Viata Sf. Mare Mucenite Ecaterina.pdf |
Pe
vremea paganului imparat Maximin se afla in cetatea Alexandriei o
fecioara cu numele Ecaterina, fiica lui Consta, care fusese mai
inainte imparat. Ea, fiind de optsprezece ani, era foarte frumoasa,
de statura inalta si foarte inteleapta. Caci invatase tot mestesugul
cartii elinesti si se deprinsese cu intelepciunea tuturor facatorilor
de carti, celor de demult, a lui Homer, a lui Virgiliu, Aristotel,
Platon si ale celorlalţi. Dar nu numai ale filosofilor, ci si
cartile doctorilor le-a deprins bine, ale lui Asclipie, ale lui
Hipocrat, Galin si, in scurt, tot mestesugul ritoricesc si silogistic
a invatat, incat toti se mirau de intelepciunea ei. De aceea multi
din domnii cei bogati cautau sa o ia de sotie de la maica sa, care
era crestina in ascuns de teama prigoanei celei mari, care o ridicase
in acea vreme asupra crestinilor paganul Maximin.
Deci,
rudeniile si mama sa adesea o sfatuiau sa se marite, ca sa nu se
instraineze imparatia tatalui sau vreunui alt strain si astfel sa se
lipseasca de dansa. Iar fecioara Ecaterina, ca o inteleapta ce era,
foarte mult iubea fecioria si nicidecum nu voia sa se marite. Dar,
vazand ca o supara mult, a zis catre dansii: "De voiti sa ma
marit, apoi aflati-mi un tanar care sa fie asemenea mie, cu patru
daruri, cum sunt eu, precum singuri marturisiti ca intrec pe toate
celelalte fecioare si atunci il voi lua de barbat; pentru că mai
nevrednic si mai prost decat mine nu voiesc a lua. Cercetati dar
pretutindeni si de se va afla vreunul asemenea mie, bun cu neamul, cu
bogatia, cu frumusetea si cu intelepciunea, atunci ma marit. Iar daca
ii va lipsi vreunul din aceste daruri, apoi nu-i vrednic de mine".
Ei,
vazand ca nu este cu putinta a se afla vreun tanar asa, ii spuneau ca
feciorii de imparati si altii de domni mari pot sa fie de bun neam si
mai bogati decat dansa, dar in frumusete si in intelepciune nu se va
asemana nimeni cu dansa. Iar Ecaterina zicea: "Eu barbat
necarturar nu voiesc a avea!"
Maica-sa
cunoscand un parinte duhovnicesc, om sfant si placut lui Dumnezeu,
care vietuia intr-un loc ascuns afara de cetate, a luat pe Ecaterina
si a mers cu dansa la acel barbat ce petrecea cu placere de Dumnezeu,
ca sa primeasca un sfat bun de la dansul. Iar el, vazand pe fecioara
cu chip frumos si cu buna randuiala si auzind masuratele ei cuvinte
cele cu buna intelegere, si-a pus in minte s-o vaneze pentru slujba
lui Hristos, Impăratul ceresc.
Astfel,
a zis catre dansa: "Eu stiu un tanar minunat, care fara
asemanare te intrece pe tine in toate darurile care ai zis ca le ai;
pentru ca frumusetea Lui intrece stralucirea soarelui, iar
intelepciunea Lui indrepteaza toate fapturile si pe cele simtite si
pe cele gandite. Apoi vistieria bogatiei Lui se imparte in toata
lumea si niciodata nu se imputineaza, ci cu cat este impartita, tot
mai mult se inmulteste; iar neamul Lui cel bun este negrait, neajuns
si nestiut".
Acestea
auzindu-le fericita Ecaterina, socotea ca spune de vreun domn
pamantesc si s-a tulburat cu inima si s-a schimbat la fata si a
intrebat pe batranul daca sunt adevarate cele graite. Iar el o
incredinta ca sunt adevarate si inca mai multe daruri are tanărul
acela pe care nu-i este cu putinta a le spune. Atunci a intrebat
fecioara: "Al cui fecior este Acela pe care tu Il lauzi atata?"
Iar el a raspuns: "Acest tanar nu are tata pe pamant, ci S-a
nascut negrait mai presus de fire dintr-o fecioara de bun neam,
preacurata si preasfanta, care, pentru curatenia si sfintenia ei, s-a
invrednicit a naste un fiu ca acesta. Ea este inaltata mai presus de
ceruri si ei i se inchina toti ingerii, ca unei imparatese a toata
faptura".
Ecaterina
a zis catre dansul: "Oare este cu putinta ca sa-L vad pe tanarul
Acela, de care vorbesti niste lucruri atat de minunate?" Iar
batranul a zis catre dansa: "Daca vei face precum te voi invata
eu, apoi te vei invrednici a vedea preastralucita Lui fata". Iar
ea a zis catre dansul: "Te vad pe tine om priceput, batran
cinstit si cred ca nu minti. Deci gata sunt a face toate cele ce-mi
vei porunci, numai sa vad pe Cel laudat de tine".
Atunci
batranul i-a dat icoana Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, care avea
pe dumnezeiescul Prunc in brate si a zis catre dansa: "Aceasta
este inchipuirea Fecioarei si a Maicii tanarului Aceluia, de Care
ti-am spus niste asemenea minunate vrednicii. Deci, ia-o in casa ta,
si inchizand usile camarii tale, fa rugaciune catre dansa cu buna
cucernicie, toata noaptea; iar numele ei este Maria. Apoi roag-o pe
dansa, ca sa-ti arate pe Fiul sau; si am nadejde ca de o vei ruga cu
credinta, te va asculta pe tine si te va invrednici a vedea pe Acela
de Care doreste sufletul tau".
Atunci,
luand fecioara sfanta icoana s-a dus la casa sa. Si dupa ce a
innoptat s-a inchis singura in camera sa si s-a rugat precum o
invatase batranul. Deci rugandu-se, a adormit de osteneala si a vazut
in vedenie pe Imparateasa ingerilor, precum era inchipuita pe icoana,
cu Preasfantul Prunc in brate, care dadea raze mai stralucite decat
soarele. Dar isi intorcea fata catre Maica Sa, incat nu putea
Ecaterina sa-L vada in fata; deci a mers in acea parte, iar Hristos
si-a intors fata Sa si de acolo.
