Intoarcerea la Dumnezeu.pdf |
Bunul
Dumnezeu a facut pe ingeri, dar unii dintre ei, prin mandria lor, au
devenit diavoli. Dupa aceea Dumnezeu a plasmuit pe om, ca sa
completeze cazuta tagma ingereasca, si a lasat si pe diavoli liberi
pana la un punct si pana la o vreme, ca sa ne ajute prin rautatea
lor, adica sa dam examene pe pamant si sa trecem in viata cereasca
cea vesnica. Cat timp traieste omul are dreptul sa dea examene
duhovnicesti. Examinare, dupa nu exista.
Asadar,
sa ne nevoim, sa luam fie si numai nota de trecere duhovniceasca asa
fel ca sa intram in rai. Amin.
Cel ce se nevoieste duhovniceste razboieste pe vrajmasul diavol si firesc este sa fie si luptat de acela. Omul care va birui pe vrajmasul, va fi incununat de Hristos.
Cel ce se nevoieste duhovniceste razboieste pe vrajmasul diavol si firesc este sa fie si luptat de acela. Omul care va birui pe vrajmasul, va fi incununat de Hristos.
Experienta
se dobandeste din focurile diavolilor pe care le primeste ostasul lui
Hristos in lupta duhovniceasca, inainte ca vrajmasul sa inceapa
lupta, incepe bombardarea cu ganduri. Rugaciunea lui Iisus este arma
cea mai grea impotriva gandurilor vrajmaaului.
Sporirea
duhovniceasca a nevoitorului nu va depinde de bunatatea parintelui
duhovnicesc, ci de gandurile bune ale ucenicului.
Ucenicul
care primeste gand viclean impotriva staretului sau si isi pierde
increderea in el cade singur, precum se prabuseste cupola cand se ia
caramida centrala, cheia.
Ca
sa se curateasca mintea si inima trebuie ca omul sa nu primeasca
ganduri viclene, si nici el sa nu gandeasca in mod viclean. Ci sa
lucreze simplu si smerit si sa se nevoiasca cu marime de
suflet.
Randurile curate au mai mare putere duhovniceasca decat toata asceza, postul, privegherea, etc, pentru cei ce se nevoiesc sa isi pazeasca curatia lor sufleteasca si trupeasca.
Randurile curate au mai mare putere duhovniceasca decat toata asceza, postul, privegherea, etc, pentru cei ce se nevoiesc sa isi pazeasca curatia lor sufleteasca si trupeasca.
Razboiul
trupesc firesc se retrage cu postul, privegherea, rugaciunea, cand nu
exista mandrie.
Atunci
cand gandul viclean impreuna lucreaza cu omul vechi trupesc face
indoit rau in suflet. Precum cand diavolul impreuna - lucreaza cu
omul face indoit rau in lume.
Gandurile
de hula sunt toate ale diavolului si nu ale omului.
Cu
gandurile de hula diavolul chinuieste de obicei pe oamenii sensibili,
ca sa-i mahneasca si sa-i aduca la deznadejde.
Gandurile
de hula sunt ca avioanele ce ne deranjeaza cu zgomotul lor, fara sa
vrem, dar nici nu le putem impiedica. Cea mai grea arma antiaeriana
este psalmodia, pentru ca este si rugaciune la Hristos, dar si
dispretuire a diavolului.
La
inceputul vietii sale duhovnicesti nevoitorul alunga gandurile rele
cu studiul duhovnicesc, cu rugaciunea neincetata si prin nevointa cu
marime de suflet. Dupa aceea vin numai ganduri bune. Mai tarziu se
opresc si gandurile bune si nevoitorul simte o golire, dupa care vine
iluminarea dumnezeiasca in om.
Pe
cel viclean il cunoaşte omul lui Dumnezeu, in timp ce pe gandurile
cele bune ale oamenilor vicleanul nu le cunoaste.
Cea
mai mare boala a epocii noastre o aduc gandurile desarte ale
oamenilor mireni, care aduc nelinistea. Vindecarea o da numai Hristos
prin pacea sufleteasca impreuna cu vesnicia, numai omul sa se
pocaiasca si sa se intoarca la Hristos.
Cel
mai mare pacatos are si mult material pentru smerenie; iar multa
smerenie atrage harul dumnezeiesc, numai omul sa evite in continuare
prilejurile, cauzele pacatului, ca sa pastreze harul.
