Curvia - Curatia (2).pdf
Sa n-ai prietenie prea mare cu careva de aceeasi varsta caci aceasta stare de suflet nu te lasa sa ajungi la plans. Infraneaza-ti ochii sa nu ia aminte la cineva si nu vei umple inima ta de cumplita indrazneala care duce la pierzanie sigura.
Tineretea
trebuie sa se pazeasca in toate cu mare grija caci diavolul ii
doboara repede pe tineri. Mai intai incep sa vorbeasca cand se
intalnesc ca pentru folosul sufletului, ba de multe ori chiar si fara
acest motiv. Dupa aceea trec la altele cum ar fi pofta, indrazneala,
clevetirea si alte multe rele. Asa se implineste cu ei spusa:
incepand de la duh, acum sfarsiti in trup? Toate acestea le-ati
patimit in zadar. Asa ajung tinerii la cadere: de la a incepe sa
vorbeasca unii cu altii fara judecata si de a sedea impreuna. Masura
iubirii lor intreolalta aceasta sa fie: sa nu se cleveteasca unii pe
altii, sa nu se urasca, sa nu se iubeasca pentru frumusetea trupului,
nici pentru vreo lucrare trupeasca oarecare; sa nu sada unii cu altii
fara de mare trebuinta ca sa nu cada in indrazneala care nimiceste
roadele monahului si-l lasa ca pe un pom uscat caci spune Apostolul
ca vorbirile rele strica obiceiurile bune. (I Cor. 15,33)
Ce
sa fac parinte caci sunt tulburat de gandul desfranarii?
Chinuieste-te cat poti ca aceasta iti sta in putere, dar nu te
increde in aceasta, ci in iubirea si acoperamantul lui Dumnezeu. Si
nu lancezi caci lancezeala este inceputul tuturor relelor si pe langa
aceasta pazeste-ti ochii cu desavarsire.
De
e nevoie sa vorbesti cu unii, cheama numele Domnului in ajutor
zicand: Doamne Iisuse, acopera-ma si ajuta slabiciunii mele! si
indrazneste caci va sfarama sageata vrajmasilor caci numele Lui
pricinuieste nelucrarea raului.
Ce
inseamna cuvantul: ia seama sa nu te rapeasca gandul curviei? Acest
cuvant se potriveste nu numai curviei, ci si altor pacate; aceasta o
patimeste mintea din pricina imprastierii, deci omul trebuie sa se
adune in sine zicand: Doamne, iarta-ma pentru numele Tau cel sfant ca
din negrija mea mi s-a intamplat acestea si izbaveste-ma de
imprastiere si de toata cursa vrajmasului ca a Ta este slava in veci.
Amin.
Cand
vrajmasul a uscat izvorul lacrimilor din inima ta, l-a umplut pe cel
de sub pantecele tai.
De
unde vine pornirea trupului? Pornirea trupului vine din negrija caci
negrija mana fara sa-ti dai seama sa judeci si sa osandesti pe
aproapele si asa te tradeaza. Cand Israil slujea cu adevarat lui
Dumnezeu, Acesta il pazea de dusmani, dar cand nu se mai ingrijea
sa-I slujeasca cu adevarat, Dumnezeu ii lasa pe dusmanii lui sa-l
asupreasca.
Supararea
ta din pricina curviei vine de la gandurile tale impotriva aproapelui
si de la judecarea lui, dar si de la familiaritatea indrazneata cu
cei cu care ti-am spus sa nu mai ai aceasta indrazneala.
De
multe ori am fost ispitit si eu in tineretea mea de catre dracul
curviei dar m-am ostenit luptand cu gandurile, impotrivindu-ma si
neinvoindu-ma cu ele caci puneam inaintea ochilor chinurile cele
vesnice si facand astfel in fiecare zi vreme de sapte ani, m-a usurat
Dumnezeu de ele. Acestei ispite ii pune capat rugaciunea neincetata
insotita de plans. Deci nu te lasa slabit de demoni ca sa privesti la
acea fata de care esti ispitit ori sa intri in vorba cu acela si
chiar de-ai ajunge fara voia ta sa te intalnesti cu el, trage-ti
privirea de la el cu iscusinta, cu frica si cu hotarare si sa nu-ti
predai auzul glasului sau. Iar daca acel frate ar intra in vorba cu
tine de la sine sau s-ar aseza langa tine fara sa stie ca te
ispiteste departeaza-te de el cu iscusinta in chip cuviincios si fara
graba. Spune gandului tau: Adu-ti aminte de judecata cea
infricosatoare a lui Dumnezeu si de rusinea ce o vor suferi cei ce
fac cele spurcate. Lupta deci cu putere impotriva gandurilor tale si
vei afla prin rugaciunea sfintilor ajutorul lui Dumnezeu.
Din
negrija, uitare si nepasare mintea se orbeste treptat si ajunge sa ia
aminte la cel pe care-l poftesti, apoi graieste omul cu el nascocind
motive ca sa-i graiasca si sa sada impreuna cu el venind astfel pe
toate caile la implinirea poftei sale. A lasa gandul sa zaboveasca in
acestea inseamna a mari razboiul care duce in cele din urma la cadere
sigura, daca nu cu trupul, macar cu duhul prin indulciri. Si asa
ajunge omul sa-si aprinda singur foc in sine. Insa inima celui ce
voieste cu adevarat sa se mantuiasca se teme sa primeasca samanta.
Cel
trimis la Judecata de apoi in iad e descoperit cu toate faptele lui
de rusine in fata tuturor, fapte pe care nici cel mai sofisticat
rationament nu le mai poate acoperi pentru vreunii mai naivi. Iadul e
locul celor cinici care-si recunosc fara rusine caracterul urat al
faptelor lor este o resemnare intr-o stare de scarba pe care si-o
recunosc toti in mod reciproc.
Sursa: Filocalia.ro
Sursa: Filocalia.ro