Nasterea Sf. Ioan Botezatorul.pdf |
„Si
tu, pruncule, prooroc al Celui Preainalt te vei chema, ca vei merge
inaintea Domnului, ca sa pregatesti caile Lui” (Luca I, 76).
Biserica
crestina praznuieste astazi nasterea Sfantului Ioan Botezatorul. El
se gaseste in ierarhia sfintilor pe treapta cea mai inalta, prin
cinstirea acordata chiar de Mantuitorul Hristos, cand, vorbind
ucenicilor sai despre Sfantul Ioan Botezatorul, care era inchis in
temnita de Irod Antipa, zice: „Adevar va spun, ca dintre cei
nascuti din femeie nu s-a sculat nici unul mai mare decat Ioan
Botezatorul” (Matei XI, 71).
Dupa
caderea primilor oameni, Dumnezeu, in purtarea Sa de grija pentru
mantuirea noastra, a vestit din timp in timp, prin proorocii Sai,
venirea in lume a Mantuitorului Hristos. Proorocirea lui Daniil, care
preciza si timpul intruparii lui Mesia, a facut ca la „plinirea
vremii" omenirea sa astepte cu nerabdare pe Mantuitorul. „Stim
ca va veni Hristos - zice femeia samarineanca - cand va veni ne va
spune toate lucrurile” (Ioan IV, 25). Irod intreaba pe arhierei si
carturari unde avea sa se nasca Hristos? Iar Magii din rasarituri
strabat departari mari pentru a gasi si a se inchina lui Mesia.
Ultimul act al pregatirii omenirii a fost trimiterea Sfantului Ioan,
ca inaintemergator si botezator al Mantuitorului nostru.
Minunata
este nasterea Sfantului Ioan Botezatorul pentru ca lucruri mari si
minunate s-au intamplat atunci. Mai intai, trebuie sa amintim ca in
afara de viata Mantuitorului si a Sfintei Fecioare Nascatoare de
Dumnezeu, nici o alta viata si venire in lume a altei persoane nu a
fost proorocita, fara numai a Sfantului Ioan, Proorocul si
Inaintemergatorul Domnului. Cu opt sute de ani inainte de nasterea
Sfantului Ioan, Proorocul Isaia, vorbind despre el, il numeşte:
„Glasul celui ce striga in pustie gatiti calea Domnului, drepte
faceti caile Lui" (Isaia XL, 3). Si Insusi Mantuitorul, vorbind
noroadelor despre Sfantul Ioan, citeaza din profetia lui Miheea, care
traise in urma cu 400 de ani: „El este acela despre care s-a scris:
Iata, eu trimit inaintea fetei Tale pe ingerul meu, care iti va
pregati calea inaintea Ta” (Matei XI, 11).
Istorisirea
nasterii Sfantului Ioan Botezatorul o gasim descrisa de Sfantul
Evanghelist Luca, acela care a istorisit si nasterea si copilaria
Mantuitorului Hristos, primind amanuntele chiar din gura Prea Sfintei
Nascatoare de Dumnezeu, care, cum spune evanghelistul, „pastra
toate cuvintele acestea in inima ei” (Luca II, 19). Nasterea
Sfantului Ioan a fost vestita de Arhanghelul Gavriil cu sase luni
inainte de a merge la Nazaret ca sa vesteasca Sfintei Fecioare ca va
naste pe Mantuitorul.
Batranul
preot Zaharia din ceata lui Avia era casatorit cu Elisabeta din
neamul lui Aaron si rudenie cu Sfanta Fecioara Maria. Amandoi erau
intristati pentru ca nu aveau copii. „Erau neprihaniti inaintea lui
Dumnezeu si pazeau fara pata toate poruncile si randuielile Domnului”
(Luca I, 6). Cand au cazut sortii sa tamaieze Zaharia in templul
Domnului si norodul era afara, i se arata ingerul Domnului, care-i
zise: „Nu te teme, Zaharia, fiindca rugaciunea ta a fost ascultata.
Sotia ta Elisabeta va naste un fiu, caruia ii vei pune numele Ioan.
El va fi pentru tine o pricina de bucurie si multi se vor bucura de
nasterea lui. El va fi mare inaintea Domnului. Nu va bea nici vin,
nici bautura ametitoare si se va umple de Duh Sfant inca din
pantecele maicii sale. El va intoarce pe multi din fiii lui Israel la
Domnul Dumnezeul lor” (Luca I, 13-15).