Pustia
ajuta mult la stergerea patimilor sufletesti deoarece in pustiul
sterp pirul dispare, iar in mlastina se face ca stuful.
Nu
va minunati de cei ce se apropie de luna, ci de cei se departeaza de
duhul lumesc si se apropie de Dumnezeu veselindu-se.
Omul
care se indeparteaza de Dumnezeu nu afla odihna sufleteasca nici in
viata aceasta vremelnica, dar nici in cea vesnica. Deoarece cel ce nu
crede in Dumnezeu si in viata viitoare, cea vesnica ramane nemangaiat
si in aceasta viata, si isi osandeste astfel sufletul pentru
vesnicie.
Cu
cat oamenii resping viata cea fireasca, simpla, si inainteaza spre
lux, se mareste nelinistea omeneasca. Si cu cat inainteaza in
politetea lumeasca, cu atat se pierde simplitatea, bucuria si
zambetul firesc al omului.
Dumnezeu
este Mintea cea nesfarsita si omul se inrudeste cu Dumnezeu prin
minte si prin minte se apropie de El. Dumnezeu este Dragostea cea
nesfarsita si prin inima curata omul il traieste pe Dumnezeu.
Dumnezeu este simplu si omul prin simplitate crede, se nevoieste
smerit si cu marime de suflet si traieste tainele lui Dumnezeu.
Anii
trec, oamenii imbatranesc. Nu stati la rascruce. Alegeti o cruce
potrivita cu marimea voastra de suflet si apucati-o pe un drum din
cele doua ale Bisericii noastre si urmati-L pe Hristos in Rastignire,
daca vreti sa va bucurati de inviere.
Crucile
omenesti sunt niste cruciulite ce ne ajuta la mantuirea sufletului
nostru. In timp ce a lui Hristos a fost foarte grea, deoarece pentru
Sine n-a intrebuintat puterea Sa dumnezeiasca.
Cel
mai bun medicament in orice incercare a noastra este incercarea cea
mare prin care au trecut semenii nostri, numai sa o aducem in mintea
noastra.
Iisus
este dulce si cine isi aduce amaraciunea durerii sale la Hristos,
amaraciunea i se preface in sirop dulce.
Vrei
ca rugaciunea ta sa se faca din inima si sa fie bine primita de
Dumnezeu? Fa durerea semenului tau a ta. Chiar si numai un suspin din
inima pentru aproapele tau aduce rezultate minunate. Vestirea
dumnezeiasca a rugaciunii bine primite este mangaierea dumnezeiasca
ce o simte omul dupa acea rugaciune.
Rugaciunea linistita de noapte ajuta mult cu tihna ei si este mai eficace si pentru sporirea noastra duhovniceasca, precum si ploaia de noapte linistita ajuta mult la dezvoltarea plantelor.
Rugaciunea linistita de noapte ajuta mult cu tihna ei si este mai eficace si pentru sporirea noastra duhovniceasca, precum si ploaia de noapte linistita ajuta mult la dezvoltarea plantelor.
Mult
ajuta trupului somnul de dupa apusul soarelui. Dar si privegherea de
dupa apusul soarelui mult ajuta sufletul prin rugaciunea cu trezvie.
Trageti
mereu de ata metaniilor pana ce se vor dezgheta uleiurile
duhovnicesti ca sa poata porni masina duhovniceasca si inima sa
lucreze singura rugaciunea.
Potrivit
cu jertfa si rugaciunea ce o face omul pentru sine sau pentru semenul
sau, va primi si ajutorul dumnezeiesc.
Increderea in Dumnezeu pentru cele ce nu se fac omeneste este o neincetata rugaciune tainica avand rezultate minunate.
Increderea in Dumnezeu pentru cele ce nu se fac omeneste este o neincetata rugaciune tainica avand rezultate minunate.
Cel
ce se increde in Dumnezeu seamana slavoslovie si aduna bucuria
dumnezeiasca si binecuvantarea vesnica. Cel ce seamana ticalosie
secera ticalosie si inmagazineaza neliniste (stres).