Aceasta
facandu-se de trei ori, a auzit pe Preasfanta Fecioara zicand catre
Fiul sau: "Vezi, Fiule, pe roaba Ta Ecaterina, cat este de
frumoasa si cu chip cuvios". Iar El a raspuns: "Foarte
intunecata este si grozava, incat nu pot privi la dansa!" Apoi
iarasi a zis Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu: "Dar oare nu
este mult mai inteleapta decat toti ritorii, mai bogata si mai de bun
neam decat fecioarele tuturor cetatenilor?" Iar Hristos a
raspuns: "Adevar zic tie, Maica Mea, ca fecioara aceasta este
fara de minte, saraca si de neam prost; caci se afla in paganatate si
de aceea nu voi cauta spre dansa, nici nu voiesc ca sa Ma vada la
fata".
Iar
Preabinecuvantata Maica a zis catre Dansul: "Rogu-te, Fiul meu
preadulce, nu trece cu vederea zidirea Ta, ci o invata pe ea si-i
spune ce sa faca, ca sa se indulceasca de slava Ta si sa vada
prealuminata si preadorita Ta fata pe care doresc ingerii sa o vada".
Iar Hristos a raspuns: "Sa mearga la batranul care i-a dat ei
icoana si precum o va invata acela, asa sa faca; si atunci Ma va
vedea si va afla de la Mine dar".
Acestea
vazand si auzind Ecaterina, s-a desteptat si se mira de acea vedenie.
Facandu-se ziua, a mers cu cateva roabe ale sale la chilia sfantului
batran si, cazand cu lacrimi la picioarele lui, i-a spus vedenia si-l
ruga sa o povatuiasca pe dansa ce trebuie sa faca pentru ca sa se
indulceasca de dragostea Celui dorit. Iar cuviosul i-a spus ei cu
de-amanuntul toate tainele adevaratei credinte crestinesti, incepand
de la facerea lumii, de la crearea lui Adam, pana la venirea cea mai
de pe urma a Stapanului Hristos; despre slava cea negraita a raiului
si despre munca cea cu durere si fara de sfarsit a iadului. Iar ea,
ca ceea ce era foarte invatata si inteleapta, degraba le-a priceput
toate si a crezut din toata inima in Hristos; apoi a primit de la
dansul Sfantul Botez. Deci i-a poruncit ei batranul sa se roage
iarasi cu multa ravna catre Preasfanta Nascatoare de Dumnezeu, ca sa
i se arate ei ca si mai inainte.
Dezbracandu-se
Ecaterina de omul cel vechi si imbracandu-se in haina innoirii
Duhului, s-a dus la casa sa si toata noaptea s-a rugat cu lacrimi
pana cand a adormit. Si atunci, iarasi a vazut pe Imparateasa cerului
cu dumnezeiescul Prunc in brate, Care cauta asupra Ecaterinei cu
multa milostivire si blandete. Si a intrebat Maica lui Dumnezeu pe
Fiul Sau, zicand: "Iti place Tie Fiul meu, fecioara aceasta?"
Iar El a raspuns: "Foarte placuta imi este, pentru ca acum este
prealuminata si slavita, pe cand mai inainte era rusinata si ocarita.
Acum este bogata si inteleapta, pe cand mai inainte era saraca si
nepriceputa; acum o iubesc pe dansa, pe cand mai inainte o
compatimeam; si atat de mult o iubesc, incat voiesc sa Mi-o logodesc
mireasa".
Atunci
Ecaterina a cazut la pamant, zicand: "Nu sunt vrednica,
Preaslavite Stapane, a vedea imparatia Ta; ci ma invredniceste ca sa
fiu impreuna cu robii Tai". Iar Preasfanta Nascatoare de
Dumnezeu a luat pe Ecaterina de mana cea dreapta si a zis catre Fiul
sau: "Da-i Fiul meu, inel de logodna si o fa pe dansa mireasa
Ta, ca sa o invrednicesti imparatiei Tale". Atunci Stapanul
Hristos i-a dat ei un inel preafrumos, zicand acestea: "Iata,
astazi te primesc pe tine mireasa Mea vesnica; deci sa pazesti arvuna
aceasta cu dinadinsul si sa nu mai primesti nicidecum arvuna de la
alt mire pamantesc".
Acestea
zicand Hristos Domnul, s-a sfarsit vedenia. Si desteptandu-se
fecioara, a vazut cu adevarat in dreapta sa un inel preafrumos si a
primit in inima ei atata veselie si bucurie, incat din acel ceas s-a
robit cu inima ei de dumnezeiasca dragoste. Si atat s-a schimbat de
minunat, incat nu mai gandea nicidecum la lucrurile pamantesti, ci
numai la preaiubitul sau Mire cugeta ziua si noaptea. Pe Acela Il
dorea si de la Acela se povatuia intotdeauna.
In
acea vreme a venit in Alexandria imparatul cel fara de lege care avea
ravna fara masura pentru nesimtitorii zei, fiind el insusi
nesimtitor. Si voind sa le faca praznic mare, a trimis prin toate
cetatile si laturile de primprejur, poruncind popoarelor ca sa se
adune la dansul cu jertfe pentru ca sa cinsteasca pe zei. Deci, s-a
adunat multime de popor fara de numar, aducand fiecare dupa puterea
sa la jertfa unii boi, altii oi, iar cei saraci pasari si altele
asemenea. Iar cand a sosit ziua uratei praznuiri, a jertfit mai intai
nebunul imparat o suta si treizeci de junci iar ceilalti domni si
boieri au jertfit mai puţin si fiecare om aducea jertfa dupa puterea
sa. Deci, s-a umplut toata cetatea de racnet, de glasul dobitoacelor
ce mugeau si de mirosul din fumul jertfelor, incat pretutindeni era
stramtorare si tulburare si tot vazduhul era necurat.