Zaharia preotul se indoieste
de adevarul celor vestite, din cauza batranetei si pentru ca
Elisabeta sotia lui era stearpa. Pentru aceasta neincredere este
pedepsit: „Eu sunt Gavriil care stau inaintea lui Dumnezeu si am
fost trimis sa-ti aduc aceasta veste buna si, iata, vei fi mut si nu
vei mai vorbi pana in ziua cand se vor intampla aceste lucruri,
pentru ca n-ai crezut cuvintelor mele care se vor implini la vremea
lor” (Luca I, 19).
Intr-adevar,
limba preotului Zaharia se dezleaga dupa noua luni, adica la nasterea
pruncului sau, mai precis, la taierea imprejur a opta zi, cand cerand
o tablita, scrise numele ce se va da pruncului: Ioan, va fi numele
lui. Dar pana atunci, un alt fapt minunat arata spusa ingerului ca
Ioan avea sa fie „plin de Duh Sfant inca din pantecele maicii
sale”, si anume: indata ce Sfanta Fecioara primi Bunavestire de la
acelasi Arhanghel Gavriil care o linisteste spre incredintare cu
cuvintele: „Iata si rudenia ta, Elisabeta a zamislit si ea un fiu
la batranete, ea careia i se zicea stearpa este acum in a sasea luna,
caci nimic nu este cu neputinta inaintea lui Dumnezeu” (Luca I,
36), a plecat spre Hebron unde locuia ruda sa Elisabeta.
Si istoriseste Sfanta Evanghelie ca, atunci cand a auzit Elisabeta inchinaciunea Mariei, a saltat pruncul cu mare bucurie in pantecele ei „Si s-a umplut de Duh Sfant Elisabeta si a strigat cu glas mare: „Binecuvantata esti tu intre femei si binecuvantat este rodul pantecelui tau si de unde mie cinstea aceasta ca sa vie la mine Maica Domnului meu, caci, iata, cand ajunse la urechile mele glasul inchinarii tale, mi-a saltat pruncul in pantece de bucurie” (Luca I, 41). Deci, Sfantul Ioan Botezatorul, in pantecele maicii sale fiind, recunoaste pe Mantuitorul, cel de curand intrupat in Sfanta Fecioara Nascatoare de Dumnezeu, iar Sfanta Elisabeta, fiind inspirata de Sfantul Duh, graieste oarecum: „Tu esti Maica Domnului, iar eu maica omului, tu Maica Stapanului, eu maica robului, tu Maica Imparatului, eu maica ostasului, tu Maica Datatorului legii, eu a implinitorului legii, de unde pentru mine atata cinste ca sa vii tu la mine?!”
Si istoriseste Sfanta Evanghelie ca, atunci cand a auzit Elisabeta inchinaciunea Mariei, a saltat pruncul cu mare bucurie in pantecele ei „Si s-a umplut de Duh Sfant Elisabeta si a strigat cu glas mare: „Binecuvantata esti tu intre femei si binecuvantat este rodul pantecelui tau si de unde mie cinstea aceasta ca sa vie la mine Maica Domnului meu, caci, iata, cand ajunse la urechile mele glasul inchinarii tale, mi-a saltat pruncul in pantece de bucurie” (Luca I, 41). Deci, Sfantul Ioan Botezatorul, in pantecele maicii sale fiind, recunoaste pe Mantuitorul, cel de curand intrupat in Sfanta Fecioara Nascatoare de Dumnezeu, iar Sfanta Elisabeta, fiind inspirata de Sfantul Duh, graieste oarecum: „Tu esti Maica Domnului, iar eu maica omului, tu Maica Stapanului, eu maica robului, tu Maica Imparatului, eu maica ostasului, tu Maica Datatorului legii, eu a implinitorului legii, de unde pentru mine atata cinste ca sa vii tu la mine?!”
Un
alt fapt minunat petrecut la nasterea Sfantului Ioan a fost, cum am
amintit in treacat, dezlegarea limbii tatalui sau, Zaharia, care, tot
sub insuflarea Duhului Sfant, prooroceste: „Si tu, pruncule, vei fi
chemat prooroc al Celui Preainalt. Caci vei merge inaintea Domnului
ca sa pregatesti caile Lui”. Si mai arata Sfantul Evanghelist
incheind istorisirea nasterii Sfantului Ioan, ca „pruncul crestea
si se intarea in duh. Si a stat in locuri pustii pana in ziua
aratarii lui inaintea lui Israel” (Luca I, 80).