Viata
cea dulce nu o simt cei ce se bucura de ea in chip lumesc, ci cei ce
traiesc duhovniceste si primesc si cele amare cu bucurie, ca buruieni
tamaduitoare pentru sanatatea sufletului si se hranesc numai pentru
intretinerea trupului.
Daca
flamanzeste aproapele tau, da-i hrana ta. Daca nu exista om flamand,
da hrana ta animalelor flamande, pentru ca te vei folosi sufleteste
din post pentru rai; in timp ce sarmanele animale nu au rai; au insa
si binele ca nu au nici iad.
Bucuria
ce o simte omul cand primeste binecuvantare materiala este bucurie
omeneasca. In timp ce bucuria ce o simte omul cand da, este
dumnezeiasca. Cea dumnezeiasca vine prin a da.
Schimbarea
duhovniceasca pe care o primeste sufletul impreuna cu veselia inimii
chiar si printr-o mica milostenie sau facere de bine fata de semenul
nostru, nu o poate da nici cel mai mare cardiolog, chiar daca ii vei
da un sac de dolari.
Cel
ce se osteneste pentru aproapele sau din dragoste curata se odihneste
prin osteneala. in timp ce acela care se iubeste pe sine si
trandaveste se oboseste si cand sta.
Omul
ravnitor in orice fel de viata s-ar afla, fie monah, fie mirean, va
spori duhovniceste pentru ca va lucra cu marime de suflet. In timp ce
omul care nu cultiva marimea de suflet, ce i-a daruit-o Dumnezeu,
fara sporire va fi si intr-o viata si in cealalta.
Sarmanele
animale sunt mai bune in maniere decat oamenii nesimtitori, deoarece
fiind cumparate si de cei milosi si de cei nemilostivi se supun fara
deosebire, lucreaza din greu si rabda fara murmur si fara de nici o
plata. Prin urmare ele se intrec in neagoniseala, in rabdare si in
ascultare.
Mai
mare este dragostea omului care ridica smerit greseala aproapelui lui
decat a aceluia ce ridica traista cea grea a impreuna - calatorului
sau.
Primeste
nedreptatea ca binecuvantare mare, pentru ca din asta iti
invistieresti binecuvantare cereasca. Insa nu urmari anume sa te
nedreptateasca, pentru ca asta ascunde o rautate politicoasa.
Cand esti nedreptatit sa nu spui: Sa-i rasplateasca Dumnezeu!", pentru ca atunci te blestemi singur cu politete.
Pe omul care iti cere iertare sincera cand a gresit, sa-l ierti cu bunatate de fiecare data cand greseste si sa-l iubesti si de aproape. Iar pe cel viclean, ce iti cere chipurile iertare, ca sa-si faca treaba lui si mereu sa te incurce in treburile lui, care vatama sufleteste si pe alti oameni, iarta-l de saptezeci de ori cate sapte si in continuare sa-l iubesti de departe si sa te rogi pentru el.
Cand esti nedreptatit sa nu spui: Sa-i rasplateasca Dumnezeu!", pentru ca atunci te blestemi singur cu politete.
Pe omul care iti cere iertare sincera cand a gresit, sa-l ierti cu bunatate de fiecare data cand greseste si sa-l iubesti si de aproape. Iar pe cel viclean, ce iti cere chipurile iertare, ca sa-si faca treaba lui si mereu sa te incurce in treburile lui, care vatama sufleteste si pe alti oameni, iarta-l de saptezeci de ori cate sapte si in continuare sa-l iubesti de departe si sa te rogi pentru el.
Primeste
nedreptatea cu bucurie, atunci cand nu te vatama sufleteste. Cu cat
omul este mai duhovnicesc cu atat mai putine drepturi are in viata
aceasta, deoarece drepturile celui drept le pazeste Hristos in viata
cea vesnica.
Cu
cat se osteneste trupul pentru Hristos, cu atat mai mult se veseleste
si sufletul alaturi de El, si prinosul omului fata de semenii sai
este mai eficace, deoarece atunci este duhovnicesc (prinosul).
Omul
milos se pune in locul celui indurerat, se roaga, mangaie, dar si el
este rasplatit de Hristos cu mangaiere dumnezeiasca potrivit cu
durerea lui. In timp ce acel nemilostiv, ce urmareste locul
celuilalt, cand il ia in stapanire, ia in stapanire si stresul
(nelinistea) si traieste o parte de iad inca din aceasta viata.