Savarsindu-se
acestea si vazand binecredincioasa si preafrumoasa Ecaterina atata
inselaciune si pierzare de suflete omenesti, s-a ranit cumplit la
inima, fiindu-i jale de pieirea lor. Deci, pornindu-se din
dumnezeiasca ravna, a luat cu sine putine slugi si a mers la capistea
unde se savarseau jertfele. Iar cand a stat in usile capistei, a
atras privirile tuturor prin frumusetea ei, ceea ce era marturie a
frumusetii ei celei dinlauntru. Apoi a vestit pe imparatul ca are
sa-i spuna un cuvant foarte de folos. Iar el a poruncit sa intre.
Venind
Ecaterina inaintea imparatului, mai intai i s-a plecat, dandu-i
cinstea cuviincioasa, apoi i-a zis: "Cunoaste, o, imparate,
inselaciunea cu care v-ati inselat de diavoli, de slujiti ca unui
Dumnezeu idolilor stricaciosi si nesimtitori. Cu adevarat mare rusine
este a fi cineva atat de orb si de nesimtitor, ca sa se inchine unor
uriciuni ca acestea. Macar crede pe inteleptul tau Diodor care
graieste ca zeii vostri au fost odinioara oameni si si-au sfarsit
viata lor ticaloseste; si pentru niste lucruri vestite ce au facut
ei, le-au zidit oamenii statui. Iar neamurile cele de pe urma,
nestiind gandul stramosilor lor, numai pentru pomenire le-au pus lor
statui si parandu-li-se ca este un lucru de mare cinste si de buna
cuviinta, au inceput a se inchina lor ca unor zei; de care si Plutarh
Hironeanul se ingretosase si-i trecea cu vederea.
Drept
aceea, crede macar invatatorilor nostri, o! imparate, si nu fii
pricina pierzarii atator suflete pentru care ai sa mostenesti munca
cea vesnica. Ci cunoaste pe Unul adevaratul Dumnezeu, Cel pururea
fiitor, fara de inceput si fara de moarte, Care, in anii cei mai de
pe urma, S-a facut om pentru mantuirea noastra. Prin El imparatii
imparatesc, tarile se indrepteaza si toata lumea impreuna se bucura
si cu singur cuvantul Lui toate s-au zidit. Acestui Dumnezeu
preaputernic si preabun nu-i trebuiesc jertfe ca acestea, nici nu se
veseleste de junghierea nevinovatelor dobitoace; ci numai porunceste
ca sa pazim poruncile Lui neclintite".
Acestea
auzindu-le imparatul, s-a maniat foarte si a ramas fara de raspuns
mult timp. Apoi, neputand a se impotrivi cuvintelor ei a zis:
"Lasa-ne acum sa ne savarsim jertfa si dupa aceasta vom asculta
cuvintele tale".
Deci,
savarsind necredinciosul imparat praznicul sau cel paganesc, a
poruncit sa aduca pe sfanta fecioara la palatul imparatiei sale si a
zis catre dansa: "Spune-ne noua, fecioara, cine esti tu si ce
sunt cuvintele pe care le-ai grait catre noi?" Eu sunt fiica
imparatului celui ce a fost mai inainte de tine si ma cheama
Ecaterina. Am invatat tot mestesugul cartilor ritoricesti, filosofice
si a masurarii pamantului si alte intelepciuni, dar pe toate acestea
le-am trecut cu vederea caci sunt desarte si nefolositoare si am voit
a ma face mireasa Stapanului Hristos, care graieste prin proorocul
Sau acestea: Pierde-voi intelepciunea inteleptilor si stiinta
stiutorilor o voi lepada. Iar imparatul s-a mirat de intelepciunea ei
si, vazand la dansa atata buna cuviinta si frumusete, i se parea ca
nu este nascuta din parinti muritori, ci o zeita din zeii pe care-i
cinstea el; incat abia a vrut sa creada ca a iesit din pamanteni asa
frumusete negraita, de a carei frumusete ranindu-se, a inceput a-i
grai cuvinte de desfranare.
Iar
Sfanta, cunoscand gandul lui cel faradelege, a zis catre dansul:
"Diavolii pe care ii cinstiti ca pe niste zei, aceia va inseala
si va atrag la pofte dobitocesti; iar eu ma socotesc a fi pamant sau
tina, zidita de Dumnezeu dupa chipul si asemanarea Sa. Si m-a cinstit
cu aceasta frumuseţe, ca din aceasta mai vartos sa se minuneze
oamenii de intelepciunea Ziditorului, cum intr-o fata atat de proasta
si facuta din tina, a putut sa dea o buna intelegere si frumusete ca
aceasta". Atunci s-a suparat imparatul de aceste cuvinte ale ei
si a zis: "Nu grai de rau zeii care au slava nemuritoare".
Iar sfanta a raspuns impotriva: "Daca vei vrea sa scuturi putin
de pe minte negura si intunericul inselaciunii, vei pricepe prostimea
zeilor tai si vei cunoaste pe adevaratul Dumnezeu al Carui nume,
numai daca se graieste de cineva sau daca se insemneaza Crucea Lui in
vazduh, izgoneste pe zeii tai si-i sfarama. Si de vei porunci, iti
voi arata adevarul aievea".
Imparatul,
auzind vorba ei cea sloboda, n-a vrut sa mai vorbeasca cu dansa,
temandu-se sa nu-l biruiasca prin cuvintele sale intelepte si sa-l
rusineze, ci a zis acestea: "Nu este cu cuviinta imparatului a
vorbi cu femeile, ci voi aduna filosofii cei intelepti ca sa
vorbeasca cu tine; si atunci vei cunoaste neputinta ghiciturilor tale
si vei crede in dogmele noastre".
Zicand
acestea a poruncit sa pazească pe sfanta fecioara cu dinadinsul. Si
indata a trimis carti prin toate cetatile stapanirii sale, in acest
fel: "Imparatul Maximin, inteleptilor filosofi si ritori care va
aflati sub stapanirea noastra, bucurati-va! Toti care slujiti
preainteleptului zeu ermi si chemati pe muze, pricinuitoarele
intelepciunii, veniti la mine sa astupati gura unei femei
preaintelepte, care s-a aratat zilele acestea si batjocoreşte pe
marii zei, numind faptele lor basme si barfeli. Deci, aratati-va
intelepciunea voastra parinteasca, pentru ca sa va preamariti intre
oameni iar de la mine sa primiti rasplata si daruri pentru osteneala
voastra.