Sfanta
Traditie arata ca atunci cand Irod a ucis pruncii, fiind amagit de
magi, Sfanta Elisabeta a fugit cu pruncul Ioan in pustie si, murind
ea dupa putina vreme, iar Zaharia fiind omorat din porunca lui Irod
in templu, Sfantul Ioan - pruncul a ramas in pustie, hranindu-se cu
lacuste si miere salbatica. La varsta majoratului, a iesit la
predica, si veneau la el noroade multe din Ierusalim, din Iudeea si
din toate imprejurimile Iordanului, care, marturisindu-si pacatele,
erau botezati in raul Iordanului (Matei III, 5-6). Din nasterea
minunata si viata plina de virtuti mari si de sfintenie a Sfantului
Prooroc si Inaintemergator Ioan, se cuvine sa luam invataturi pentru
viata noastra, cum zice Sfantul Apostol Pavel despre sfinti, ca
„privind la felul cum si-au savarsit viata, sa le urmati credinta”
(Evrei XIII, 7). Fie-ne pilda de urmat: caracterul sau neinfrant si
viata traita in modestie si adanca smerenie. Vorbind despre aceasta,
Mantuitorul spunea noroadelor: „Ce ati iesit sa vedeti in pustie, o
trestie clatinata de vant, un om imbracat in haine moi? Aceia sunt in
casele imparatilor. Un prooroc? Iata mai mult decat un prooroc”
(Matei XI, 7-10).
Sfantul
Ioan Botezatorul se hranea putin si se imbraca intr-o haina de par de
camilă si era incins cu o curea. Viata ascetica si sfanta i-a dus
vestea pana departe si veneau noroadele la el, unii socotindu-l
Mesia. El insa nu-si atribuia ce nu avea si nu se lauda nici cu ce
era. Unei delegatii de preoti si leviti, trimisa sa-l intrebe cine
este, ii răspunde: „Nu sunt eu Hristosul!” Si l-a intrebat:
„Esti Ilie?” Si a raspuns: „Nu!”, „Esti proorocul?”,
„Nu!”, „Dar cine esti?”, „Eu sunt glasul celui ce striga in
pustie, neteziti caile Domnului, cum a zis Isaia Proorocul” (Ioan
I, 19-23).
Nu
se socotea nici prooroc si nici macar om, el era un glas care striga
in pustie si pregatea calea Domnului. „Eu botez cu apa, dar in
mijlocul vostru este unul pe care voi nu-L cunoasteti, acela va va
boteza cu Duh Sfant, acela vine dupa Mine si este inaintea mea, si eu
nu sunt vrednic sa-I dezleg cureaua incaltamintelor Lui” (Ioan I,
26-27). Iata smerenia Sfantului Ioan. Dar el mustra faradelegile
oamenilor si pe toti ii cheama la pocainta: „Pocaiti-va, ca s-a
apropiat imparatia cerurilor”. Carturarilor si fariseilor le
striga: „Pui de vipere, cine v-a invatat sa fugiti de mania
viitoare? Faceti roade vrednice de pocainta; sa nu credeti ca puteti
zice in voi: avem tata pe Avraam, ca va spun: Dumnezeu si din
pietrele acestea poate sa ridice pe fiii lui Avraam” (Matei III,
7-10).
Cuvantul
sau mustrator nu cruta nici pe regele incestuos Irod, care traia cu
cumnata sa si caruia, din inchisoarea unde il aruncase, Sfantul Ioan
ii striga: „Nu ti se cade sa ai pe sotia fratelui tau!” Dupa cum
stiti, aceasta tarie de caracter ii aduse si martiriul prin taierea
capului. Pentru virtutile lui mari, s-a invrednicit sa spuna despre
el Mantuitorul ca este mai mult decat un prooroc si ca „din cei
nascuti din femei, nu este nici unul mai mare decat Ioan
Botezatorul.” Tot pentru aceasta, el se invredniceste a boteza pe
Mantuitorul Hristos in Iordan si a fi martor ocular al aratarii Prea
Sfintei Treimi.
Predica
si invataturile Sfantului Ioan Botezatorul pot servi si astazi spre
indrumarea noastra. Exemplul virtutilor Sfantului Ioan Botezatorul,
viata si predica lui despre pocainta sa infranga egoismul, trufia,
luxul, lingusirea si alte patimi si obiceiuri care injosesc firea
noastra. Facand roade vrednice de pocainta, vom dobandi imparatia
cereasca, pentru rugaciunile Prea Curatei Maici si ale Sfantului Ioan
Botezatorul si Inaintemergatorul Domnului. Amin.
Sursa:
crestinortodox.ro
Preot
Octavian Popescu
Glasul Bisericii nr. 5-6, 1967
Glasul Bisericii nr. 5-6, 1967