Inlauntrul
dragostei fata de aproapele nostru se ascunde dragostea noastra cea
multa fata de Hristos. Inlauntrul evlaviei noastre fata de Maica
Domnului si fata de Sfinti se ascunde iarasi multa noastra evlavie
fata de Hristos - de Dumnezeu in Treime.
Sfintii
Ingeri slavoslovesc neincetat pe Dumnezeu cu evlavie intraripata:
“Sfant, Sfant ...”
Pentru
ca omul sa zboare ingereste, trebuie sa lepede toate patimile sale
sufletesti si lucrurile sale materiale la saraci, deoarece acolo unde
este bogatie materiala este saracie duhovniceasca.
De
omul sarac chiar si talharul se milostiveste si-l miluieste, in timp
ce pe cel bogat talharul il face neagonisitor intr-un chip neplacut.
Bine este ca omul sa se faca neagonisitor singur, potrivit Sfintei
Evanghelii a lui Hristos, ca sa mosteneasca imparatia Lui cea
cereasca.
Deoarece
viata cereasca a oamenilor va fi ingereasca, unii tineri mari la
suflet o incep inca din aceasta viata, facandu-se monahi si traind in
feciorie, neagoniseala si ascultare.
Una
este Schima ingereasca a monahilor si monahiilor. Nu este parte
barbateasca si parte femeiasca (Galateni, 111,28).
Pentru
a se dezvolta in inima noastra cugetul monahicesc trebuie ca intai sa
moara cugetul nostru lumesc si sa se faca pamant roditor. Iar ca sa
moara patimile trebuie sa te gandesti la moarte, la judecata si sa
patimesti si tu cu msrime de suflet pentru Hristos, Care multe a
suferit, pana la moarte, ca sa ne slobozeasca.
Bine
este ca monahul sa moara la metania sa, dar in metanoia (pocainta).
Cine
cunoaste marea vrednicie a Schimei ingeresti, nu urmareste alte
vrednicii. Daca te faci un monah bun, te vei bucura ingereste si pe
pamant si in cer. Altfel te vor batjocori oamenii lumesti si se vor
mahni ingerii.
Monahul
care traieste lumeste este chinuit si nefericit in viata sa. Va fi
greu si pentru Hristos: cu cine sa-l randuiasca in cealalta viata, cu
monahii sau cu mirenii?
Monahul
este lumina, far pe stanci, un felinar pentru lume.
Cand
monahul nu vede oameni pentru Hristos, atunci vede multi oameni si
ajuta eficient cu rugaciunea in lucruri ce nu se fac omeneste.
Monahii
sunt telegrafistii Bisericii noastre si din pricina aceasta se
departeaza de zgomotele lumesti, ca sa aiba legatură buna cu
Hristos, prin rugaciune, si astfel sa ajute.
Daca
monahul se compara pe sine cu mirenii in chip mandru va cadea, va
deveni mirean. Daca cere cu smerenie mila lui Dumnezeu si se
nevoieste, vazandu-i pe toti ceilalti oameni buni si sfinti, atunci
urmeaza pe sfinti.
Pentru
ca sufletul sa invie duhovniceste trebuie ca omul sa se rastigneasca,
sa-i moara patimile cele sufletesti, mai ales iubirea de sine, fiica
cea razvratita a mandriei, care impiedica harul dumnezeiesc si
urateste chipul omului.
Pentru
ca monahul sa sporeasca duhovniceste trebuie sa lase logica, sa se
smereasca si sa lucreze cu inima. Iar ca sa sporeasca monahia,
trebuie sa lase invidia, etc, sa se imbarbateze duhovniceste si
logica, sa-i mearga inainte ca sa-i infraneze inima.
Nu
consideraţi timp pierdut lucrarea duhovniceasca pentru voi insiva,
caci aceasta este o conditie duhovniceasca pentru voi, iar pentru
semenii vostri un ajutor eficient.
Atentie,
nu va faceti nume bun, pentru ca numele vostru va deveni dupa aceea
cel mai mare vrajmas al linistii voastre. Mai mare atentie trebuie ca
monahul sa nu isi scoata nume bun din viata lui duhovniceasca atenta,
deoarece isi pierde ostenelile prin laudele omenesti. In timp ce
dintr-o viata neatenta, cel ce se pocaieste isi plateste si ceva
pacate, deoarece a decazut in ochii oamenilor.