Deci,
s-au adunat ritorii cei mai alesi si mai intelepti, cincizeci la
numar, isteti cu mintea in intelepciune si puternici in grai, carora
imparatul le-a zis astfel: "Gatiti-va cu sarguinta si fara de
lenevire spre o nevointa cu barbatie impotriva unei fecioare, pentru
ca sa o puteti birui in cuvinte; si nu fiti cu nebagare de seama si
sa socotiti ca aveti sa vorbiti cu o femeie, ci ca si cum ati avea a
sta impotriva unui nevoitor cu barbatie si preaintelept, asa sa
puneti toata sarguinta si sa va aratati intelepciunea voastra, de
vreme ce eu o cunosc preabine, caci covarseste in intelepciune chiar
si pe minunatul Platon. Deci va rog, ca si cum ati avea a va lupta cu
un filosof, sa puneti multa sarguinta, si daca o veti birui, apoi
mari daruri va voi da; iar de veti fi biruiti, apoi va veti umplea de
negraita rusine si in loc de daruri veti primi moarte cumplita".
Zicand
acestea imparatul, un ritor care era mai vestit si mai intelept, a
raspuns zicand: "Nu te teme, imparate, ca desi este isteata la
minte acea femeie, insa ea nu poate fi desavarsita in intelepciune si
in mestesugul iscusitei retorici; porunceste numai sa stea inaintea
noastra si vei vedea ca indata ce va vedea atatia ritori si filosofi,
se va rusina". Iar imparatul, auzind pe filosoful care se lauda,
s-a umplut de bucurie si de veselie, nadajduind ca limba cea
indrazneata va birui pe fecioara cea plina de blandete si de
Dumnezeiasca intelepciune.
Deci
a poruncit sa aduca indata pe Sfanta Ecaterina inaintea lor; fiind
adunata la priveliste multime de popor, vrand sa vada si sa auda acea
disputa de cuvinte. Dar mai inainte, pana a nu ajunge trimisii la
sfanta, a venit la dansa din cer Arhanghelul Mihail si a zis: "Nu
te teme, prunca Domnului, caci Domnul tau iti va da mai multa
intelepciune, ca sa biruiesti cu pricepere pe cei cincizeci de ritori
si nu numai aceia ci si multi altii vor crede prin tine in Hristos si
toti vor primi cununa muceniciei".
Acestea
zicandu-i ingerul, s-a dus. Si venind trimisii au luat-o si au dus-o
inaintea imparatului, a filosofilor si a toata privelistea. Indata
acel viteaz filosof care se lauda, a zis cu mandrie catre Sfanta
Ecaterina: "Tu esti aceea care fara de rusine si fara de minte
ocarasti pe zeii noştri?" Iar sfanta i-a raspuns cu blandete:
"Eu sunt, insa nu fara de rusine, nici fara de minte, precum
zici tu; ci cu masura si iubire de adevar graiesc acestea, ca zeii
vostri sunt nimicuri". Dar ritorii au zis: "De vreme ce
marii facatori de stihuri, poetii, ii laudau pe zeii cei inalti, deci
cum graieste limba ta cu atata indrazneala asupra lor, de la care ai
luat atata intelepciune si te-ai impartasit de dulceata darurilor
lor?" Insa ea a raspuns: "Eu nu de la zeii vostri ci de la
Unul adevaratul Dumnezeul meu, Care singur este Intelepciune si
viata, am darul intelepciunii. Si daca cineva se teme de Dansul si
pazeste dumnezeiestile Lui porunci, acela este cu adevarat filosof,
iar lucrurile zeilor vostri si povestile voastre sunt vrednice de ras
si de ocara si pline de inselaciune. Insa spune-mi, care sunt marii
facatori de stihuri ai tai si cum i-au numit pe ei zeii?"
Ritorul
a zis: "Mai intai preainteleptul Homer, rugandu-se catre die,
graieste: "Prea slavite zeus, prea mare zeule si alti zei fara
de moarte". Asemenea si preaslavitul Orfeu, multumind lui
apolon, graieste acestea: "O, fiul lui laton, departe
sagetatorule, puternice fivie, care spre toti privesti si imparatesti
peste cei muritori si peste cei fara de moarte; soare care te ridici
cu aripi de aur!" In acest fel cinsteau pe zei cei dintai, si
marii si slavitii facatori de stihuri, si aievea i-au numit pe ei
fara de moarte. Deci tu nu te insela, nici nu te inchina Celui
rastignit ca unui Dumnezeu, caci nimeni din inteleptii cei de demult
nu L-au numit Dumnezeu si nici nu L-a cunoscut cineva a fi Dumnezeu".
