu firea ne-a fost randuita aceeasi noua si
dobitoacelor, de catre Facator. Iata v-am dat voua, zice Dumnezeu
catre oameni, toata iarba campului, ca sa fie voua si dobitoacelor
spre mancare. Primind deci impreuna cu necuvantatoarele o hrana de
obste, dar stricand-o prin nascocirile noastre intr-una mai
desfatatoare, cum nu vom fi socotiti, cu drept cuvant, mai
necuvantatori decat acelea, daca dobitoacele raman intre hotarele
firii, neclintind nimic din cele randuite de Dumnezeu, iar noi,
oamenii cinstiti, cu ratiune, am iesit cu totul din vechea randuiala?
Caci care sunt fripturile dobitoacelor, care sunt nenumaratele
mestesuguri ale placintarilor si bucatarilor, care starnesc placerile
ticalosului de pantece? Oare nu iubesc acelea vechea simplitate,
mancand iarba si indestulandu-se cu ce se nimereste si folosindu-se
de apa raurilor, dar si de aceasta destul de rar? De aceea le sunt
putine si placerile de sub pantece, pentru ca nu-si aprind dorintele
cu nici o mancare grasa, incat nici nu stiu totdeauna de deosebirea
intre barbatus si femeiusca. Caci un singur timp al anului le
starneste aceasta simtire, cand legea firii le-a randuit impreunarea
pentru insamantarea aceleiasi specii, spre pastrarea neamului; in
cealalta vreme asa de mult se instraineaza, incat uita cu totul de o
astfel de dorinta. Dar oamenilor, pofta nesaturata dupa placerile
desfranate, odraslita din belsugul si felurimea mancarilor, le-a
semanat dorinte furioase, neingaduindu-le patima sa se linisteasca in
nici o vreme. (Nil Ascetul)
Subtiaza-ti
deci trupul tanar, o fiule, si ingrasa-ti sufletul nemuritor cu cele
spuse inainte, iar mintea innoieste-ti-o cu virtutile mai inainte
insirate, prin conlucrarea Duhului. Caci trupul tanar, ingrasat cu
felurite mancari si cu bautura de vin, e ca un porc gata de
junghiere. Sufletul lui e junghiat de aprinderea placerilor trupesti,
iar mintea lui e robita de fierberea poftelor rele, neputand sa se
impotriveasca placerilor trupului. Caci ingramadirea sangelui
pricinuieste imprastierea duhului. Mai ales bautura de vin nici sa
n-o miroasa tineretea, ca nu cumva prin focul indoit, nascut din
lucrarea patimii dinauntru si din bautura de vin, turnata din afara,
sa i se infierbante peste masura placerea trupului si sa alunge de la
sine placerea duhovniceasca a durerii nascuta din strapungerile
inimii si sa aduca in ea intunecare si impietrire. Ba de dragul
poftei duhovnicesti, tineretea nici la saturarea de apa sa nu se
gandeasca. Caci putinatatea apei ajuta foarte mult la sporirea
cumpatarii. Dupa ce vei proba aceasta cu lucrul, vei lua singur
incredintarea prin experienta. Caci acestea nu ti le randuim si
hotaram fiindca vrem sa-ti punem asupra un jug silnic, ci,
indemnandu-te si sfatuindu-te cu dragoste, ti le dam ca pe o
socotinta si cale buna de urmat spre sporirea in fecioria adevarata
si in cumpatarea deplina, lasand la sloboda ta alegere sa faci ce
vrei. (Marcu Ascetul)
Precum
trupul ingreunat de multimea mancarilor face mintea molaie si
greoaie, tot asa cand e slabit de prea multa infranare face partea
contemplativa a sufletului, posomorata si neiubitoare de cunostinta.
Deci mancarile trebuie sa se potriveasca cu starea trupului. Cand
trupul e sanatos, trebuie sa fie chinuit atat cat trebuie, iar cand e
slabit, sa fie ingrijit, dar cu masura. Caci cel ce se nevoieste nu
trebuie sa-si slabeasca trupul decat atata cat trebuie ca sa-i
inlesneasca lupta, ca prin ostenelile trupului si sufletul sa se
curateasca dupa cuviinta. (Diadoh al Foticeii)
Precum
pamantul udat cu masura face sa rasara cu cel mai mare spor samanta
curata semanata in el, dar inecat de multe ploi aduce numai spini si
maracini, asa si pamantul inimii, de vom folosi vinul cu masura, va
scoate la iveala, curate, semintele ei firesti, iar pe cele semanate
de Duhul Sfant in ea le va face sa rasara foarte infloritoare si cu
mult rod; dar de o vom scalda in multa bautura, va preface in spini
si maracini toate gandurile ei. (Diadoh al Foticeii)
Cand
mintea noastra inoata in valurile bauturii, nu numai ca vede in somn
cu patima chipurile zugravite de draci, ci isi plasmuieste si in sine
anumite vederi frumoase, imbratisand cu foc nalucirile sale, ca pe
niste amante. Caci infierbantandu-se madularele ce servesc la
impreunarea trupeasca de caldura vinului, mintea e silita sa-si
infatiseze vreo umbra placuta a patimii. Se cuvine deci ca,
folosindu-ne de dreapta masura, sa ne ferim de vatamarea ce vine din
lacomie. Caci daca nu s-a nascut in minte placerea, care sa o impinga
spre zugravirea pacatului, ea ramane intreaga lipsita de naluciri si,
ceea ce-i mai mult, neafemeiata. (Diadoh al Foticeii)
Cei
ce vor sa-si infraneze partile trupului care se umfla, nu trebuie sa
umble dupa bauturile drese, pe care mesterii acestei nascociri le
numesc aperitive, fiindca deschid drumul spre pantece belsugului de
mancari. Caci nu numai calitatea lor e vatamatoare pentru trupurile
celor ce se nevoiesc, ci si insasi amestecarea lor prosteasca raneste
foarte tare constiinta tematoare de Dumnezeu. Ce-i lipseste doar
vinului, ca sa fie muiata asprimea lui prin amestecarea cu felurite
dulcegarii? (Diadoh al Foticeii)
Domnul
nostru Iisus Hristos, invatatorul acestei sfintite vietuiri, a fost
adapat cu otet in vremea patimilor de catre cei ce slujeau poruncii
diavolesti, ca sa ne lase (imi pare mie) o pilda invederata despre
dispozitia ce trebuie sa o avem in timpul sfintitelor nevointe. Caci
nu trebuie sa se foloseasca, zice, de mancari si bauturi dulci cei ce
se lupta impotriva pacatului, ci sa rabde mai degraba, fara sovaire,
acreala si amaraciunea luptei. Dar s-a mai adaugat si isop in
buretele ocarii ca sa ni se arate deplin modul in care ne putem
curata. Caci acreala este proprie nevointelor, iar curatirea e
proprie desavarsirii. (Diadoh al Foticeii)
Sursa: Filocalia.ro