Binele
facut de om se pierde cand il face cunoscut si acela se mandreste; se
osteneste in zadar si se osandeste.
Monahii ce se ocupa mereu cu zidiri de prisos si lucrari lumesti, se vede ca sunt pamantesti, caramida
Monahii ce se ocupa mereu cu zidiri de prisos si lucrari lumesti, se vede ca sunt pamantesti, caramida
-
lut, si deloc minte dumnezeiasca.
Cladirile
simple si obiectele smerite transpun ganditor pe monahi in pesteri si
in sihastriile simple ale Sfintilor Parintilor nostri, si astfel se
folosesc duhovniceste. In timp ce acelea lumesti aduc aminte de lume
si fac pe monahi lumesti cu sufletul.
Sfintii
Atoniti au fost oameni ca si noi. Si Athosul a fost munte salbatec,
ca si ceilalti munti. Dar nevoindu-se Parintii nostri cu marime de
suflet s-au sfintit si ei, au sfintit si muntele, numindu-se Sfantul
Munte, iar noi acum ne umflam in pene ca suntem aghioriti.
Sfintii
nostri Parinti au sfintit pustia, au facut-o petrecere duhovniceasca;
iar noi, din pacate, am facut-o petrecere lumeasca.
Orice
randuiala lumeasca in monahism este si o mare neoranduiala
duhovniceasca.
Frate,
sa nu doresti sa adaptezi pustia cea linistita la sinea ta lumeasca
nelinistita, ci respecta pustia, ca sa te ajute cu linistea ei, ca sa
te pustiesti de patimile tale si sa fii daruit cu har de Hristos.
Daca
vrei sa te faci sihastru si sa ramai in liniste, dobandeste mai intai
linistea ta launtrica in nelinistea dinafara prin ganduri bune.
Incepatorul
care se desparte de obste ca sa se faca sihastru se aseamana cu
smochina necoapta ce se rupe din smochin, care inca picura lapte.
Aceasta dovedeste ca inca are nevoie de lapte.
Odinioara,
cand Marii Batrani erau mai multi, dobandeau si tinerii sporire
duhovniceasca. In vremea noastra, cand cei mai multi suntem numai
batrani, ce sa faca tinerii?
Odinioara,
Parintii nostri aveau duh de nevointa. Posteau mult si preferau
fierturile, de aceea dobandeau sfintenie si sanatate trupeasca. In
vremea noastra, cand fugim de nevointa si fierturi, am devenit noi
fierturi. Chiar si gaina, daca si-ar fi aruncat grasimea ei, ar fi
zburat si n-ar fi prins-o uliul.
O
traista daca duce cineva se intreaba cand o va lasa jos. Dar cum sa
poata cara continuu o greutate de prisos, care se adauga prin lacomie
si vatama si sanatatea!
Omul
nevoitor isi vede trupul sau scheletic ca pe prietenul sufletului
lui, care-l ajuta la sfintirea lui. In timp ce acela bine hranit isi
face trupul vrajmas al sufletului sau, care il lupta. Si atunci cel
viclean cauta prilejul sa-l bombardeze cu ganduri necurate.
Dupa
post, painea este dulce. Dupa priveghere si somnul este dulce. Iar
dupa osteneala si piatra cea vartoasa ne odihneste mai bine decat
fotoliul.
Cu
cat se departeaza cineva de omeneasca mangaiere,cu atat se apropie de
el cea dumnezeiasca.
Daca
oamenii ar fi trait simplu, evangheliceste, aproape de Hristos, s-ar
fi indulcit duhovniceste de Hristos si nu i-ar fi inecat stresul
lumesc, incat sa se amarasca cu psiho - medicamente si sa devina
netrebnici.
Deoarece comoditatile lumesti au depasit limitele lor, s-au facut impiedicari. Sau inmultit masinile, s-a marit si ispita, l-au facut si pe om masina, iar acum masinile si fiarele comanda si pe om, de aceea şi inimile oamenilor au devenit de fier.
Deoarece comoditatile lumesti au depasit limitele lor, s-au facut impiedicari. Sau inmultit masinile, s-a marit si ispita, l-au facut si pe om masina, iar acum masinile si fiarele comanda si pe om, de aceea şi inimile oamenilor au devenit de fier.