Sfanta Ecaterina a raspuns: "Acelasi Homer al vostru graieste in
alt loc despre marele zeu die ca este mincinos, inselator si viclean
si ca au vrut sa-l lege alti zei, adica hera, poseidon si atena, de
n-ar fi fugit sa se ascunda. Asemenea si multe alte lucruri de ocara
asupra zeilor vostri arata cartile voastre. Iar de vreme ce ai zis ca
pe Cel rastignit nici unul din dascalii cei vechi nu-L marturisesc a
fi Dumnezeu, apoi desi nu se cade a cerceta mult despre Dansul,
pentru ca este Dumnezeu adevarat, Facatorul cerului si al pamantului,
al marii, al soarelui, al lunii si a tot neamul omenesc, neajuns,
neurmat si negrait; dar pentru o mai invederata incredintare, voi
arata dovezi din cartile voastre. Asculta ce graieste despre dansul
prea inteleapta voastra Silvia, marturisind despre dumnezeiasca Lui
intrupare si despre mantuitoarea rastignire: "Va veni mai tarziu
cineva pe acest pamant si va fi trup fara de pacat, cu hotarele
dumnezeirii celei fara de osteneala va dezlega patimile cele
nevindecate, si Acestuia I se va face zavistie de catre poporul cel
necredincios si va fi spanzurat la inaltime, ca si cum ar fi fost
vrednic mortii". Asculta si pe nemincinosul tau Apolon, cum fara
voia lui a marturisit pe Hristos, adevaratul Dumnezeu, fiind silit de
puterea Lui: "Unul Cel ceresc ma sileste pe mine, Cel Care este
Lumina in trei straluciri; si Cel ce a patimit este Dumnezeu, dar nu
cu dumnezeirea a patimit, caci amandoua sunt, si muritor cu trupul si
strain de stricaciune, acelasi Dumnezeu este barbat, rabdand toate de
la cei muritori, adica cruce, ocara si ingropare". Acestea le-a
zis Apolon despre adevaratul Dumnezeu, Care este fara de inceput,
asemenea cu Cel ce L-a nascut pe El si pururea deofiinta, inceput,
radacina si izvor al tuturor bunatatilor zidite; a zidit lumea din
nefiinta in fiinta si o chiverniseste pe dansa si, fiind de o fiinta
cu Tatal, S-a facut om pentru noi si a umblat pe pamant, aratand,
invatand si bine facand oamenilor. Apoi a primit moarte pentru noi
cei nemultumitori, ca sa deslege osandirea cea dintai si sa primim
indulcirea si fericirea cea de demult. Si astfel, iarasi ne-a deschis
usile raiului ce au fost incuiate si, inviind a treia zi, S-a inaltat
la cer, de unde a trimis Duhul Sfant ucenicilor Sai. Iar ei, mergand
in toata lumea, au propovaduit dumnezeirea Lui, in care si tie,
filosofule, ti se cade a crede, ca sa cunosti pe adevaratul Dumnezeu
si sa fii rob al Aceluia, Care este milostiv si mult indurat si pe
cei ce au gresit ii cheama, zicand: Veniti la Mine toti cei osteniti
si impovarati si Eu va voi odihni. Deci, crede macar pe invatatorii
si pe zeii tai, pe Platon, pe Orfeu si pe Apolon, care au marturisit
curat si luminat pe Hristos Dumnezeu.
Acestea
si multe altele ca acestea graind preainteleapta Ecaterina, s-a
spaimantat filosoful, ramanand fara raspuns si neputand sa mai
graiasca ceva impotriva. Iar imparatul, vazandu-l biruit,
minunandu-se, a poruncit celorlalti sa vorbeasca cu sfanta fecioara.
Dar ei s-au lepadat, zicand: "Nu putem sta impotriva adevarului,
caci daca incepatorul nostru a tacut, fiind biruit, apoi noi ce vom
zice?" Atunci imparatul maniindu-se, a poruncit sa aprinda un
foc mare in mijlocul cetatii pentru ca sa arda pe toti filosofii si
ritorii. Insa ei, auzind judecata si raspunsul imparatului asupra
lor, au cazut la picioarele sfintei, cerand sa se roage pentru dansii
catre Unul adevaratul Dumnezeu, ca sa le ierte toate cate au gresit
din nestiinta si sa-i invredniceasca de Sfantul Botez si de darul
Preasfantului Duh.
Sfanta,
umplandu-se de bucurie, a zis catre dansii: "Cu adevarat sunteti
fericiti, caci lasand intunericul, ati cunoscut lumina cea adevarata
si, trecand cu vederea pe acest imparat stricacios de pe pamant,
v-ati apropiat de Cel ceresc. Deci, sa nadajduiti fara indoiala spre
mila Lui si sa credeti ca focul cu care va infricoseaza paganii va va
fi voua botez si scara care va inalta la cer. In acest foc
curatindu-va de toata necuratia trupului si a duhului, va veti afla
ca niste stele luminate si curate inaintea slavei Imparatului si veti
fi iubitii Lui prieteni". Zicand acestea Sfanta, i-a bucurat cu
aceasta nadejde si a insemnat pe fiecare pe frunte cu pecetea lui
Hristos, adica cu Sfanta Cruce. Apoi au mers cu bucurie spre chinuire
si, luandu-i ostasii, i-au aruncat in foc, in a saptesprezecea zi a
lunii noiembrie. Facandu-se seara, au mers niste oameni
binecredinciosi si iubitori de Dumnezeu ca sa adune moastele lor si
i-au aflat pe toti intregi, caci nici parul capului lor n-a fost ars;
pentru care multi s-au intors la adevarata cunostinta, iar moastele
lor le-au ingropat cu cinste la un loc cuviincios.
Dar
imparatul avea purtare mare de grija pentru Sfanta Ecaterina in ce
chip ar putea s-o intoarca la a sa paganatate. Si nesporind
nimic cu silogismele filosofice, a inceput cu imbunari si viclesuguri
a o amagi, zicand: "Asculta, fiica buna, te sfatuiesc ca un
parinte iubitor de fii, inchina-te marilor zei si mai vartos
muzicescului ermi, care te-a impodobit cu atatea daruri filosofice,
si eu voi imparti cu tine imparatia mea, martori imi sunt zeii, si
iti voi da jumatate din stapanirea mea si vei vietui impreuna cu
mine, veselindu-te neincetat".
Iar
Sfanta, ca o inteleapta ce era, pricepand gandul, viclesugul si
inselaciunea lui, a zis catre dansul: "Leapada, o, imparate,
viclesugul si nu te asemana vulpii; pentru ca eu ti-am spus o data ca
sunt crestina si m-am logodit cu Hristos; pe Dansul Il am Mire si
Sfetnic si frumusetea fecioriei mele. Deci, mai mult poftesc hainele
mucenicesti decat porfira imparateasca". Imparatul iarasi a zis:
"Ma silesti, desi nu voiesc, sa-ti necinstesc vrednicia ta si
trupul tau sa-l infasor cu multe rani".
Dar
Sfanta a raspuns: "Fa ce voiesti, pentru ca, cu aceasta ocara
vremelnica, imi vei mijloci mie slava cea vesnica si multime de
popor, precum nadajduiesc, va crede prin mine in Hristosul meu. Si
din palatul tau multi vor merge impreuna cu mine in sfintitele camari
ceresti". Acestea a proorocit Sfanta, iar Dumnezeu, Care
priveste din inaltime, a adus la indeplinire proorocia ei.