Evolutia
lumeasca impreuna cu libertatea pacatoasa au adus aceasta sclavie
duhovniceasca.
Supunerea
duhovniceasca la voia lui Dumnezeu este libertatea sufleteasca, si
inaintarea duhovniceasca are siguranta dumnezeiasca.
Parintele
duhovnicesc poarta raspunderea potrivit cu supunerea ucenicului.
Incepatorul
este ca o caseta goala; raspunderea se va cere de la Staret.
Supunere
nu este ca ucenicul sa se supuna la exterior, ci cu bucurie sa fie
supus cugetul lui la duhul Staretului lui.
Cel
ce isi face voia sa, alunga voia lui Dumnezeu si impiedica harul
dumnezeiesc.
Omul
smerit primeste iluminarea dumnezeiasca deoarece nu are voie si
iubire de sine. Si deoarece primeste si sfaturile cu smerenie, se
face si filosof.
Ca
sa se supuna cineva fata de altul, trebuie sa o faca sau din evlavie,
sau din frica. Supunerea din evlavie este duhovniceasca, iar cea din
frica este disciplina militara.
Daca
nu se va indrepta fiecare dintre noi, ca sa se inmulteasca binele,
cum sa poata stapani binele in chip bun?
Nu
va siliti in mod egoist pe voi insiva mai presus de puterile voastre,
caci va pricinuiţi stres. Hristos este Parinte iubitor si nu tiran.
Nevointa noastra cu marime de suflet bucura pe Hristos.
Daca
nu ne putem nevoi mult, sau deloc, cel putin sa recunoastem asta cu
smerenie si sa cerem mila lui Dumnezeu. Daca aceasta smerita
marturisire nu ne-ar fi ajutat, Hristos nu ne-ar fi cerut-o.
Ca
sa auda cineva solia dumnezeiasca a Cuvantului lui Dumnezeu si ca sa
se schimbe, trebuie ca el insusi sa-si puna butonul sau la aceeasi
frecventa pe care transmite Hristos prin Sfanta Sa Evanghelie, si sa
puna in lucrare cu evlavie poruncile Sale dumnezeiesti.
Altceva
este evlavia si altceva este pietatea - precum evlavia ortodoxa
rasariteana difera de pietatea apuseana europeana. Evlavia are harul
dumnezeiesc, pietatea are minte omeneasca.
In
epoca noastra, in care exista aceasta zapaceala a mintii, am lasat
cartile Sfintilor Parinti si am pus mana pe reviste, care mai mult
zapacesc. Am lasat si Sfanta Evanghelie, cei mai multi, si ne repezim
sa apucam Pidalionul, experimentati si fara experienta, de aceea
Sfintitul Vas, Biserica noastra, este luptat de valuri.
Bine
este sa citesti carti duhovnicesti, dar mai bine este sa le pui in
lucrare, sa traiesti duhovniceste.
Om
corect nu este acela care spune cuvinte corecte, ci cel ce traieste
corect, evangheliceste.
Odinioara
oamenii aveau scumpatate in viata lor, sinceritate, cinste, etc, iar
lucrurile materiale erau atunci ieftine. Acum, din pacate, in anii
nostri a fugit de la noi, oamenii, scumpatatea si s-au scumpit
lucrurile materiale.
Mai
inainte, la fiecare lucrare a lor, crestinii isi faceau mai intai
semnul Crucii, iar in problemele serioase faceau multa rugaciune. In
epoca noastra insa, din pacate, cei mai multi dintre noi nu numai ca
nu ne rugam in problemele serioase, dar nici nu ne gandim, si astfel
platesc si ceilalti necugetarile noastre.
Orice gand bun ce vine in mintea omeneasca este de sus, de la Dumnezeu. Numai ceea ce coboara din nasul nostru cand avem guturai este al nostru.
Orice gand bun ce vine in mintea omeneasca este de sus, de la Dumnezeu. Numai ceea ce coboara din nasul nostru cand avem guturai este al nostru.
Fie
oglinda, fie capac de conserva de ar fi cineva, nu straluceste daca
nu cad razele solare pe el.
Nu va mahniti daca aveti defecte din nastere, nici nu va umflati in pene pentru virtutile mostenite, deoarece Dumnezeu va lua in consideratie doar lucrarea pe care omul o va savarsi asupra omului sau celui vechi.
Nu va mahniti daca aveti defecte din nastere, nici nu va umflati in pene pentru virtutile mostenite, deoarece Dumnezeu va lua in consideratie doar lucrarea pe care omul o va savarsi asupra omului sau celui vechi.
Daca
caracterul de prunc ajuta pentru sporirea duhovniceasca, cel manios
ajuta mai mult, numai ca aceasta putere a maniei sa fie intoarsa
impotriva raului, a patimilor sufletesti.
Precum
la icoana sculptata este de lucru neincetat cand se lucreaza la ea cu
lupa, asa si sufletul omului are de lucru mereu, cu cat se curata
ochii sai sufletesti si devin telescoape.
Daca
vreodata nu afli om sa te oglindesti duhovniceste, departeaza-te
putin de chilia ta si vezi-te de acolo ca pe o a doua persoana si vei
afla multe greseli.
Daca
omul nu-si cunoaste pe omul sau cel vechi, ca sa se smereasca in mod
firesc, smerenia nu poate deveni in el ca o stare, ca sa se faca
salas al harului dumnezeiesc.
Nu
urmari sa devii Staret pentru ca si a cugeta aceasta este o
nereusita. Nici sa vrei sa faci pe staretul, daca n-ai fost mai intai
ascultator.
Daca
te faci tu singur capitan fara ca mai inainte sa fi fost simplu
marinar, cel putin cere sfatul celor ce au calatorit pe mare, ca sa
nu te afunzi impreuna cu tot echipajul (sa-i ineci in mare).
Cel
ce urmareste vrednicii, singur - singurel se va lupta in toata viata
sa. Cel ce este impins de oameni, va avea asistenta lor omeneasca.
Iar cel ce este vestit de Dumnezeu, Dumnezeu va fi sprijinitorul lui.
Daca
din intamplare cineva dintre voi, staretii, vede putin crucis
duhovniceste, sa nu ceara ascultare oarba de la calugari, ca sa nu
cada toti in prapastie, dupa cea scrisa: Orb pe orb de va calauzi,
amandoi vor cadea in groapa (Matei, XV, 14).
Nu
veniti in graba la manastire inainte de a va despleti ghemele voastre
lumesti, daca vreti sa va impletiti usor in obste.
Inainte
de apleca din lume, fa o rugaciune din inima catre Hristos si
incredinteaza-ti parintii si fratii lui Dumnezeu, si de atunci
inainte nu iti mai aminti de ei, caci in felul acesta Hristos este
silit sa ii ajute.
Incepatorul
ce isi aduce aminte de parintii si fratii lui, impiedica ajutorul
dumnezeiesc. Daca isi aduce aminte si de lume insemna ca foarte
repede a uitat ce a tras ca sa poata parasi lumea.
Daca
nu te poti desparti de lume, nevoieste-te cel putin sa dezradacinezi
cugetul lumesc dinlauntrul tau.
Greu
se dezradacineaza lumea dinlauntrul nostru, daca nu ne dezradacinam
mai intai noi prilejurile de amagire lumeasca.
Greu
este ca sa dobandeasca cineva dragostea dumnezeiasca daca nu isi
scoate dragostea sa din mica lui familie ca sa intre in familia
noastra cea mare, a lui Adam, a lui Dumnezeu!
Incepatorul
nu trebuie sa aspire cugetul lumesc la inceputul calugariei, pentru
ca va sfarai mereu, ca lumanarea care ia apa in fitil la prima
afundare.
Tanarul
zburdalnic si egoist nu trebuie smerit deodata de staret, pentru ca
va da lastaris, precum pomul tanar, care are multe sucuri, cand i se
taie prea multe ramuri.
Daca
pomul tau duhovnicesc este mic si ramurile lui joase, primeste
ingradirea duhovniceasca, legatura care te asigura cu bucurie, ca sa
nu fii ciuntit si netrebnicit de capre. Fa rabdare ca sa cresti
duhovniceste, sa te hranesti cu roadele tale si sa te racoresti sub
umbra ta.