Atunci
imparatul, maniindu-se foarte, a poruncit sa dezbrace de pe dansa
porfira si asa s-o bata fara mila cu vine de bou. Deci au batut-o
slugile pe Sfanta Mucenita Ecaterina doua ceasuri peste spate si
peste pantece, pana ce s-a umplut de rani tot trupul ei cel fecioresc
si s-a facut fara chip in batai, ea, care mai inainte era atat de
frumoasa. Iar sangele ei curgea siroaie si s-a inrosit pamantul de
dansul. Dar Sfanta statea cu barbatie si vitejie, incat toti cei ce o
vedeau se mirau foarte tare. Mai pe urma a poruncit fiara cea
cumplita ca s-o duca in temnita si sa nu-i dea mancare pana cand se
va mai gandi cu ce fel de munci s-o piarda pe dansa.
Augusta,
sotia imparatului, avea insa mare dorinta sa vada fata Sfintei
Ecaterina, caci o iubea mult, auzind de faptele ei cele bune, de
intelepciunea si de barbatia ei; iar mai vartos, ca avusese o vedenie
in somn, din care pricina s-a ranit cu inima spre dragostea ei, incat
nu mai putea nici sa doarma. Iesind imparatul din cetate pentru o
pricina si zabovind acolo cateva zile, imparateasa a avut prilejul sa
dobandeasca ceea ce dorea. Caci era acolo un boier mare, credincios
prieten al imparatului, cu dregatoria voievod, anume Porfirie, om
foarte intelept. Acestuia i-a marturisit Augusta gandul sau, in
taina, zicandu-i acestea: "Intr-una din noptile trecute am vazut
in vedenie pe Ecaterina, sezand in mijlocul multor tineri si fecioare
frumoase, imbracata in haine albe; si atata stralucire iesea din fata
ei, incat nu puteam privi la dansa. Iar ea m-a asezat aproape de
dansa si mi-a pus pe cap o cununa de aur, zicandu-mi: "Stapanul
Hristos iti trimite tie aceasta cununa". De atunci am atata
dorinta ca sa o vad, incat nu aflu odihna inimii mele. Rogu-te dar,
fa in vreun chip ca sa o vad in taina". Iar Porfirie i-a
raspuns: "Eu voi implini dorinta ta imparateasca". Deci,
facandu-se noapte, voievodul a luat cu sine doua sute de ostasi si a
mers la temnita impreuna cu imparateasa si dand strajerilor bani, au
intrat la Sfanta.
Cand
a vazut-o imparateasa, s-a mirat de stralucirea fetei ei, care
inflorea cu dumnezeiescul dar. Cazand degraba la picioarele ei, cu
lacrimi in ochi a inceput a zice acestea: "Acum sunt imparateasa
fericita, ca m-am invrednicit a te vedea, lucru foarte mult dorit
sufletului meu; si insetam ca cerbul sa aud limba ta cea izvoratoare
de miere. Si acum, fiindca m-am invrednicit a dobandi ceea ce am
dorit, nu ma voi mai mahni, chiar daca m-as lipsi si de imparatie si
de viata. Caci ma bucur cu inima si cu sufletul, privind la atata
stralucire ce rasare din preafrumoasa ta fata. Fericita esti tu si
vrednica de lauda ca te-ai lipit de un Stapan ca Acesta, de la Care
primesti atatea daruri". Iar Sfanta i-a raspuns, zicand:
"Fericita esti si tu, o! imparateasa pentru ca vad cununa
capului tau, ridicata la inaltime de cetele ingeresti, pe care dupa
trei zile o vei primi pentru putina patimire ce vei rabda, ca sa
mergi la adevaratul Imparat si sa imparatesti cu El vesnic". Iar
ea a zis catre dansa: "Ma tem de munci si mai vartos de barbatul
meu, caci este foarte aspru si fara de omenie". Zis-a ei Sfanta:
"Indrazneste, ca vei avea pe Hristos in inima ta, Care iti va
ajuta ca sa nu se atinga nici o munca de sufletul tau. Caci numai
putin va boli trupul tau, catava vreme si apoi se va odihni acolo
vesnic". Acestea zicand Sfanta, a intrebat-o pe ea Porfirie,
zicand: "Ce daruieste Hristos celor care cred intr-Insul? Pentru
ca voiesc si eu sa cred intr-Insul si sa fiu ostasul Lui". Zis-a
lui Sfanta Mucenita: "Dar n-ai citit sau n-ai auzit Scriptura
crestineasca?" Iar Porfirie a raspuns: "Eu din copilaria
mea tot cu razboiul m-am indeletnicit si de alte lucruri n-am avut
purtare de grija". Zis-a lui Sfanta: "Nu poate limba sa
marturiseasca bunatatile pe care le-a gatit Preabunul si Iubitorul de
oameni Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El si pazesc poruncile Lui".
Atunci Porfirie s-a umplut de bucurie negraita si a crezut in
Hristos, impreuna cu cei doua sute de ostasi si cu imparateasa. Si
sarutand toti cu buna cucernicie pe mucenita, s-au dus. Iar
milostivul si iubitorul de oameni Hristos, n-a lasat pe sfanta Sa
mireasa nebagata in seama atatea zile ci, ca un parinte iubitor de
fii, avea purtare de grija de dansa si-i trimitea in toate zilele
hrana, printr-o porumbita. Apoi, chiar Hristos a venit de a
cercetat-o cu mare slava si cu multe cete ceresti. Si mai mult a
intarit barbatia ei si a umplut-o de indrazneala, zicand: "Nu te
teme, iubita Mea mireasa, pentru ca Eu sunt cu tine si prin rabdarea
ta pe multi vei intoarce catre Mine, si de multe cununi te vei
invrednici". Cu astfel de cuvinte mangaind-o pe ea Domnul, S-a
dus.
A
doua zi, sezand imparatul la judecata, a poruncit sa o aduca pe
mucenita, care a intrat in curtile imparatesti cu lumina cea
stralucitoare si cu atatea daruri duhovnicesti, incat cei ce stateau
inainte se minunau de stralucirea frumusetii ei. Si s-a minunat
imparatul foarte tare, vazand ca n-a slabit cu trupul, nici nu s-a
schimbat frumusetea fetii sale in atatea zile, socotind ca i-a dat
cineva hrana in temnita si de aceea voia sa pedepseasca pe strajeri.
Dar Sfanta Ecaterina, ca sa nu fie altii munciti fara vina pentru
dansa, a marturisit adevarul, zicand: "Sa stii, imparate, ca mie
nu mi-a dat hrana vreo mana omeneasca, ci Stapanul meu Hristos, Care
ingrijeste de robii Sai. Acela m-a hranit pe mine".
Deci,
mirndu-se imparatul de o frumusete ca aceea, a vrut sa o ispiteasca
pe dansa iarasi cu imbunari si cu viclesug, zicandu-i acestea: "Tie
ti se cade sa imparatesti, fiica mea, caci esti doamna in chipul
soarelui, care si pe artemida o covarsesti cu frumusetea. Vino dar de
jertfeste zeilor, ca sa imparatesti cu noi si sa ai viata plina de
bucurie. Rogu-te, nu voiesc a-ti pierde cu muncile o asa podoaba si
frumusete". Sfanta a zis: "Eu sunt pamant si cenusa si
toata frumusetea ca o floare se vestejeşte si ca visul piere prin
boala sau de batranete; iar dupa moarte cu totul putrezeste. Deci nu
te ingriji de buna cuviinta si de frumusetea mea".
Acestea
vorbindu-le Sfanta Ecaterina cu impăratul, un eparh cu numele
Hursaden, aspru cu obiceiul, tiran si chinuitor nemilostiv, vrand sa
arate catre imparatul dragoste si buna voire, a zis: "Eu,
imparate, am aflat o munca prin care vei birui pe aceasta fecioara.
Porunceste sa se faca patru roti de lemn intr-o osie si sa bata
imprejur sulite ascutite si alte fiare ascutite; doua roti sa se
intoarca in stanga si doua in dreapta, iar in mijlocul lor sa fie
fecioara legata. Si aaa, intorcandu-se rotile, sa-i zdrobeasca trupul
ei. Insa mai intai sa se intoarca rotile singure inaintea fecioarei,
pentru ca, vazandu-le, sa se teama de munca cea cumplita si sa se
plece la voia ta; iar de nu, apoi sa primeasca amara moarte".
Placand imparatului sfatul eparhului, a poruncit sa faca acel fel de
roti. Si fiind adusa sfanta la acea cumplita munca, a intors rotile
cu multa nevoie inaintea ochilor ei, ca sa o infricoseze. Apoi a zis
tiranul catre dansa: "Oare vezi ce munca ti s-a pregatit, in
care vei lua moarte amara, de nu te vei inchina zeilor?" Iar ea
a raspuns: "De multe ori ti-am spus gandul meu; de aceea nu mai
pierde vremea, ci fa ceea ce voiesti".
Vazand
el ca nu poate sa o infricoseze cu nimic si sa o intoarca de la
Hristos, a poruncit sa o lege intre roti si sa le intoarca repede,
pentru ca, cu acele fiare ascutite, sa fie zdrobita in bucati si sa
moara cu cumplita moarte. Deci incepandu-se acea munca, indată s-a
pogorat ingerul Domnului din cer si a dezlegat pe Sfanta din
legaturi, iar rotile le-a sfaramat in bucati, iar acelea, sarind din
locul lor, pe multi pagini ranindu-i, i-au omorat. Iar poporul ce era
de fata, vazand acea minune preamarita, striga: "Mare este
Dumnezeul crestinilor!" Dar imparatul se intunecase de manie si
iarasi se gandea ca sa afle asupra mucenitei vreo munca mai noua.
Imparateasa,
auzind acea minune, a iesit din camera ei si a inceput a mustra pe
imparatul, zicand: "Cu adevarat esti nebun si fara de minte,
daca indraznesti a te lupta cu Dumnezeul Cel viu, si a munci pe roaba
Lui cu nedreptate!" Acestea fara nadejde, auzindu-le imparatul,
s-a salbaticit de manie si s-a facut fara de omenie, mai mult decat
toate fiarele. Si, lasand pe Sfanta Ecaterina, si-a intors mania
asupra sotiei sale, uitandu-si dragostea cea fireasca fata de dansa.
Deci
a poruncit ca sa aduca o lada mare si sa o umple cu plumb, ca sa fie
nemiscata. Acolo a pus sanii femeii sale, intre capac si lada si a
batut cuie prin capac si prin lada, strapungandu-i, incat i s-a
pricinuit o durere nespusa si i s-au rupt cu mare nevoie. Iar
fericita Augusta, rabdand acea durere negraita, se bucura, patimind
pentru adevaratul Dumnezeu, catre Care se si ruga ca sa-i trimita
ajutor din inaltime. Deci, rupandu-se sanii ei, curgea sangele ca un
izvor si toţi care erau de fata s-au umplut de jale si-i durea inima
pentru aceea care patimea munca cea mai amara si mai nesuferita. Iar
tiranul cel nemilostiv n-a miluit pe sotia sa, ci a poruncit sa-i
taie capul cu sabia. Dar ea primind cu bucurie osanda aceasta a zis
catre Sfanta Ecaterina: "Roaba adevaratului Dumnezeu, fa
rugaciune pentru mine!" Iar aceea a zis: "Mergi cu pace, ca
sa imparatesti cu Hristos in veci!" Si astfel a fost taiata
fericita imparateasa afara din cetate in ziua de douazeci si trei a
lunii noiembrie. Iar voievodul Porfirie, luand noaptea trupul ei, l-a
ingropat cu cinste. Iar a doua zi a stat inaintea imparatului,
impreuna cu ostasii cei ce crezusera in Hristos, si a zis: "Si
noi suntem ostasi ai marelui Dumnezeu". Aceasta nerabdand
imparatul sa auda, a oftat din adancul inimii, zicand: "Vai, am
pierit, ca m-am pagubit de minunatul Porfirie!" Apoi,
intorcandu-se catre ceilalti ostasi, a zis: "Si voi, ostasii mei
preaiubiti, v-ati inselat si v-ati indepartat de zeii parintesti? Dar
cu ce v-au gresit voua zeii de i-ati parasit pe dansii?" Iar ei
nu i-au raspuns lui cuvant, ci numai Porfirie a zis: "Pentru ce
lasi capul si intrebi picioarele? Vorbeste cu mine". Iar el a
zis: "Cap rau, tu esti pricina pierzarii lor". Si neputand
mai mult a grai de manie, a poruncit sa le taie capetele tuturor; si
asa s-au sfarsit. Deci, s-a implinit proorocia Sfintei Ecaterina,
care a zis imparatului: "Ca multi din palatele tale vor crede in
Hristos Dumnezeu".