Copacelul se leaga usor cu sfoara si nu cu sarma, pentru ca astfel se raneste coaja si se ofileste. Si ingradirea incepatorului sa fie usoara, cu binisorul, ca sa nu se ofileasca duhovniceste.
Copacelul se leaga usor cu sfoara si nu cu sarma, pentru ca astfel se raneste coaja si se ofileste. Si ingradirea incepatorului sa fie usoara, cu binisorul, ca sa nu se ofileasca duhovniceste.
Fiul
duhovnicesc nu trebuie sa dea drepturi duhovnicesti aspra sa nimanui
altuia afara de Staretul sau, nici sa isi spuna gandurile sale
mirenilor sau sa se smereasca inaintea lor, caci se va vatama
sufleteste de oameni care nu cunosc marea virtute a smereniei.
Razboiul
trupesc nu este o piedica pentru tanarul ce vrea sa se faca monah,
numai sa nu se gandeasca la nunta. Cu putina nevointa, post,
priveghere si rugaciune se supune trupul duhului; fireste, cand
exista cugetare smerita. Tanarul, prin nevointa sa isi castiga in
acelasi timp si plata cereasca.
Nu porniti spre monahism daca aveti inima voastra impartita, caci astfel veti esua.
Nu porniti spre monahism daca aveti inima voastra impartita, caci astfel veti esua.
Tanarul
care isi da toata inima sa lui Hristos si se lasa cu incredere in
seama experimentatului sau parinte duhovnicesc, usor se despoaie de
omul sau cel vechi, precum cartoful nou se cojeste cu mare usurinta.
In timp ce varstnicul, daca nu este foarte simplu si smerit, seamana
cu cartoful cel vechi care se cojeste greu. Si chiar fiert de ar fi,
trebuie sa se cojeasca fiind cald.
Mai
curata este schima care a pus-o cineva de mic, desi s-a prafuit putin
de vremea indelungata, decat a acelui in varsta, care a primit-o in
cele din urma ale sale si care a dus-o curata si calcata de la
croitor la mormant.
Cea
mai mare pomenire pentru lume si pentru stramosii nostri este
sporirea noastra duhovniceasca, deoarece atunci aceasta cere ajutorul
dumnezeiesc - afara de rugaciunea noastra ce are indrazneala si de
bucuria ce o simt stramosii in timp ce viata noastra urata provoaca
intreita suferinta.
Parintele
cel mai mare si mai bun este omul acela care a renascut duhovniceste,
si ajuta si la renasterea duhovniceasca a fiilor lui, sa le asigure
sufletele lor in rai.
Toti
cei ce s-au nascut infirmi, ori s-au facut infirmi de altii sau din
neatentia lor, daca nu murmura, ci slavesc cu smerenie pe Dumnezeu si
traiesc alaturi de Hristos, impreuna cu marturisitorii ii va randui
Dumnezeu.
Bunul Dumnezeu este pe de-a intregul Dragoste si se induioseaza si de netrebnicul nostru prinos. In timp ce noi oamenii mancam mierea cea dulce, lui Dumnezeu ii oferim ceara; dar El se bucura si de acest prinos al nostru.
Bunul Dumnezeu este pe de-a intregul Dragoste si se induioseaza si de netrebnicul nostru prinos. In timp ce noi oamenii mancam mierea cea dulce, lui Dumnezeu ii oferim ceara; dar El se bucura si de acest prinos al nostru.
In
timp ce Dumnezeu hraneste copacii cu gunoaie si balegar ca sa ne dea
frumoasele lor roade binemirositoare si ne daruieste binecuvantarea
Sa cea bogata, noi, oamenii ticalosi, desi ne hranim cu roadele cele
frumoase si le facem gunoi, avem, din pacate, si mandrie pe deasupra.
Toti
oamenii primesc binecuvantarile cele bogate ale lui Dumnezeu, dar
putini multumesc lui Dumnezeu si sunt multumiti si bucurosi langa
Hristos.
Multi
oameni desi le au pe toate, au deopotriva si mahnirea, pentru ca le
lipseste Hristos!
La
Nasterea Prea Sfintei Nascatoare de Dumnezeu, 8 septembrie 1980,
Chilia Manastirii Cutlumusi
Sfantul Munte Athos, Monahul Paisie
Sfantul Munte Athos, Monahul Paisie
Sfarsit
si lui Dumnezeu slava!