Dupa
acestea, aducand muncitorul pe Ecaterina la divan, a zis catre dansa:
"Multa suparare si paguba mi-ai facut! Tu ai inselat pe femeia
mea si pe viteazul meu voievod l-ai pierdut, el care era puterea
ostilor mele si alte multe rautati mi s-au intamplat mie prin tine si
se cadea indata fara de mila sa te omor; dar te iert pentru ca imi
este mila a te pierde pe tine, o fecioara atat de frumoasa si
inteleapta. Deci, fa-mi voia, iubita mea! Jertfeste zeilor ca sa te
fac imparateasa si niciodata nu te voi mai supara, nici voi face
vreun lucru fara de sfatul tau. Si vei vietui impreuna cu mine
intr-atata veselie si fericire, in care nici una din imparatese n-a
fost vreodata".
Acestea
si multe altele graia vicleanul, cautand sa insele pe mireasa lui
Hristos cea aleasa. Dar n-a putut cu cuvintele sale cele inselatoare
sa o desparta de Hristos, cu Care ea se legase tare, cu legatura
dragostei celei adevarate. Apoi, vazand ca nici cu momeli, nici cu
fagaduinte, nici cu ingroziri, nici cu munci nu poate sa o înduplece
pe cea mai tare decat diamantul, a dat asupra ei hotararea sa-i fie
taiat capul afara din cetate.
Deci,
luand-o ostasii, au dus-o la locul de chin. Si mergea in urma ei
popor mult, barbati si femei, plangand pentru dansa, caci avea a se
pierde, precum ziceau ei, o tanara preafrumoasa si prea inteleapta.
Iar cele mai alese dintre femei si de neam bun ziceau catre dansa,
tanguindu-se: "O, preafrumoasa si prealuminata fecioara, pentru
ce esti asa de aspra cu inima si cinstesti mai mult moartea decat
viata aceasta preadulce? Si pentru ce-ti pierzi in desert si fara de
vreme floarea tineretelor tale? Oare nu este mai bine sa asculti pe
imparatul si sa te indulcesti de atatea bunatati in viata aceasta,
decat sa mori ticaloseste?" Iar ea a raspuns: "Lasati
plansul cel fara de folos si mai vartos va bucurati, ca eu vad acum
pe iubitul meu Mire, Iisus Hristos, Facatorul si Mantuitorul meu,
Care este frumusetea mucenicilor, cununa si slava mea. Si ma cheama
catre frumusetea raiului cea negraita, ca sa imparatesc impreuna cu
Dansul si sa ma veselesc in veacul cel fara de sfarsit. Deci nu
plangeti pentru mine, ci plangeti pentru voi, caci pentru necredinta
voastra aveti sa mergeti in focul cel fara de sfarsit, ca sa va
munciti in veci".
Apoi,
ajungand la locul de taiere, a facut rugaciunea aceasta: "Doamne,
Iisuse Hristoase, Dumnezeul meu, multumescu-Ti ca ai pus pe piatra
rabdarii picioarele mele si ai indreptat pasii mei. Tinde-Ti acum
prea cinstitele Tale palme pe care le-ai intins pe Cruce si primeste
sufletul meu, pe care l-am adus Tie ca jertfa, pentru dragostea Ta.
Adu-Ti aminte, Doamne, caci trup si sange sunt, si nu lasa greselile
mele cele facute din nestiinta, ca sa fie aratate de cumplitii
ispititori la infricosata Ta judecata, ci spala-le cu sangele pe
care-l vars pentru Tine si randuieste ca trupul acesta, care,
ranindu-se, se taie cu sabia, sa fie nevazut de vrajmasii tai cei ce
ma prigonesc. Cauta dintru inaltimea Ta, Doamne, si asupra poporului
acestuia ce sta inainte si-l povatuieste la lumina cunostintei Tale.
Si acelora care vor chema prin mine numele Tau Cel preasfant, da-le
toate cererile cele spre folos, pentru ca de toti sa se laude
maririle Tale in veci".
Astfel
rugandu-se, a zis chinuitorului: "Savarseste-ti porunca!"
Iar el, intinzand sabia, i-a taiat cinstitul ei cap; si a curs din
rana lapte in loc de sange. Iar cinstitele ei moaste le-au luat in
acel ceas sfintii ingeri, precum s-a vazut de credinciosii cei
vrednici si le-au dus cu cinste in Muntele Sinai, in slava lui
Hristos Dumnezeu, Care, impreuna cu Tatal si cu Duhul Sfant, intr-o
dumnezeire imparateste in veci. Amin.
Slava
lui Dumnezeu!
Troparul
Sfintei Mari Muceniţe Ecaterina (Glasul
4)
Cu
intelepciunea ca si cu razele soarelui ai luminat pe filosofii cei
pagani si ca o luna prealuminoasa, care stralucea in noaptea
necredintei, intunericul l-ai gonit; iar pe imparateasa ai
incredintat-o, dimpreuna si pe prigonitorul l-ai mustrat, mireasa de
Dumnezeu chemata, Fericita Ecaterina! Cu bucurie ai alergat la Camara
cea Cereasca, catre Hristos, Mirele Cel Preafrumos si de la Dansul
te-ai incununat cu cununa imparateasca. Inaintea Caruia impreuna cu
ingerii stand, roaga-te pentru noi, cei ce cinstim sfanta pomenirea
ta.
Condacul
Sfintei Mari Mucenite Ecaterina (Glasul
2)
Ceata
cinstita ridicati acum Dumnezeieste, iubitorilor de mucenici,
cinstind pe Preainteleapta Ecaterina. Ca aceasta in locul luptei pe
Hristos a propovaduit si pe balaurul l-a zdrobit, cunostinta
ritorilor rusinand. Sursa: doxologia.ro